2020-07-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Stämmer. Kina söker aktivt konflikt just nu. Man kräver nu områden från 21 länder totalt, bla Vietnam, Philippinerna, Japan, Indien, Brunei, Malaysia, Thailand, Laos, Kazhakstan, Kyrgyzystan m.fl. Viss konflikt sker även med Nordkoera och Ryssland numera. Kina gör anspråk på hela Mount Paektu och Yalu river från NK, och man gör anspråk på stora delar av Sibirien, bl.a. Vladivistok från Ryssland.

Som det är just nu har omvärlden 2 val. Antingen börjar man aktivt konfrontera Kina, eller så kommer Kina bli NK x10 i framtiden. För CCP är liv inte värt ett ruttet lingon. Tänk er Xi gammal, senil och uppgiven med dödslängtan. Detta gör att all uppmärksamhet på NK kommer att avta snart. Och ett bortglömt NK under sanktioner kommer bli desperata. En militär konfrontation kommer troligen vara oundviklig. Frågan är bara vilka konsekvenser det kommer att få, hur stor vidden av det är. Familjeföretaget Kim kommer troligtvis neutraliseras inifrån i det läget av militären.

Delar Din analys, till huvudelen.

Det är exakt av ovanstående som den av mig föreslagna totala sjöblockaden borde ha verkställts långt mycket tidigare, den skulle omgående givit svar på många frågor, framförallt hur Kina hade agerat och per automatik syna alliansen mellan Nordkorea och Kina, samt hur Ryssland skulle agera.

Dessutom skulle Kina konfronterats koncist och resolut, redan vid första spadtaget då byggandet av de artificiella öarna och försöken till inmutning av hela regionen inleddes.

Kina hade backat då, är min bestämda uppfattning.

Det gör man förmodligen även nu, men för var dag som går nu, utan att ställa Kina mot väggen, blir uppgiften allt mer problemfylld och svårlöst.

Ju längre man väntar med att Konfrontera Kina, ju större blir konsekvenserna av den väpnade konflikt som jag ser som oundviklig.

I detta fall med Kina, stämmer nog aforismen ”anfall är bästa försvar”, och då menar jag inte nödvändigtvis ett direkt militärt ingripande mot Kina, utan ett starkt alliansbyggande och tydliga upprustningar i en militär koalition med mycket starka signaler till Kina i hela regionen ända från Indien till Vladivostok och de norra Japanska öarna.

Jag är dessutom nyfiken på om Kumabjorn har någon uppdatering på hur den senaste mediebevakningen ser ut i Japan, efter försvarministeriets senaste VITBOK 2020, som kom ut i tisdags.

Jag har anledning att ta seriöst på vissa underrättelseinformationer som hävdar att Japan har konkreta planer på att snabbt starta en egen produktion av en diversifierad arsenal av kärnvapen.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-07-15 kl. 11:32.
Citera
2020-07-15, 12:03
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
[i]

Jag är dessutom nyfiken på om Kumabjorn har någon uppdatering på hur den senaste mediebevakningen ser ut i Japan, efter försvarministeriets senaste VITBOK 2020, som kom ut i tisdags.

Jag har anledning att ta seriöst på vissa underrättelseinformationer som hävdar att Japan har konkreta planer på att snabbt starta en egen produktion av en diversifierad arsenal av kärnvapen.

Just nu har jag bara min iPad, men imorgon när jag sitter vid datorn hade jag tänkt ladda hem den (115 MB PDF) och skall titta närmare på innehållet.
Citera
2020-07-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Just nu har jag bara min iPad, men imorgon när jag sitter vid datorn hade jag tänkt ladda hem den (115 MB PDF) och skall titta närmare på innehållet.

Jag har studerat den, men är mycket intresserad av Dina kommentarer, och om några seriösa indikationer på att opinionen för kraftiga utbyggnader av försvaret märks.

Även om debatten om ändringar i konstitutionen tilltar eller ej.
Citera
2020-07-15, 13:00
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag har studerat den, men är mycket intresserad av Dina kommentarer, och om några seriösa indikationer på att opinionen för kraftiga utbyggnader av försvaret märks.

Även om debatten om ändringar i konstitutionen tilltar eller ej.

Om vi skall tala i termer om ”folklig reaktion” kan den nog sammanfattas som att Kinas häftiga reaktion på Vitboken blir en bekräftelse på riktigheten i den.

Vad gäller kärnvapen är det nog ganska väl känt att Japan har samtliga komponenter som behöv samlade i lite olika lager, resten är sammansättning. Något av en japansk industriell paradgren.
Citera
2020-07-15, 15:30
Medlem
Citat:
Om vi skall tala i termer om ”folklig reaktion” kan den nog sammanfattas som att Kinas häftiga reaktion på Vitboken blir en bekräftelse på riktigheten i den.

Vad gäller kärnvapen är det nog ganska väl känt att Japan har samtliga komponenter som behöv samlade i lite olika lager, resten är sammansättning. Något av en japansk industriell paradgren.

Ja, Kineserna verkar mycket irriterade över den senaste vitboken från Japan.

Det kommer allt beskare kommentarer, även från officiellt håll.

Japanska kärnvapen

Under premissen att Japan snabbt kan åstadkomma parlamentariska förutsättningar som möjliggör egen kärnvapenproduktion, önskar jag se en utveckling som jag redovisar nedan.

Japan borde snarast starta sin tillverkning av egna kärnvapen, och med dagens teknologi som finns i Japan borde man med 24/7 resurser ha färdiga vapen på 12-24 månader.

Detta bör man så snart som möjligt deklarera för både Nordkorea och Kina samt Ryssland, att man känner sig tvingade att göra, då Nordkorea inte avrustar utan fortsätter sin upprustning och ökar sin produktion av kärnvapen, samt Kinas aggresiva beteende och expansion i regionen.

Man bör mycket tydligt klargöra för Kina och Nordkorea, att Japan är landet som innehar

90% av världens kärnvapenklara plutonium

vilket motsvarar ca 50 ton eller drygt 6.000 st stridsspetsar, vilket är tillräckligt för att utplåna jorden som vi känner den, flera gånger om, och kommer att börja sin tillverkning av egna kärnvapen om inte Kina avslutar sin expansion och aggresivitet i regionen och Nordkorea avveckkar alla sina kärnvapen och WMD:s.

Kina måste konfronteras med alla tillbuds stående medel idag, liksom Nordkorea.

Annars får vi aldrig fred på Koreahalvön eller stopp på Kinas aggressivitet och expansion.

Vidtar Japan och det internationella samfundet kraftiga åtgärder NU, mot Kina, och Nordkorea, är möjligheterna att undvika ett storkrig i regionen, om inte goda, så i vart fall inte hopplösa.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-07-15 kl. 15:47.
Citera
2020-07-15, 16:44
Avstängd
Citat:
Vidtar Japan och det internationella samfundet kraftiga åtgärder NU, mot Kina, och Nordkorea, är möjligheterna att undvika ett storkrig i regionen, om inte goda, så i vart fall inte hopplösa.
Ett par inlägg tillbaka beskrev du tvärtom kriget som oundvikligt. Du vill bedriva kanonbåtsdiplomati, ytterligare urholka NPT, så jag säger som jag sagt tidigare: du vill provocera fram krig så snabbt som möjligt "Ju längre man väntar med att Konfrontera Kina, ju större blir konsekvenserna av den väpnade konflikt som jag ser som oundviklig." Tydligen vill du också att detta krig skall involvera kärnvapen.
Citera
2020-07-15, 20:56
Medlem
@Xenonen
Jag tar inte LEMMOR i försvar men jag konstaterar att såsom vid så många andra tillfällen så tolkar du hellre en text än att läsa vad där står.
Det är ju mycket bättre att fråga om du anser att någonting är oklart än att tolka vad som faktiskt har skrivits.
Ibland får jag uppfattningen att du tolkar inlägg, skriver om dem med egna ord så att det passar dina syften?
Citera
2020-07-16, 00:47
Medlem
Kumabjorns avatar
Five Eyes verkar ha lite bekymmer för närvarande. Trump beordrade tydligen CIA att dela med sig av information till ryssarna angående anti-terror och detta skall ha utnyttjats för att avrätta tjetjenier. Europa skallmha svarat med att dra ned i informationsutbytet för risken att Trump läcker vidare till sina ryska uppdragsgivare. Nåja,meet sista sade de kanske inte. Inte öppet i alla fall.

Citat:
“The periodic desire to work with the Russians on terrorism is akin to someone who buys a baboon as a pet, only to be surprised to have their face ripped off. Then, after recovering, he goes out and buys another baboon. How many times do we have to get our face ripped off...?”

skriver f.d. aktiva CIA tjänstemän i NYT.
Senast redigerad av Kumabjorn 2020-07-16 kl. 00:54.
Citera
2020-07-16, 00:50
Medlem
Kumabjorns avatar
För övrigt; kanonbåtsdiplomati var det som öppnade upp Japan och Korea för omvärlden. Det tvingade också Akina inse att det inte längre var det Mittens Rike det inbillade sig vara. Det kan vara ett effektivt medel när fantasier och verklighet inte överensstämmer.
Citera
2020-07-16, 01:33
Medlem
Citat:
Five Eyes verkar ha lite bekymmer för närvarande. Trump beordrade tydligen CIA att dela med sig av information till ryssarna angående anti-terror och detta skall ha utnyttjats för att avrätta tjetjenier. Europa skallmha svarat med att dra ned i informationsutbytet för risken att Trump läcker vidare till sina ryska uppdragsgivare. Nåja,meet sista sade de kanske inte. Inte öppet i alla fall.

skriver f.d. aktiva CIA tjänstemän i NYT.

Det är inte första gången.

Trump är en katastrof för hela den amerikanska underrättelsevärlden och tillika alla allierade länders.

Han underminerar samarbetet inom FiveEyes och andra nationella och internationella organisationer som samarbetar inom de militära och civila informations och säkerhetstjänsterna.

Förtroendet för Trump är lågt, mycket lågt.
Han är opålitlig och läcker som ett såll och ljuger även när han inte behöver.

Det mest allvarliga är att han ibland kan fatta beslut på helt egen hand och impulsivt, och som även berör samarbetspartners och dess information eller verksamhet.

Tragiskt.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-07-16 kl. 01:37.
Citera
2020-07-16, 01:48
Medlem
Citat:
För övrigt; kanonbåtsdiplomati var det som öppnade upp Japan och Korea för omvärlden. Det tvingade också Akina inse att det inte längre var det Mittens Rike det inbillade sig vara. Det kan vara ett effektivt medel när fantasier och verklighet inte överensstämmer.

Så är det.

Den kraftigt nedsättande benämningen ”kanonbåtsdiplomati”, har fått många diktaturer på fall och är besvärande underskattat, då man har stora möjligheter att unvika ett krigsutbrott eller en stor konflikt med eventuella allierade till den mindre staten som är föremål för denna excellenta form av påtryckning.
Citera
2020-07-16, 09:01
Avstängd
Citat:
Är det triangelhandeln du talar om här? Visst kan kanonbåtsdiplomati vara "effektiv" för den med kanonbåtarna, men det gör den inte mer sympatisk. Den är också aningen mer riskabel att tillämpa mot stater med kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in