2010-10-10, 21:52
Moderator
Tystnads avatar
Har sett en hel del bilder från Nordkorea på Internet bla http://www.flickr.com/photos/kernbeisser/

Dock kan jag inte minnas jag har sett några bilder inneifrån matvaruaffärer eller liknande.
Någon som har någon kunskap om dessa ?
Liknar det möjligen gamla Östtyskland där man fick gå till tre olika diskar för att handla en vara ?
Citera
2010-10-10, 22:32
Bannlyst
Blir denna man USA:s värsta fiende likt hans far?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/10/10/article-1319280-0B8DC258000005DC-472_634x416_popup.jpg
Citera
2010-10-10, 22:43
Medlem
Flairrs avatar
Fin pojk. påminner om sin farfar utseendemässigt. Ska bli intressant att följa utvecklingen i Nordkorea i fortsättningen.
Citera
2010-10-10, 23:34
Medlem
Malrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Blir denna man USA:s värsta fiende likt hans far?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/10/10/article-1319280-0B8DC258000005DC-472_634x416_popup.jpg
Värsta fiende är väl att ta i kanske. Farsan hans har ju varit villig att samarbeta med USA på olika punkter (t.ex. nedläggningen av kärnvapenproduktionen) men så har Mr. Bush gått och förvärrat relationen genom att bland annat skrika i media om att landet är en "Axis of Evil".

Republikanen (!) Ron Paul har några vettiga grejer att säga angående hysterin kring landet: http://www.youtube.com/watch?v=F34ZWvccNFg

Inte jätteaktuellt kanske...
Senast redigerad av Malr 2010-10-10 kl. 23:36.
Citera
2010-10-11, 18:27
Bannlyst
"Ära till folkets heroiska militär" Det enda orden som Koreas befolkning har hört av Kim Jong-Il
I början av detta klipp ser/hör man det: http://www.youtube.com/watch?v=avmpC-AqroI&feature=related
Citera
2010-10-12, 11:54
Bannlyst
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kim-emot-att-kim-eftertrader-kim_5493805.svd
En av bröderna som lever ett lyxliv utomlands är emot att makten ärvs..
Citera
2010-10-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Vad har ni att säga om NK?
Jadu, när jag läste Caroline Salzingers Hälsningar från ondskans axelmakter hade jag riktigt roligt åt de bilder jag fick upp i huvudet på nordkoreaner som försökte handla i en livsmedelsbutik. Författarinnan skulle, tillsammans med sin guide, "turista" i en livsmedelsbutik skickades det ut ett parti till synes slumpmässigt valda nordkoreaner som skulle handla i butiken, för att allt skulle verka normalt. (Vanligtvis står butiken tom, ingen handlar där). När hon och guiden gjorde entré i butiken möttes de av synen av ett tjugotal tillkallade nordkoreaner som skulle handla. Problemet var att ingen av dem hade handlat i en butik förut och ingen visste hur det gick till, så de rusade runt som yra höns, viftandes med sedlar och skrek kommandon till de vettskrämda expediterna. Författaren var måttligt imponerad av NK:s konsumtionskultur.
Senast redigerad av supermode 2010-10-20 kl. 23:06.
Citera
2010-10-27, 14:48
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Nordkorea kräver omfattande mathjälp från Sydkorea i utbyte mot eftergifter i återföreningen av de koreanska familjer som splittrades av kriget för 60 år sedan.

Kravet på 500 000 ton ris och 300 000 ton gödningsmedel fördes fram då parterna möttes på onsdagen i nordkoreanska Kaesong om familjefrågan.

Från lördag ska 100 koreaner från vardera sidan få träffa släktingar från andra sidan gränsen. Sydkorea vill göra sådana arrangemang återkommande.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nordkorea-begar-mathjalp-av-sydkorea_5578489.svd

Man vill alltså ha mat innan släktingar ska få träffas, kanske för att dom undernärda nordkoreanerna ska orka ta sig till gränsen.
Citera
2010-10-29, 13:29
Bannlyst
Skottlossning idag. Kritiskt läge.
Citera
2010-10-29, 14:15
Medlem
Twoheaded Eriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermode
Jadu, när jag läste Caroline Salzingers Hälsningar från ondskans axelmakter hade jag riktigt roligt åt de bilder jag fick upp i huvudet på nordkoreaner som försökte handla i en livsmedelsbutik. Författarinnan skulle, tillsammans med sin guide, "turista" i en livsmedelsbutik skickades det ut ett parti till synes slumpmässigt valda nordkoreaner som skulle handla i butiken, för att allt skulle verka normalt. (Vanligtvis står butiken tom, ingen handlar där). När hon och guiden gjorde entré i butiken möttes de av synen av ett tjugotal tillkallade nordkoreaner som skulle handla. Problemet var att ingen av dem hade handlat i en butik förut och ingen visste hur det gick till, så de rusade runt som yra höns, viftandes med sedlar och skrek kommandon till de vettskrämda expediterna. Författaren var måttligt imponerad av NK:s konsumtionskultur.

Jag har också läst boken. Maken till oseriös, partisk smörja. Jag vet inte ens varför hon åker till landet. Hon skyller på mensvärk när hon ska lämna blommor vid Kim-Il Sungs staty, en tradition i landet, och hänvisar till att hon gjorde samma sak när hon smet från idrotten i högstadiet. Som om det skulle vara samma sak, kanske ska man ta seden dit man kommer? Hon blir helt nedbryten och får ett ramaskri över att hennes guide inte vet om Beatles, men själv är hon uttråkad till döds när hon i egenskap av sin falska identifiering som porslinmakare får en rundvisning i uråldrig koreansk porslinvisning och själv inte verkar vara så intresserad av att ta in deras kulturarv. Som någon fjortis på en skoltur. För att inte tala om hur hon bryter ihop av sin egen paranoia och får det att framstå som om det är styrets fel. Och vart är alla bilderna som hon påstår sig ha tagit? Mig veterligen är så gott som allt som står i den boken dynga.
Citera
2010-10-29, 15:59
Medlem
Ruvils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twoheaded Erik
Jag har också läst boken. Maken till oseriös, partisk smörja. Jag vet inte ens varför hon åker till landet. Hon skyller på mensvärk när hon ska lämna blommor vid Kim-Il Sungs staty, en tradition i landet, och hänvisar till att hon gjorde samma sak när hon smet från idrotten i högstadiet. Som om det skulle vara samma sak, kanske ska man ta seden dit man kommer? Hon blir helt nedbryten och får ett ramaskri över att hennes guide inte vet om Beatles, men själv är hon uttråkad till döds när hon i egenskap av sin falska identifiering som porslinmakare får en rundvisning i uråldrig koreansk porslinvisning och själv inte verkar vara så intresserad av att ta in deras kulturarv. Som någon fjortis på en skoltur. För att inte tala om hur hon bryter ihop av sin egen paranoia och får det att framstå som om det är styrets fel. Och vart är alla bilderna som hon påstår sig ha tagit? Mig veterligen är så gott som allt som står i den boken dynga.
Mjo, snacka om fånig bok där hon ser spöken i varje hörn.
Det jag tyckte var roligast är när hon var på sitt hotellrum och började slita bort nattduksbord och liknande och såg ett gäng sladdar i ett hål väggen. Detta gav henne panik vilket i sin tur blev så att hon gick in i badrummet och "våldtäktsduschade", sen kollade hon sick i spegeln och fick ännu mer panik när hon hade fått för sig att det var kameror gömda där.

Jag kan ju onekligen säga att jag garvade som fan när jag läste det.
Citera
2010-10-29, 19:24
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruvil
Mjo, snacka om fånig bok där hon ser spöken i varje hörn.
Det jag tyckte var roligast är när hon var på sitt hotellrum och började slita bort nattduksbord och liknande och såg ett gäng sladdar i ett hål väggen. Detta gav henne panik vilket i sin tur blev så att hon gick in i badrummet och "våldtäktsduschade", sen kollade hon sick i spegeln och fick ännu mer panik när hon hade fått för sig att det var kameror gömda där.

Jag kan ju onekligen säga att jag garvade som fan när jag läste det.

Låter lite som the rough guide eller vad den heter. Killen som i konspiratorisk ton viskar att de kanske avlyssnar honom osv osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in