2010-10-30, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har sett en hel del bilder från Nordkorea på Internet bla http://www.flickr.com/photos/kernbeisser/

Dock kan jag inte minnas jag har sett några bilder inneifrån matvaruaffärer eller liknande.
Någon som har någon kunskap om dessa ?
Liknar det möjligen gamla Östtyskland där man fick gå till tre olika diskar för att handla en vara ?

mm, Kernbeisser har riktigt fina bilder! De ställen han har bilder på är som han säger typ. diplomat-shoppar! Faktum är dock att det finns marknader i Pyongyang som är fyllda med mat. Oftast är det privata affärsmän som fått tillstånd av staten att göra svarta affär vita då landet just nu har svårt med ekonomin efter monetär-reformen. Nu vet jag inte om det gäller just nu men för ett halvår sedan så var BBC eller något annat team på plats men fick inte filma en just sådan marknad. Men program-ledaren fick efter tjat personligen se det och hon sa sedan att marknaden var fylld med allt möjligt.

Men ja, Nordkoreas affärer är sorgliga. Jag såg en gång en lista på vad allting kostade. Var en rätt sjuk lista där så vitt skilda saker som en levande kyckling och skosnören stod vid sidan om varandra. Något mycket märkligt var hur saker vi tar för givet verkade liksom vara rena lyxprodukterna för nordkoreaner. Kläder var helt klart det dyraste. Men det är möjligt köpa alltifrån TV-aparater till Motorcyklar. Dock är det en omöjlighet för de flesta Nordkoreaner, även de som bor i Pyongyang och har det relativt bra. De flesta får sina TV-aparater etc. genom gåvor för något dem har gjort.

Citat:
4. An electric shaver only for trips

The electric shaver is another symbol of wealth.

It is not that they use electric shavers normally, because one cannot provide durability. At home, North Korean men generally use disposable shavers with two blades made in China or a conventional razor. However, when they take a business trip or have to take part in remote activities, they bring the electric shaver.

There are North Korean-made shavers but most are imported from China. Among Chinese products, you can see “Motorola” products and fake-South Korean products with fake labels in Korean. A Chinese-made electric shaver is around 20,000-40,000 North Korean Won.

Citat:
Shenyang, China -- The North Korean authorities finally released fixed prices for 100 items across the country at 3 P.M. on Thursday.

A Daily NK source inside North Korea revealed the news today in a telephone conversation, saying, “The authorities announced state-designated prices for 100 items in a notice posted at the entrance to markets on Thursday afternoon.

Alongside the message came a warning, “If traders fail to sell goods at the stated prices, goods will be confiscated.”

The price list includes those for rice and corn. By implication, the selling of food has now been officially sanctioned in the market.

If the listed prices are enforced, however, confusion and anger are absolutely inevitable, because the gap between the newly-posted prices and real jangmadang prices is enormous.

For example, the latest real rice price in the jangmadang is 350 won per kilo, while corn is selling for 180 won; however the state-designated prices are 240 won and 130 won respectively. The jangmadang price of pork is around 300 won more expensive than its state-designated price.

Inevitably, therefore, traders’ increasingly wily attempts to circumvent the unrealistic demands of the state are continuing apace, “For now,” the source explained, “traders are pretending to sell for the released prices, but in reality they are selling for the existing jangmadang prices.”

According to the state price list, rice is 240 won per kilo; corn is 130 won; pork is 700 won; soy beans are 160 won; oil is 600 won; a kilogram of apples is 250 won; and a single egg is 21 won.

Meanwhile, a toothbrush is 25 won; bars of soap, tubes of toothpaste and laundry soap are all 50 won; sneakers are 500 won; toilet paper is 50 won; a notebook comes in various sizes between 25 and 55 won; lighters are 70 won; shoes are 1,300 won; a flashlight is 500 won and a single battery 100 won.

Children’s clothes are 1,500 won; children’s winter clothes are 5,000 won; and finally socks are listed as 350 won a pair.

Båda från Dailynk.com
Citera
2010-11-04, 18:13
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McNulty
Såg just påTV4-nyheterna att man vid firandet av 65 år vid makten slog på stort med den största militärparaden någonsin i landet.

Här kan man beskåda spektaklet: http://nos.nl/video/190384-militaire-parade-in-noordkorea.html
Vem vågar sluta applådera först?
Citera
2010-11-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime

Någon som kan vara snäll och översätta?
Senast redigerad av KaptenFantastisk 2010-11-08 kl. 11:24.
Citera
2010-11-08, 15:19
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime

Precis sådär höll ryssarna på för 50 år sedan. Med samma materiel.

Nordkorea. Landet där tiden stog stilla.

Fast efter att ha sett Koreanernas fjantiga marschsteg måste jag säga att ryssarna gjorde det med större värdighet.

Department of silly walks en masse.
Senast redigerad av Bystskugga 2010-11-08 kl. 15:35.
Citera
2010-11-08, 16:35
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Department of silly walks en masse.

HAHA! Men de gör det i takt.
Citera
2010-11-08, 23:42
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Någon som kan vara snäll och översätta?
Det var ett skämt i Sovjetunionen att man frågade "Vem vågar slutar applådera först?" efter att Stalin gjorde ett framträdande eller så och att den som gjorde det skulle bli skjuten av KGB efteråt. Har jag för mig i varje fall.
Citera
2010-11-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Nordkorea är för mig väldigt fascinerande.
Hur hela landet är uppbyggt är så främmande och bisarrt.
Barn ligger döda på motorvägar och folk bara går förbi dem,
som om det vore vardag, får man se i hemliga videor bl.a.
Och ändå ser folket Kim Jong Il som en gud?
Trots att hans regim har sett till att folket svälter till döds.

Kommer Nordkorea någonsin att störtas tror ni?
När Kim Jong Il är död, kommer folkets näste ledare
kanske försöka få lande på fötter igen?

Vad har ni att säga om NK? Finns det någon här som har varit där och sett landet (ja, det man tillåts att se då...) med egna ögon?

NK är ett väldigt stängt land så man kan inte veta om befolkningen i NK ser Kim Jong Il som en gud. Jag tror att landet snart kommer att brista och bli en demokrati förhoppningsvis
Citera
2010-11-09, 14:23
Medlem
Bystskuggas avatar
Det blir för dyrt att störta regimen, och Nordkorea har väl inga direkta naturressurser som gör det mödan värt. Om regimen i Nordkorea störtas görs det av dem själva det är min gissning. Alternativt får de spel och försöker invadera Syd igen.

Vem det nu blir som tar över efter Kim Jong Il, kanske öppnar upp landet lite mer.
Citera
2010-11-09, 14:44
Medlem
Citat:
Det blir för dyrt att störta regimen, och Nordkorea har väl inga direkta naturressurser som gör det mödan värt. Om regimen i Nordkorea störtas görs det av dem själva det är min gissning. Alternativt får de spel och försöker invadera Syd igen.

Vem det nu blir som tar över efter Kim Jong Il, kanske öppnar upp landet lite mer.

Det krävs inte så jätte mycket pengar för att störta en regim egentligen, bara viljan krävs. Samt så är det ju så att pengarna som dem redan har kan fördelas mycket bättre och minska fattigdomen istället för att satsa alla pengar på militären.
Citera
2010-11-09, 17:49
Medlem
Bystskuggas avatar
Kanske. Det beror på hur det görs. USA kan till exempel inte gå in militärt och störta regimen för då uppstår en skuldfråga och USA måste ha truppnärvaro i en massa år tills läget stabiliseras. Dock skulle man kunna agera genom sin allierade Sydkorea (om de vill) eller helt enkelt försöka påverka någon röresle inne i Nordkorea.
Citera
2010-11-09, 19:02
Medlem
Känns som att det krävs mycket för att folket ska störta regimen i Nordkorea. Det verkar ju klart som att en massiv indoktrinering redan pågår, tänk då hur det måste vara inom militären. Jag tror inte heller att ledarna hade tvekat att slakta ett par hundra demonstranter ifall så behövdes för att upprätthålla ordningen (dessutom hade det säkerligen blivit utmärkt propaganda efteråt).

Håller för övrigt med om kommentaren att Nordkoreas militärparad ser precis ut som från Sovjet. Jag fascineras av att det än idag finns ett samhälle med sådan oerhörd doktrin, det känns som att inte en detalj finns som inte är korrigerad och övervakad i minsta detalj. På sätt och vis en fantastisk prestation, men också en oerhört skrämmande sådan.
Citera
2010-11-13, 13:56
Medlem
Twoheaded Eriks avatar
Citat:

Aha, så vi störtar "regimer" så att vi kan ta över deras naturresurser?

Men du har rätt, kanske är det dags att sluta lägga sig i Nordkoreas affärer och sluta leka globalistiska diktatorer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in