Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Desinformationen och Urban Myths flödar i tråden som vanligt ser jag. Ja, hur står det till med Nordkorea och COVID-19? Säkert så har Tjockisen lagt locket på och låter sitt folk dö i drivor på gatorna vid det här laget.
Sanningen är snarare att det nog finns fördelar med ett slutet och kontrollerat samhälle när det gäller smittsamma sjukdomar. Som att Kina kommer att framstå som handlingskraftigt i jämförlse med andra länder. Nej, vi har ingen information om läget i Pyongyang men vi kan åtminstone från deras stats-TV dra slutsatserna att de tar COVID-19 på allra största allvar. Här är en informativt inslag som jag tycker SVT har mycket att lära utav:
How North Korea is reporting on coronavirus (English subtitles)
https://youtu.be/rI_MG3ZnDak via @YouTube
Fråga till språkkunniga: Jag anar en annan dialekt i den koreanskan som pratas i inslaget. Har jag rätt?
Ja herrejisses, mästeranalytikern och den stora auktoriteten inom disciplinen källkritik och därtill hörande trovärdighetsanalys,
arbetet, förärar oss med ett gästspel i tråden, jo jag tackar!
Anser man att Mordkoreansk stats-tv är saklig och trovärdig, även efter det, att man gjort den sedvanliga analysen över källans trovärdighet, kan jag inte annat än beklaga den svaga insikten av analysförmåga. Att dessutom uppmana SVT att ta lärdom av inslaget, gör inte urskiljningsförmågan bättre.
Ett brev från KJU till Moon, hur i hela fridens namn, kan man betrakta det som desinformation? Det är inte ens felaktig - oavsiktlig information.
Anklagelsen att, ”Det flödar av urbana myter i tråden ser jag”, dvs sägner eller skrönor, får väl tas med jämnmod, då det hade varit betydligt allvarligare om vi blivit beskylda för att berätta sagor, eftersom de flesta sägner till största del har förankring i verkligheten och till största del är sanna.
Förbryllande med frågan om någon språkkunnig finns, för att bringa klarhet i vilken dialekt som talas.
Om Du kan ana att Du hör skillnad på den dialekt du hör, vilken/vilka av de andra 7 olika Koreanska dialekterna är det Du normalt brukar höra?