2010-06-19, 01:43
Medlem
Undrar om någon har koll på hur det ser ut med den norra gränsen? Man har ju hört massor om gränsen mot syd, att den är så hård bevakad etc. men hur ser det ut i norr mot kina och även ryssland som ju landet gränsar till. Finns det någon form av bevakning, stängsel etc eller är det öppet att ta sig in (vilket jag iofs tvivlar på). Please inform me
Citera
2010-06-19, 07:51
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337leetman
Undrar om någon har koll på hur det ser ut med den norra gränsen? Man har ju hört massor om gränsen mot syd, att den är så hård bevakad etc. men hur ser det ut i norr mot kina och även ryssland som ju landet gränsar till. Finns det någon form av bevakning, stängsel etc eller är det öppet att ta sig in (vilket jag iofs tvivlar på). Please inform me
man har ju hört om folk som "deserterat" norrut genom skog över floder men aldrig söderut. Borde det inte vara enklare att ta en tur ner till dmz och springa över till syd därigenom? De sägs ju att vakterna som står vid yttersta gränsen mot syd i dmz vaktar varandra men det lär ju knappast vara någon som händer med om man helt plötsligt gör en tokrusning som en jude i auswitz rakt genom en busslast turister och förbi?
Citera
2010-06-19, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
man har ju hört om folk som "deserterat" norrut genom skog över floder men aldrig söderut. Borde det inte vara enklare att ta en tur ner till dmz och springa över till syd därigenom? De sägs ju att vakterna som står vid yttersta gränsen mot syd i dmz vaktar varandra men det lär ju knappast vara någon som händer med om man helt plötsligt gör en tokrusning som en jude i auswitz rakt genom en busslast turister och förbi?

Citera
2010-06-20, 01:49
Medlem
503s avatar
För den som är mer intresserad av politik än fotboll, så verkar det nu pågå lite ovanliga ekonomiska nödreformer i landet.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/06/18/AR2010061802837.html

Ska bli intressant att se vad detta mynnar ut i.
Citera
2010-06-20, 01:55
Medlem
Das-Papiers avatar
Haha, NK är ju skitroliga som håller på med sin "supermakt" och förklarar krig mot närmaste tvätteri.
Senast sa dem, 2 dagar efter matchen, att de hade vunnit med 27-0 mot Brasilien. Låt dem hållas tills Ryssland bombar skiten ur dem
Citera
2010-06-20, 01:58
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Papier
Haha, NK är ju skitroliga som håller på med sin "supermakt" och förklarar krig mot närmaste tvätteri.
Senast sa dem, 2 dagar efter matchen, att de hade vunnit med 27-0 mot Brasilien. Låt dem hållas tills Ryssland bombar skiten ur dem

Det där med brasilienmatchen var ett skämt i västerländsk media, och Ryssland skulle inte ge sig på och bomba DPRK.
Försök igen!
Citera
2010-06-21, 08:36
Medlem
[Strange Days]s avatar
Lite funderingar angående statsskicket...

Nordkorea benämns ju ofta som "den sista kommunistiska utposten i världen".
Men är verkligen Nordkorea kommunistiskt...?

Själv skulle jag vilja beteckna Nordkorea som en renodlat fascistisk stat.

Någon mer som håller med mig?
Citera
2010-06-21, 09:08
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
För den som är mer intresserad av politik än fotboll, så verkar det nu pågå lite ovanliga ekonomiska nödreformer i landet.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...061802837.html
Ska bli intressant att se vad detta mynnar ut i.
Det är väl snarare att de tar tillbaka beslutet om att stänga privat marknader, vilket skedde i november. Någonstans på vägen försökte NK sig även på en valutareform, vilken misslyckades och den ansvarige avrättades på en stadion i NK för några månader sen. Det verkar som om det är på väg att ske något inom NK, vilket antagligen är varför vi ser den ökande retoriken mot omvärlden. Som vanligt försöker man fokusera på utlandet för att dölja vad som händer i landet.
Vad jag läst har kinesiska företag på senare tid fått ökande befogenheter att driva företag i NK, vilket var ett av Kinas krav för fortsatt stöd.
Citera
2010-06-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Lite funderingar angående statsskicket...

Nordkorea benämns ju ofta som "den sista kommunistiska utposten i världen".
Men är verkligen Nordkorea kommunistiskt...?

Man kan väl använda båda titlarna?
Citera
2010-06-21, 09:14
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Tydligen är gränsen mot Kina är betydligt öppnare, ett antal nordkoreaner har under åren flytt till Kina för att sen ta sig till Sydkorea. Tror det var förra veckan som 4 kineser blev skjutna av nordkoreanska gränsvakter, eftersom vakterna trodde det var nordkoreaner som smugglade koppar till Kina, vilket tydligen är ett stort problem.
Citera
2010-06-21, 10:49
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Det är väl snarare att de tar tillbaka beslutet om att stänga privat marknader, vilket skedde i november. Någonstans på vägen försökte NK sig även på en valutareform, vilken misslyckades och den ansvarige avrättades på en stadion i NK för några månader sen. Det verkar som om det är på väg att ske något inom NK, vilket antagligen är varför vi ser den ökande retoriken mot omvärlden. Som vanligt försöker man fokusera på utlandet för att dölja vad som händer i landet.
Vad jag läst har kinesiska företag på senare tid fått ökande befogenheter att driva företag i NK, vilket var ett av Kinas krav för fortsatt stöd.

Nej, privata marknader har varit förbjudna där länge (fast de har förekommit svart lika länge, och landet är väldigt beroende av dem).
Att den ansvariga ministern har sparkats vet jag, men att han skulle ha avrättats har jag inte hört någonting om.
Har du någon källa på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Man kan väl använda båda titlarna?

Visst kan man det, men då brukar man kalla det stalinistiskt, och det är precis vad DPRK är.
Citera
2010-06-21, 11:51
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]

Nej. Starka inslag av någon slags perverterad konfucianism och en betydande dos typiskt koreansk jingoism finns där, men att den egentliga statsideologin i Nordkorea skulle vara identiskt med "renodlad fascism"? Nu misstänker jag iofs att du använder dig av en typisk vulgodefinition av fascism och inte Mussolini-rörelsens faktiska idéprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in