2008-12-02, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korg
Måste sno tråden här lite. Onödigt att starta en ny tråd om denna konstiga fråga
Jag har blandat 1 dl solrosolja i min hemmagjorda gainer ett tag nu. Eftersmaken av solrosoljan är något som jag snart inte klarar av längre känns det som...
Tänkte köra med rapsolja istället. Smakar rapsoljan mindre än solrosoljan?

Solrosolja har jag aldrig smakat.
Men rapsolja smakar inte alls mycket, väldigt lite mera den feta känslan på tungan du får.
Citera
2008-12-02, 16:50
Medlem
aazes avatar
Rapsolja är helt OK med whey80's olika smaker tycker jag.

En vanlig portion gjord på fet mjölk(3%) med 0.5dl rapsolja i - mums

Hur många kallorier blir det i en sådan drink?

Det är 150kcal i proteinpulvret (37g proteinpulver, 28g protein) men hur mycket väger 0.5dl rapsolja?
Rapsoljans energivärde är 884.3kcal/100g.
Sen lite bonuskallisar från mjölken också jag blandar oftast mellanmjölk och fetmjölk.

Tycker inte att man är mätt särkilt länge på denna drink heller vilket jag tycker är själva poängen med att dricka mixen. Sitter fint mellan måltiderna, billigt och bra.

Pz
Citera
2008-12-02, 16:50
Medlem
Korgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Solrosolja har jag aldrig smakat.
Men rapsolja smakar inte alls mycket, väldigt lite mera den feta känslan på tungan du får.
Okej, jo men den feta känslan på tungan är inte så stort problem

Någon som smakat båda oljorna?
Citera
2008-12-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korg
Okej, jo men den feta känslan på tungan är inte så stort problem

Någon som smakat båda oljorna?
Har ätit tonfisk i solrosolja och det smakade avskyvärt, aldrig testat rent. Rapsolja smakar inte så mycket så den är finemang att smyga ner i saker tycker jag
Citera
2008-12-02, 17:30
Medlem
Korgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawiron
Har ätit tonfisk i solrosolja och det smakade avskyvärt, aldrig testat rent. Rapsolja smakar inte så mycket så den är finemang att smyga ner i saker tycker jag
Okej, men då kör jag på rapsoljan istället
Citera
2008-12-02, 21:32
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Att dricka olja rakt av är väl inte jättegott, men visst går det. De besvär man kan få är om gallblåsan inte orkar med allt fett. Då kan man få lite ont. Annars blir du lös i magen.
Citera
2008-12-02, 21:35
Medlem
Solrosolja är mkt godare än rapsolja. Man slipper den mjöliga smaken. Solrosolja tycker jag gör en prottedrink godare t om.
Citera
2008-12-02, 21:46
Medlem
victor.bs avatar
Lägga i en halv dl rapsolja i min lilla havredrink gör ingen som helst skillnad enligt mig, bara bonus kalorier.

Enda skillnaden är vä förmodligen att man måste diska ur shakern istället för att bara skölja ur den då fett sitter kvar:P
Citera
2008-12-02, 22:02
Medlem
stoffahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaze
Rapsolja är helt OK med whey80's olika smaker tycker jag.

En vanlig portion gjord på fet mjölk(3%) med 0.5dl rapsolja i - mums

Hur många kallorier blir det i en sådan drink?

Det är 150kcal i proteinpulvret (37g proteinpulver, 28g protein) men hur mycket väger 0.5dl rapsolja?
Rapsoljans energivärde är 884.3kcal/100g.
Sen lite bonuskallisar från mjölken också jag blandar oftast mellanmjölk och fetmjölk.

Tycker inte att man är mätt särkilt länge på denna drink heller vilket jag tycker är själva poängen med att dricka mixen. Sitter fint mellan måltiderna, billigt och bra.

Pz

Rapsolja har densiteten 0.92 (g/ml), så 50ml blir 46g ungefär, och alltså dryga 400kcal.
Citera
2008-12-02, 22:04
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Solrosolja är mkt godare än rapsolja. Man slipper den mjöliga smaken. Solrosolja tycker jag gör en prottedrink godare t om.

Solrosoljan innehåller dock 60 ggr mer omega-6 än omega-3. Kan bli svårt att hitta ett bra förhållande mellan de två fettsyrorna då.
Citera
2008-12-02, 22:06
Medlem
Absolut, därför kör jag ungefär 50/50 raps/solros under bulk. Gällande smak är dock solros överlägsen.
Citera
2008-12-08, 22:00
Medlem
totens avatar
Hur många kalorier går det på 1 dl solrosolja?
Nej jag har ingen våg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in