Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-08, 20:33
  #1
Medlem
man har ju läst om hur forskarna har upptäckt att vissa partiklar kan dyka upp ur "tomma intet", och det finns väl nån teori om att universum uppstod på det sättet. på detta har jag 2 frågor:

1. tomma intet här på jorden är väl inte samma sak som tomma intet "innan" big bang. det sägs ju att även rummet uppstod iom big bang. här på jorden finns det ju åtminstonde rum, dvs en plats.

2. om nu supersträngteorin stämmer så finns det ju flera biljarder supersträngar i luften som kan ha nåt med partikelns uppkomst att göra. även om forskarna har experimentet i en kartong som dom har tejpat jättenoga. och även om supersträngteorin är felaktig kan det ju ändå finnas massa andra små saker i luften som vi aldrig kommer kunna upptäcka. det vet man ju inte. är det då rätt att säga att partiklarna kommer ur "tomma intet"?
Citera
2008-11-08, 20:50
  #2
Medlem
ViperVens avatar
jag tror på Carl Sagans teori! http://www.youtube.com/watch?v=Y9KT4M7kiSw

nämligen att om det finns en fjärde dimension så skulle vi bara uppfatta 3 dimensioner av den, då finns det alltså nånting utanför våra dimensioner som vi inte kan uppfatta. så att nånting skulle uppstå från tomma intet det vet jag inte om jag tror på, även om det är väldigt märkligt att den första molekylen kunde uppstå innan big bang..
__________________
Senast redigerad av ViperVen 2008-11-08 kl. 21:19.
Citera
2008-11-08, 20:58
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
jag tror på Carl Sagans teori! http://www.youtube.com/watch?v=Y9KT4M7kiSw

nämligen att om det finns en fjärde dimension så skulle vi bara uppfatta 3 dimensioner av den, då finns det alltså nånting där som vi inte kan uppfatta. så att nånting skulle uppstå från tomma intet det vet jag inte om jag tror på, även om det är väldigt märkligt att den första molekylen kunde uppstå innan big bang..

Vad dillar du om?

Men enligt osäkerhetsrelationen uppstår ständigt partikelpar ur tomma intet för att sedan annhileras. Effekten är mätbar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback