Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-07, 23:52
  #1
Medlem
TidensTempos avatar
Tjena!

Jag går tredje året på ett IT-gymnasium nu. Jag har en arbetsgivare som kan förse mig med jobb som IT-tekniker efter jag tagit studenten. Men jag känner mig lite mer sugen på ett industri/skiftjobb som inte är så stressigt + att man tjänar mer pengar.

Min fråga är om det är osmart att inte fortsätta inom IT-branschen... Stannar jag kvar i IT-branschen så har jag ett kvalificerat jobb eller vad jag ska säga. Man kan hoppa mellan olika IT-företag osv. Däremot om jag får kicken på ett industrijobb och ska söka jobb efter det så antar jag att det blir svårt och hitta nytt eftersom man t.ex. bara suttit och tittat på kretskort hela dagarna. Man har inte någon vidare arbetslivserfarenhet.

Är det som jag tänker? Vilken väg är smartast att gå?
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få..
Citera
2008-11-07, 23:58
  #2
Moderator
Ruskigbusss avatar
Just nu går IT-branschen bra, medan industrin friställer. Men, vem vet hur det ser ut om något år, då kan det lika gärna vara tvärtom.
Citera
2008-11-08, 12:19
  #3
Medlem
TidensTempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Just nu går IT-branschen bra, medan industrin friställer. Men, vem vet hur det ser ut om något år, då kan det lika gärna vara tvärtom.

Sant. Föreslår du att man satsar på IT eller?
Citera
2008-11-08, 12:25
  #4
Medlem
Eftersom du nämnde att pengar var en av orsakerna till varför du funderar på industrijobb så kan jag lova dig att du får bättre löneutveckling inom IT. Första åren tjänar du mer om du jobbar skift i industri men sen kommer it att bli betydligt bättre. Satsa på it ta it-tekniker jobbet få lite erfarenhet och komptens sen söker du dig vidare till nått konsultbolag där du kommer få en fin fin lön.
Citera
2008-11-08, 13:38
  #5
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Eftersom du nämnde att pengar var en av orsakerna till varför du funderar på industrijobb så kan jag lova dig att du får bättre löneutveckling inom IT. Första åren tjänar du mer om du jobbar skift i industri men sen kommer it att bli betydligt bättre. Satsa på it ta it-tekniker jobbet få lite erfarenhet och komptens sen söker du dig vidare till nått konsultbolag där du kommer få en fin fin lön.
Så sant, så sant... Att stirra sig blind på ingångslönen torde vara ett av de vanligaste misstagen folk gör. Löneutvecklingen är betydligt mer intressant (såvida det inte rör sig om något väldigt kortvarigt, typ sommarjobb).

Tycker absolut att du ska satsa på IT-jobbet. Att få ett kvalificerat jobb inom IT med bara gymnasieutbildning är få förunnat. En mycket bra erfarenhet.
Citera
2008-11-08, 13:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TidensTempo
Tjena!

Jag går tredje året på ett IT-gymnasium nu. Jag har en arbetsgivare som kan förse mig med jobb som IT-tekniker efter jag tagit studenten. Men jag känner mig lite mer sugen på ett industri/skiftjobb som inte är så stressigt + att man tjänar mer pengar.

Min fråga är om det är osmart att inte fortsätta inom IT-branschen... Stannar jag kvar i IT-branschen så har jag ett kvalificerat jobb eller vad jag ska säga. Man kan hoppa mellan olika IT-företag osv. Däremot om jag får kicken på ett industrijobb och ska söka jobb efter det så antar jag att det blir svårt och hitta nytt eftersom man t.ex. bara suttit och tittat på kretskort hela dagarna. Man har inte någon vidare arbetslivserfarenhet.

Är det som jag tänker? Vilken väg är smartast att gå?
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få..

Ett tips till dig från mig.

Börja läs tidningarna. För om du gör det kommer du snarligen inse att den tillverkande industrin i Sverige är bottenkörd på vissa områden. Satsa därför på it-jobb, om det inte skulle passa kan du alltid söka dig till industrin senare.
Citera
2008-11-08, 14:12
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensTempo
Sant. Föreslår du att man satsar på IT eller?

Alltså, det finns knappt något svårare än att ge andra råd. På lång sikt är det förstås bättre för dej om du sysslar med något som du brinner för, tycker är kul och utvecklande. Man jobbar inte bara för lönen.

På kort sikt - så beror det på hur kort sikt, dvs när går du ut. IT-branschen brukar släpa efter ca ett-två år övriga branscher, så om det är ca två år kvar, så kanske det kan kvitta.

Går du däremot ut nu - så skulle jag nog satsat på IT-jobbet om jag vore dej.
Citera
2008-11-08, 14:23
  #8
Medlem
TidensTempos avatar
Nu är jobbet som IT-tekniker inom den offentliga sektorn så det är nog ganska säkert (?). Men jag tror inte det blir någon vidare löneutveckling där om man jämför med privata företag.. Eller?
Citera
2008-11-08, 15:23
  #9
Medlem
Johnny Cashs avatar
nu får man inte jobb bara för att man gå på it gymnasium, du måste vidare utbilda dig.
Citera
2008-11-08, 16:44
  #10
Medlem
TidensTempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Cash
nu får man inte jobb bara för att man gå på it gymnasium, du måste vidare utbilda dig.

Har du inte läst igenom allt? Jag har redan en kontakt som kan ge mig jobb som IT-tekniker.
Citera
2008-11-08, 16:53
  #11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensTempo
Nu är jobbet som IT-tekniker inom den offentliga sektorn så det är nog ganska säkert (?). Men jag tror inte det blir någon vidare löneutveckling där om man jämför med privata företag.. Eller?

Med några års arbetslivserfarenhet i den offentliga sektorn så har du stor chans att hamna i den privata sektorn om du vill. Problemet löst.
Citera
2008-11-08, 17:25
  #12
Medlem
jhon bickles avatar
Det är inte alls kris inom verkstadsindustrin. Möjligtvis tillfälligt inom vissa avkrokar som bil/bygg men annars skriks det efter kompetens och speciellt på lång sikt med tanke på de enorma pensionsavgångarna som kommer + att få utbildat sig. IT ligger också bra till eftersom det blivit osexigt att utbilda sig inom detta sedan kraschen MEN det är inte osexigt i Indien och Kina.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback