Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men eftersom vi aldrig kommer fram till framtiden, utan alltid lever i nuet, finns ingen framtid, bara nuet.
Så det fria valet sker alltid nu, för det går inte göra i det förgångna och resultatet kommer alltid att visa sig i nuet.
Därför finns ingen framtid, utan bara en föreställning om hur det kan vara längre fram. I framtiden är vi tankemässigt alltid och ändå fysiskt alltid i nuet. Kan det då finnas en eller flera möjliga nu?
Fast det finns ju aldrig ett fritt val. Det finns enbart ett val av vissa alternativa premisser styrt av input och perception.
Jag ser en bil åka mot mig, jag hoppar instinktivt åt höger sida och blir överkörd av nästa bil.
Nästa gång jag ser en bil åka mot mig, reagerar jag genom att processa informationen, dra minnesslutsatser att det kommer en bil på höger sida, och väljer då att hoppa vänster sida. Men inget av detta är ett fritt val, för jag kommer alltid att reagera på den fara som är framför mig.
Ett klockrent exempel på att vi inte har ett fritt val är hur vi reagerar på hallucinationer. Vi agerar på input och handlar efter minnesbilder av tidigare handling (sk. inlärning), det oavsett om inputen är verklig eller inte.
Ett annat klockrent exempel är vad som händer om du får hormonrubbningar. De som får sk. "cravings" har inget fritt val, de kan inte motstå att falla offer för vad hormonerna talar om vad kroppen ska göra. Försök att stå emot din hungerkänsla, du kommer inte att lyckas så länge det finns mat att tillgå. Försök att stå emot sömnen. Försök att ändra din kroppstemperatur.