2021-02-03, 12:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du citerade inte något av det du invände emot, istället fantiserade du ihop en ståndpunkt som du sedan invände emot, typisk halmgubbe. Citera ett inlägg från mig som innehåller det du invänder emot istället för att agera som en fanatiskt religiös person.

Är det fel av mig att utgå ifrån att du anser att fri vilja förutsätter att man "kunde ha handlat annorlunda"?
Citera
2021-02-03, 12:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Är det fel av mig att utgå ifrån att du anser att fri vilja förutsätter att man "kunde ha handlat annorlunda"?

Märker du inte själv hur du distanserar dig från det du först påstod:
Citat:
Att du indirekt hänvisar till en teoretisk möjlighet att vrida tillbaka klockan för att "välja annorlunda" när du påstår att denna föreställning ligger till grund för definitionen av fri vilja.

Du använder ordet "val" och "valmöjligheter" på ett "religiöst" mystiskt" sätt.
Man behöver inte blanda in mystiska föreställningar för att hävda att du t ex kan "välja mat från en meny". Det är väldigt jordnära och enkelt.
Varför förhåller du inte dig till något jag har skrivit istället för att fantisera ihop påståenden som du sedan invänder emot? Sluta bete dig som en fanatiskt religiös person!
Citera
2021-02-03, 13:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Märker du inte själv hur du distanserar dig från det du först påstod:

Varför förhåller du inte dig till något jag har skrivit istället för att fantisera ihop påståenden som du sedan invänder emot? Sluta bete dig som en fanatiskt religiös person!

Jag diskuterar ju din uppfattning om den fria viljan.

Du anser att vi med val menar att det finns minst två möjliga beslut som vi kan fatta.

Eller hur?
Citera
2021-02-03, 13:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag diskuterar ju din uppfattning om den fria viljan.

Du anser att vi med val menar att det finns minst två möjliga beslut som vi kan fatta.

Eller hur?

Nej du diskuterar dina egna halmgubbar och den diskussionen deltar inte jag i. Vill du släppa din religiösa fanatism och diskutera seriöst får du börja diskussionen med ett citat från mig där jag har påstått det du vill invända emot.
Citera
2021-02-03, 13:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är inte självklart att inget val görs.

Och vad menar vi annars med "val"? Enligt dig?

Citat:
Att det finns minst två möjliga beslut som du kan fatta, dvs. att det inte endast är en konsekvens av faktorer du inte kan styra över.

Citat:

Citat:

Citat:

Eller hur?

Citat:
Nej du diskuterar dina egna halmgubbar och den diskussionen deltar inte jag i. Vill du släppa din religiösa fanatism och diskutera seriöst får du börja diskussionen med ett citat från mig där jag har påstått det du vill invända emot.

Lögn funkar inte i såna här trådar, då skjuter man sig bara i foten.
Svara ärligt nu;
Vilket är det?
Anser du, eller anser du inte, att vi med val menar "att det finns minst två möjliga beslut som du kan fatta"?
Citera
2021-02-03, 14:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Lögn funkar inte i såna här trådar, då skjuter man sig bara i foten.
Svara ärligt nu;
Vilket är det?
Anser du, eller anser du inte, att vi med val menar "att det finns minst två möjliga beslut som du kan fatta"?

Ja du sköt dig verkligen i foten när du påstod att jag hänvisat till "en teoretisk möjlighet att vrida tillbaka klockan". Du hittar inget sådant påstående från mig utan detta var din halmgubbe.
Citat:
Att du indirekt hänvisar till en teoretisk möjlighet att vrida tillbaka klockan för att "välja annorlunda" när du påstår att denna föreställning ligger till grund för definitionen av fri vilja.
Hoppas du lär dig något av det och slutar med halmgubbar.

Att fri vilja däremot kräver att man har val är rätt självklart.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-02-03 kl. 14:17.
Citera
2021-02-03, 14:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja du sköt dig verkligen i foten när du påstod att jag hänvisat till "en teoretisk möjlighet att vrida tillbaka klockan". Du hittar inget sådant påstående från mig utan detta var din halmgubbe.

Hoppas du lär dig något av det och slutar med halmgubbar.

Nej, jag har aldrig påstått att du hänvisat till en teoretisk möjlighet att vrida tillbaka klockan.

Däremot påstår jag att du gör det indirekt. Läs mitt citat igen så hittar du ordet indirekt där. OK?
Du gör det indirekt, anser jag, eftersom du anser att fri vilja kräver att man har val, och därmed, vilket du skrivit tidigare, drar slutsatsen att man bör ha kunnat handla annorlunda. I teorin alltså, inte i verkligheten, för det tror varken du eller jag, så låt oss inte ödsla energi på det. I teorin alltså, och att detta ligger till grund för din definition av fri vilja. Är det inte så?
Sluta tjata om halmgubbar nu, om jag har fel någonstans kan du ju bara argumnetera emot.
Citera
2021-02-03, 14:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, jag har aldrig påstått att du hänvisat till en teoretisk möjlighet att vrida tillbaka klockan.

Däremot påstår jag att du gör det indirekt. Läs mitt citat igen så hittar du ordet indirekt där. OK?
Du gör det indirekt, anser jag, eftersom du anser att fri vilja kräver att man har val, och därmed, vilket du skrivit tidigare, drar slutsatsen att man bör ha kunnat handla annorlunda. I teorin alltså, inte i verkligheten, för det tror varken du eller jag, så låt oss inte ödsla energi på det. I teorin alltså, och att detta ligger till grund för din definition av fri vilja. Är det inte så?
Sluta tjata om halmgubbar nu, om jag har fel någonstans kan du ju bara argumnetera emot.

Till skillnad från dig citerade jag det du påstod att jag hade påstått.

Du kan däremot inte citera mig där jag påstått detta så det var som sagt en halmgubbe. Skärp till dig!
Citera
2021-02-03, 15:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Till skillnad från dig citerade jag det du påstod att jag hade påstått.
Nej, du läste fel. Du missade ordet indirekt.
Det är bara att gå tillbaka och läsa, så ser du ordet indirekt.
OK?

Baserat på att du anser att fri vilja kräver att man har val, så undrar jag hur du ser på någon som bläddrar i en meny. Har den personen då ett val enligt dig?
Citera
2021-02-03, 15:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, du läste fel. Du missade ordet indirekt.
Det är bara att gå tillbaka och läsa, så ser du ordet indirekt.
OK?

Baserat på att du anser att fri vilja kräver att man har val, så undrar jag hur du ser på någon som bläddrar i en meny. Har den personen då ett val enligt dig?

Fel, jag citerade dig korrekt och det inkluderade även ordet indirekt. Men det var ändå en halmgubbe eftersom inte heller det stämde, det var bara din ihopfantiserade tolkning.
Citera
2021-02-03, 16:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Fel, jag citerade dig korrekt och det inkluderade även ordet indirekt. Men det var ändå en halmgubbe eftersom inte heller det stämde, det var bara din ihopfantiserade tolkning.

Det här är dina egna ord:

Citat:

Som du ser ovan så glömde du skriva indirekt. Om du läser vad jag skrev så ser du det.

Och här är vad jag skrev, notera nu ordet indirekt så förstår du:

Citat:

Så Baserat på att du anser att fri vilja kräver att man har val, betyder det enligt dig att man efter att man valt kunde ha valt annorlunda?
Om du anser det, så betyder väl det att kunde som refererar till det förflutna, behöver kunna ändras för att uppfylla de krav som "kunde ha valt annorlunda" ställer, om man nu ska ta det för en definition för något? Det var vad jag syftade på som "det indirekta påståendet om att kunna vrida tillbaka klockan."
Citera
2021-02-03, 16:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det här är dina egna ord:

Som du ser ovan så glömde du skriva indirekt. Om du läser vad jag skrev så ser du det.

Och här är vad jag skrev, notera nu ordet indirekt så förstår du:

Om du läser hela mitt inlägg här ser du att jag citerade hela ditt påstående som innehöll ordet indirekt:
(FB) Fri vilja - samlingstråd

Jag har dock inte påstått det du påstod att jag har påstått, således en halmgubbe.

Citat:
Så Baserat på att du anser att fri vilja kräver att man har val, betyder det enligt dig att man efter att man valt kunde ha valt annorlunda?
Om du anser det, så betyder väl det att kunde som refererar till det förflutna, behöver kunna ändras för att uppfylla de krav som "kunde ha valt annorlunda" ställer, om man nu ska ta det för en definition för något? Det var vad jag syftade på som "det indirekta påståendet om att kunna vrida tillbaka klockan."

Utan val kan man förstås inte manifestera en fri vilja, hur kan det vara svårt att förstå? Detta har dock inget med tidsresor att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in