Citat:
Ursprungligen postat av
Fancyfruit
Det du beskriver som kämpar mot viljan att döda är ju egentligen inte heller i vår kontroll, lika lite som viljan att döda. Varför skulle viljan att inte döda vara ett aktivt val (fritt) och viljan att döda inte vara det (inströmmat från undermedvetande/inre påverkade faktorer).
Det skulle lika gärna vara så att du har fått lära dig (som de flesta) att det är fel att mörda, men helt plötsligt en kväll går du på stan som vanligt men blir sugen på att testa att mörda någon. Ditt förnuft (undermedvetna/inre påverkande faktorer) säger emot, men din "fria" vilja säger mörda!.
På ett vagt metafysiskt plan går det att säga att en känsla skulle trumfa en annan, och då går den starkare känslan igenom till vilja och således agerande. Givetvis är det idag omöjligt att på ett exakt sätt mäta hur stark viljan är kontra en annan vilja.
Menar du att vi aldrig har ett fritt val då? För vi påverkas alltid av yttre faktorer och/eller inre; det är så vi agerar och handlar.
Alla mina viljor är i min kontroll. Men jag tänker att "jag" är en människa fylld av olika viljor som slåss och på så sätt skapar mina personlighet och mina handlingar. Och av olika skäl så vill några av mina viljor kalla den människan för "jag", och därför gör jag det.
Och i så fall är de onda viljorna de viljor hos en människa som tex vill döda, och de goda viljorna är de viljor som vill låta bli att döda.
Och det finns ingen egentlig beslutsfattare hos oss, utan den starkaste viljan vinner och får bestämma ungefär, och det kan förstås vara olika viljor som bestämmer vid olika tillfällen och situationer.
Och när jag säger "jag har bestämt mig för att...", då berättar jag bara vilken vilja som har vunnit.
Och det du skrev "och då går den starkare känslan igenom till vilja och således agerande", det tror jag inte är rätt. För bara för att man har en vilja så blir den inte agerande, den måste också vara starkare än de viljor som motstrider den. Och viljan är helt styrd av känslan kan man säga. Så det som känns bra att göra, det vill man också göra. Det är olika ord för samma sak helt enkelt.
Men man kommer alltså inte alltid göra det som känns bra att göra, eftersom det kan finnas andra saker som känns bättre att göra, och som man alltså hellre vill göra.
Förnuftet är också viljor/känslor, tror jag. Men då är det kanske mer negativa känslor istället för positiva känslor. Om man blir sugen på att döda någon så är det ju en positiv känsla. Men om man vill låta bli att döda så är det nog oftast pga en negativ känsla. Så det som känns dåligt att göra, det vill man låta bli att göra.