2021-01-28, 16:21
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Anta att jag genom hypnos kan få dig att vilja precis det jag bestämmer och att du sedan gör det jag har bestämt att du ska vilja, är du fri då?
Antag att jag själv kan resonera om vad jag vill göra och sedan helt utan motstånd gör det som jag resonerat mig fram till att jag ville göra, är det jag gjort då orsakat av min vilja?
Varför är den viljan inte fri? (Försök att inte vifta med dina religiösa övertygelser och sedan kalla dem för argument).
Citera
2021-01-28, 16:22
Medlem
Citat:
Du har en förkärlek att dyka ner i semantik som är ointressant för topic märker jag. Om jag slår dig på käften så är det jag som slår dig på käften även om jag var styrd av faktorer utom min kontroll. Pratar vi juridik så hade vi nyligen en jurist som lejde en person för att ta livet av sitt ex. Handlingen att försöka döda honom utfördes förstås av den lejde personen och juridiskt sett dömdes båda för sina respektive brott.
Ja, hur går det ihop? Jag menar, alla tar ju bara instruktioner från yttre faktorer, så hur kan vi skylla på något annat än dom yttre faktorerna? Ta det förra exemplet, myndigheten bestämmer väl ingenting, om det är dom yttre faktorerna som bestämmer åt myndigheterna?

Vidare behöver du inte oroa dig för min förståelse, men tack ändå.
Citera
2021-01-28, 16:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
I princip överens, förutom att jag tror hennes upplevelse skulle bli härligare, inte distraherande, om hon slapp tro på fri vilja.

Rent konkret så räddar det henne tex från att känna att hon valde fel glass lite senare.

Må så vara, men föreställ dig nu att Lena sitter och äter sin glass och börjar fundera över det här med den fria viljan. Och glöm nu inte att det där med fri vilja är något vagt och inte definierat. Inte för Lena.
Lena kommer nu att begå världens vanligaste abstraktionsfel. Hon kommer att börja tänka på hur världen är deterministisk. Hennes lilla Homo Sapiens-hjärna har nu två till synes motstridiga tankar.
Determinism å ena sidan, och en föreställning om att kunna handla annorlunda å den andra. Det är inte konstigt att hennes hjärna, som inte alls är evolverad för att jonglera med såna här tankar, missar det faktum att determinismen hör till fysiken medan föreställningen att kunna handla annorlunda handlar om hennes imaginära framtid. Denna miss leder till att Lena gör en efterhandskonstruktion för att lösa den inre konflikten. Hon föreställer sig att det finns en mystisk fri vilja som är oberoende av determinismen. Fortfarande odefinierad.

Att då ta Lenas fantasi på allvar och använda den som definition för det fenomen som var i spel när Lena valde glass, eller undvek något obehagligt, och säga, det är det som är fri vilja, och det existerar inte, är fel.

Annars måste du förklara varför Lenas föreställning ska ligga till grund för en definition. Som är omöjlig dessutom.
Citera
2021-01-28, 16:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Antag att jag själv kan resonera om vad jag vill göra och sedan helt utan motstånd gör det som jag resonerat mig fram till att jag ville göra, är det jag då gjort orsakat av min vilja?
Varför är den viljan inte fri? (Försök att inte vifta med dina religiösa övertygelser och sedan kalla dem för argument).

Om dina handlingar är givna gör du inget val även om du upplever att du gör det. Som andra i tråden har skrivit så finns det experiment som visar att beslutet tas innan din hjärna ens är medveten om det. Du informeras då alltså om beslutet istället för att göra ett val som du upplever att du gör.
Citera
2021-01-28, 16:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om dina handlingar är givna gör du inget val även om du upplever att du gör det. Som andra i tråden har skrivit så finns det experiment som visar att beslutet tas innan din hjärna ens är medveten om det. Du informeras då alltså om beslutet istället för att göra ett val som du upplever att du gör.

Libets experiment kan ju sägas flytta valet till en tidigare tidpunkt i kedjan.
Det är inte självklart att inget val görs.

Och vad menar vi annars med "val"? Enligt dig?
Citera
2021-01-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Må så vara, men föreställ dig nu att Lena sitter och äter sin glass och börjar fundera över det här med den fria viljan. Och glöm nu inte att det där med fri vilja är något vagt och inte definierat. Inte för Lena.
Lena kommer nu att begå världens vanligaste abstraktionsfel. Hon kommer att börja tänka på hur världen är deterministisk. Hennes lilla Homo Sapiens-hjärna har nu två till synes motstridiga tankar.
Determinism å ena sidan, och en föreställning om att kunna handla annorlunda å den andra. Det är inte konstigt att hennes hjärna, som inte alls är evolverad för att jonglera med såna här tankar, missar det faktum att determinismen hör till fysiken medan föreställningen att kunna handla annorlunda handlar om hennes imaginära framtid. Denna miss leder till att Lena gör en efterhandskonstruktion för att lösa den inre konflikten. Hon föreställer sig att det finns en mystisk fri vilja som är oberoende av determinismen. Fortfarande odefinierad.

Att då ta Lenas fantasi på allvar och använda den som definition för det fenomen som var i spel när Lena valde glass, eller undvek något obehagligt, och säga, det är det som är fri vilja, och det existerar inte, är fel.

Annars måste du förklara varför Lenas föreställning ska ligga till grund för en definition. Som är omöjlig dessutom.

Vet inte om jag hänger med, jag är mycket försiktigt med att försöka definiera den sk felaktiga fria viljan. Jag vill ju helst just inte göra det, utan det är ju min ståndpunkt att ingen fungerande fri vilja går att definiera.

Jag kanske missuppfattar vad du menar.
Citera
2021-01-28, 16:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Ja, det är ungefär på det luddiga sättet som "vanligt folk" tänker i de flesta frågor. Det finns inga riktigt klara definitioner av någonting, utan de går som i en dimma. Aksel Sandemose har raljerat över det i Varulven, där han beskriver hur politikerna inför valen blir "folkligt" vulgära och plumpa, för att ärthjärnorna till väljare ska känna det som att de är på folkets nivå.

Precis, och denna "luddighet" ligger sedan till grund när folk diskuterar Gud, medvetande och den fria viljan.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Libets experiment kan ju sägas flytta valet till en tidigare tidpunkt i kedjan.
Det är inte självklart att inget val görs.

Och vad menar vi annars med "val"? Enligt dig?

Att det finns minst två möjliga beslut som du kan fatta, dvs. att det inte endast är en konsekvens av faktorer du inte kan styra över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Hur skulle 'fri vilja' fungera utan determinism?

En kausalitetskedja som kan beskrivas: 'jakt och födointag orsakades av beslutsprocess där hungerkänslor övervägt lathet', skulle man kunna säga att orsaken till en sådan händelse orsakats av 'fri vilja' eller inte? Om inte - Är det med anledning av att vi inte har något alternativt tvillinguniversum där vi kan observera att utfallet i samma process blivit annorlunda? Om du verkligen behöver ett alternativt tvillinguniversum dit du kan resa och observera samma händelse ske annorlunda för att använda termen 'fri vilja', ja då har du större kognitiva begräsningar och är ett än större filosofiskt missfoster än jag redan föreställt mig.

Okej, jag försöker tolka detta som inte innehållande halmgubbe:

Jag förstår inte varför du blandar inte tvillinguniversum, och hur det skulle påverka mina kognitiva begränsningar. Kan du förklara, gärna utan att blanda in tvillinguniversum alls?
Citera
2021-01-28, 16:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Att det finns minst två möjliga beslut som du kan fatta, dvs. att det inte endast är en konsekvens av faktorer du inte kan styra över.

Det finns två alternativ i din imaginära framtid. Tanken på detta leder till ett specifikt beslut.
Jag säger INTE att du kan styra dina tankar. (Bara för att förhindra eventuell missuppfattning)
Citera
2021-01-28, 16:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det finns två alternativ i din imaginära framtid. Tanken på detta leder till ett specifikt beslut.
Jag säger INTE att du kan styra dina tankar. (Bara för att förhindra eventuell missuppfattning)

Varför måste ni hela tiden köra med halmgubbar, tala inte om för mig vad jag anser, utgå istället från det jag skriver utan att göra egna vantolkningar.
Citera
2021-01-28, 16:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vet inte om jag hänger med, jag är mycket försiktigt med att försöka definiera den sk felaktiga fria viljan. Jag vill ju helst just inte göra det, utan det är ju min ståndpunkt att ingen fungerande fri vilja går att definiera.

Jag kanske missuppfattar vad du menar.

Jag säger bara att "den allmänna uppfattningen" om den fria viljan, på en nivå, är en fantasi baserad på en illusion som påverkar utfall i den fysika världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in