Citat:
Varför skulle du någonsin behöva bli förbannad på att någon säger eller gör något som du själv tror har varit förutbestämt i miljarder år och utan chans att påverka? Fast svaret är förstås att även din reaktion i så fall också har varit förutbestämd i miljarder år utan chans för dig att påverka. Allt bara händer. Eller också är det inte så. Jag förolämpar dig fast jag har en annan valmöjlighet och du har verkligen rätt att bli förbannad för det. Eller välja att spara din energi och låta bli.
Jag var givetvis förutbestämd att bli förbannad. Allt bara händer. Herakleitos har något att säga dig: Ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν
Citat:
Nej igen. Det är inte sant att all empiri och logik säger emot fri vilja. Framför allt styrker det inte din tro på determinism. Men som sagt, även OM världen skulle vara deterministisk finns det filosofer som argumenterar för att fri vilja är kompatibel med determinism. Läs på om kvantfysik. Läs på om kaotiska fenomen. Läs på om vetenskap öht. Läs på om vetenskapssteori (t ex Popper). Läs på om kompatibilism.
Jag har läst Thomas Nagels svammel och andras. Det är inte sant av den enkla anledningen att inget står över naturlagarna och händelserna på kvantnivå inte spelar någon roll för beslut på molekylär nivå, alltså i hjärnan.
Citat:
Som sagt kan jag ha fel. Rent taktiskt borde jag kanske inte avslöja att det faktiskt finns deterministiska tolkningar av kvantfysik. Dock vet vi ju inte än hur det är. Att då ändå benhårt tro på determinism, är ett *val*. Ett val som du inte behöver göra. När det gäller kaotiska fenomen finns de överallt i *klassisk* mekanik, dvs utan kvant, och förutsätter då faktiskt determinism. Grejen är dock att såna system är otroligt känsliga för initialvillkoren. "En fjäril i Kina..." osv. Även om såna system är deterministiska i princip, så är de på alla tänkbara sätt helt oförutsägbara (dvs för vilket fysikaliskt rimligt tillstånd som uppnås efter en viss ändlig tid, med väder som ett tydligt exempel).
Det var ju determinerat det också. Jag är determinerad att förstå hur det verkligen ligger till och att säga det fast det inte är populärt. En fjäril i Kina kan förstås bidra till att starta en storm i Sverige. Fenomenet är bara oerhört svårt att mäta på. Detta utnyttjar somliga till att försöka blanda bort korten.
Citat:
Hahaha! Den blodiga köttyxan liksom nicket Hackebeilchen och min signatur, som är hämtad ur den galghumoristiska sången om den tyske serie- och styckmördaren Fritz Haarmann är uttryck för min svarta humor. Du har dock rätt i att jag är aningen labil och har ett häftigt humör. Dock blir jag knappast mordiskt lagd för att någon tjafsar emot mig i en debatt i en tråd på nätet. Att du ska dö var givetvis inget hot utan ett konstaterande vad som en dag kommer att hända med dig, eftersom det har hänt alla andra som hittills har levat.
Citat:
Jaha.
Citat:
Något sådant är det inte någon som har påstått. Men varför spillde du? Sånt där föregås iaf ofta av små händelser som hade kunnat få ett annat resultat. Ganska ofta är det ju nära att det ska hända något. Stolpe in eller stolpe ut? Hur uppkommer en tanke? Finns en briljant matematisk fysiker som funderar mycket på sånt: Roger Penrose, som i flera böcker har argumenterat för en nära koppling mellan tankar och kvantfysik (faktiskt t o m kvantgravitation). Läs gärna någon av hans böcker om det, så får du även en hel del annat på köpet som jag tycker att du ska läsa på om. Dock ska det påpekas att han är lite kontroversiell om det här. Förbaskat läsvärt är det ändå.
Jag spillde för att jag var trött och det var halvdunkelt i rummet så att min koordinationsförmåga och hjärnans impulser till handen inte var riktigt korrekta. Detta var bestämt av att jag hade svårt att sova, vilket i sin tur är bestämt av årstiden, min dygnsrytm, mina hormoner, mitt födointag, att jag dricker kaffe, min hjärnas beskaffenhet och tusen andra saker. Så kan man hålla på och leta orsaker utan slut. Just detta visar hur allt hänger ihop som en enda helhet där den fria viljan inte har någon som helst plats.
Senast redigerad av Hackebeilchen 2015-08-05 kl. 17:16.
Senast redigerad av Hackebeilchen 2015-08-05 kl. 17:16.