2012-01-29, 18:29
Moderator
Eerieyes avatar
Jag fick för mig att Schweiz skulle få möjlighet (självklart inte obegränsad eller gratis) till svenska övningsområden i Norrland för att kunna köra riktiga rackarökare till övningar med skarp ammunition.

Utan övningar är inga flygplan värda något. "Torrsim" i simulatorer är bara för att lära känna tekniken innan övningarna börjar.
Citera
2012-01-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag fick för mig att Schweiz skulle få möjlighet (självklart inte obegränsad eller gratis) till svenska övningsområden i Norrland för att kunna köra riktiga rackarökare till övningar med skarp ammunition.

Utan övningar är inga flygplan värda något. "Torrsim" i simulatorer är bara för att lära känna tekniken innan övningarna börjar.
Dom har övat i Sverige tidigare så det är nog ganska säkert att dom får om dom köper Gripen.
Citera
2012-01-29, 22:53
Medlem
adam7s avatar
Men ändå övar de med Sverige och Norge?

http://theaviationist.com/2012/01/20/neuron-roll-out/
Citera
2012-01-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Men ändå övar de med Sverige och Norge?

http://theaviationist.com/2012/01/20/neuron-roll-out/
Var ser du information om att de övar med Sverige i den artikeln?

Jag tror möjligen att Schweiz har varit i sverige och övat uppe vid vidselbasen då de inte kan öva skarpa vapenövningar i Schweiz på samma sätt, men vi är ett neutralt land. Schweiz är i det närmaste helt rabiata på den punkten, att vara alliansfria.
Citera
2012-01-30, 16:47
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Var ser du information om att de övar med Sverige i den artikeln?

Jag tror möjligen att Schweiz har varit i sverige och övat uppe vid vidselbasen då de inte kan öva skarpa vapenövningar i Schweiz på samma sätt, men vi är ett neutralt land. Schweiz är i det närmaste helt rabiata på den punkten, att vara alliansfria.
Schweiz flygvapen har vid flertalet tillfällen övat med andra flygvapen. B.la. är man med i NATO Tiger meet och i den norska serien Jagerpilotene, var Schweiziska piloter i nordnorge och övade anfall mot oljepråmar.
Citera
2012-01-30, 16:52
Medlem
Alla besök verkar vara strikta skjutövningar, inget annat, egentligen inga samövningar officiellt utan endast lån av skjutbanor. Däremot vet jag att de svenska och Schweiziska piloterna flög lite tillsammans, aldrig officiellt dock

Schweiz har besökt sverige 6ggr får jag fram:
1991
1989
1986
1977

1965
Citera
2012-01-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Schweiz flygvapen har vid flertalet tillfällen övat med andra flygvapen. B.la. är man med i NATO Tiger meet och i den norska serien Jagerpilotene, var Schweiziska piloter i nordnorge och övade anfall mot oljepråmar.
har du källor för det påståendet?

edit: hittar det. Tiger meet är väl en tävling? Ska se om jag hittar det andra lät intressant.
Senast redigerad av scheele 2012-01-30 kl. 16:55.
Citera
2012-01-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Än är det visst inte klart. Dassault och den franska staten har gett Schweiz ett mycket bra erbjudande om de väljer Rafale istället för Gripen NG:

Detta ska ses i skenet av att Dassault nyligen fick en åthutning av franska politiker som gjorde klart att de inte ska förvänta sig att de franska skattebetalarna ska komma till deras räddning än en gång genom att fortsätta beställa Rafale till det franska flygvapnet bara för att hålla igång produktionen. Det var en klar signal till franska försvarsföretag att de måste börja förhandla ordentligt med utländska kunder.

Samtidigt är den franska staten självfallet villig att hjälpa till så gott det går;

- Väljer Schweiz Rafale kommer de få obegränsad tillgång till franska flygbaser
- Tillgång till franska övningsfält, flygzoner i Medelhavet och simulatorer
- Tillgång till det franska flygvapnets logistikkedja vid internationella övningar
- Viss tillgång till satellitdata från Helios 1 och 2 samt franska AWACS

Dassaults nya erbjudande till Schweiz;

Snodd kommentar från Svd:s kommentarsfält

2,7 miljarder/ 18 plan = 150 miljoner per Rafale plan.
3,1 miljarder/ 22 plan = 141 miljoner per Gripen plan.

Gripen har fortfarande lägst pris per plan bäst
Citera
2012-01-31, 11:15
Medlem
Fransmännen bjuder under;
http://www.svd.se/naringsliv/fransman-landar-under-gripenbud_6810233.svd
Citera
2012-01-31, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Fransmännen bjuder under;
http://www.svd.se/naringsliv/fransman-landar-under-gripenbud_6810233.svd
Priset per flygplan blir inte billigare vilket framgår av inlägget innan.
Citera
2012-01-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Priset per flygplan blir inte billigare vilket framgår av inlägget innan.

Dassault menar att Rafale är långt mer kapabel och att 18 stycken Rafale kan utföra samma sak eller mer än 22 stycken Gripen NG. Det ligger sannolikt inte så långt från sanningen sett till hur det gick i den schweiziska utvärderingen där Rafale presterade bättre än Gripen NG.

För övrigt, hur värderar du den franska statens erbjudande med fri tillgång till franska flygbaser och övningsfält? Därtill tillgång till simulatorer, flygzoner i Medelhavet, till deras logistikkedja vid övningar och satellit- och radardata. Bara det är värt enormt mycket pengar. Dassaults och den franska statens erbjudande är helt enkelt mycket bra.

Nackdelen är förstås att Rafale är dyrare att flyga sett över tid och sannolikt kommer vara dyrare att livstidsuppgradera. De franska vapensystemen till Rafale är sannolikt riktigt dyra.
Citera
2012-01-31, 13:52
Medlem
Dom som ogillar Gripen får väl glädjas åt att Indien verkar välja Rafale.

Citat:
Saab får inte sälja stridsflygplan till Indien. Enligt indiska nyhetsbyrån Press Trust of India, som citerar anonyma källor, har mångmiljardordern gått till franska Dassault med stridsflygplanet Rafale, skriver franska nyhetsbyrån AFP

http://di.se/Artiklar/2012/1/31/257604/Inga-Jas-plan-till-Indien/?sr=23&tr=299219&rlt=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in