2011-12-01, 09:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Någon som vet varför Schweiz valt att inte satsa på F/A-18? Det borde ju egentligen vara det självklara att enbart ha en modell för ett så litet flygvapen då många nya kostnader kommer till vid införandet av ett till flp... Har Hornet presterat exceptionellt dåligt på något sett? Problem på underhållssidan?

Driftkostnaden är ganska precis det dubbla. F/A-18 har i stort sett samma motor som dagens Gripen men eftersom man har två motorer så blir också driftskostnaden därefter. Motorn är mycket driftsäker och har ganska låg kostnad jämfört med vissa konkurrenter.

Eftersom hela ordern från Schweiz är tvåsitsiga plan så är det ganska uppenbart att de kommer att använda som skolflyg, även för de som utbildas på F/A-18 för att minska skolflygstimmarna på F/A-18 vilket också gör att man förlänger livslängden och får halva kostnaden per flygtimme.
Citera
2011-12-01, 10:06
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl
Allt är relativt - Om vi jämför med andra tillverkare som t.ex. får hundratals plan per beställning bleknar Gripens försäljningsframgångar...

*Sverige har självklart en stor beställning på 200+ plan, där man har hyrt ut/sålt ett 40tal av sina egna plan. (EPTS hyr ett par plan för övning!)
*Sydafrika har köpt 26st nytillverkade
(Schweiz 22 st nytillverkade)

Jag anser att Gripen har sålt väldigt dåligt i förhållande till dess potential till internationella kunder kontra konkurrerande plan. (beror på hur man ser det - halvfullt eller halvtomt glas?) Jag hoppas på ytterligare en order inom kort - finns flera potentiella kunder som är i upphandlingens slutfas med Gripen på bordet...
Ser vi relativt sett så är det självklart att b.la. F-16, F-18 och F-15 vart de dominerande pjäserna i stridsflygsförsäljningar de senaste decennierna. Där kommer heller aldrig Saab att vara i närheten. Ser man däremot till mer liknande stridsflyg, Eurofighter och Rafale, så går det onekligen att påstå att Gripen gjort mycket bra ifrån sig. Rafale har tills datum inte sålt ett enda flygplan utanför Frankrike, varar UAE nyligen uttryckt att den är alldeles för dyr och erbjuder för lite, och båda kämpar om att vinna Indiens upphandling om 126 flygplan. Eurofighter har likaså vunnit få upphandlingar och exempelvis Österrike, som först bestämde sig för Gripen men valde EF efter mutanklagelser, fick begagnade flygplan från Tyskland som i princip endast är till för jakt.

Gripen kommer troligtvis aldrig att kunna konkurrera i stora internationella upphandlingar hos rika västerländska länder, däremot kommer man fortsätta att fokusera på mindre länder, speciellt de som vill ersätta mindre flygplan där Gripen är ett av de få moderna flygplanen som endast har en motor. Å andra sidan verkar det som om varken Eurofighter eller Rafale kan det heller. I Japan har båda blivit eliminerade och i Sydkorea kommer garanterat båda att försvinna.
Citera
2011-12-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Herre jösses... Vad får du allt ifrån? Du kanske är medveten om att Gripen utvecklades för att möta en numerärt överlägsen fiende bestående av Su-27 och MiG-29? I Ungern har Gripen visat sig mycket överlägsen de MiG-29'or man använder sig av. Jag skulle vilja påstå att Su-27 och MiG-29 är långt ifrån att vara bland världens "vassaste stridsflyg" i närstrid. Finns många fler plan som både har och har haft bättre radar-system, bättre avionik, bättre manöverduglighet och bättre vapen än Su-27 och MiG-29. Din historia verkar taget ur Top Gun. Gjorde denna stridspiloten också så? "A roll, lying upside down above the MiG and taking a poloroid photo"? Inte en jävla chans.

Gå och lägg dig och somna om grabben.
Att sitta här och ge uttryck för sitt labila humör i stället för att ta in vad andra skriver är bara patetiskt.
PS. Bestyckning har inte det minsta med aerodynamik att göra.
Citera
2011-12-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Tror du att Svenska stridspiloter kan ta med sig planet hem till korvkiosken på fredagen också?
Du verkar inte helt klar på vilka befogenheter en JAS-pilot har.

En SU27 tror jag aldrig var aktuellt för Schweiz i sammanhanget.

Om du varit insatt i de svenska flygförarnas befogenheter från fall till fall hade du inte uttryckt dig som ovan.
Citera
2011-12-01, 11:16
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Undrar om Schweiz tittade något på Österrikes beslut att köpa EF. Hittade en kommentar om detta...

Citat:
No, they chose Eurofighter and those planes have proved so expensive that they could only afford 2/3 of the number the needed and the ones they´ve got they can´t afford keep flying. If Austria had chosen the Gripen. Well, their numbers would have exceeded Switzerlands and they would all be operational today...

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?84527-Gripen-News-Thread/page202
Citera
2011-12-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Ser man däremot till mer liknande stridsflyg, Eurofighter och Rafale, så går det onekligen att påstå att Gripen gjort mycket bra ifrån sig.

Mig veterligen är Eurofighter med ganska exakt 300 stycken serieproducerade fjärde generationens flygplan i tjänst det enda i sitt slag. Ganska säkert är åtminstone att antalet gör det till det mest framgångsrika om man enbart ser till kvantiteten. Så på vilket sätt är det illa pinkat? Dessutom kommer antalet inte stanna där.

Vad gäller din jämförelse med Rafale haltar den betydligt då Armée de l'Air till skillnad från Flygvapnet inte haft drösvis med överflödiga stridsflygplan på grund av politiska nedskärningar som sedan i princip skänkts bort på de franska skattebetalarna bekostnad. Tvärtom har fransmännen haft en konsekvent prisnivå på sin Rafale och vägrat subventionera den alltför kraftigt på bekostnad av fransmäns sjukvård och skola. Med andra ord, fransmännen är inte lika desperata.

Eller tror du att något av länderna som valt Gripen skulle gjort det om de hade fått betala fullt pris? Sydafrika, med viss reservation då vi snackar om ett skitland med mutbara politiker, samt Schweiz är de enda renodlade exportländerna som betalat vad det kostar och underlåtit att parasitera på svenska skattebetalare.

Till och med jag som är en renodlad kritiker av detta dyra industriprojekt blev genuint överraskad och glad för såväl det schweiziska som det svenska samhällets skull när Schweiz valde Gripen. Schweiz gjorde sitt val på rätt premisser och hymlar inte med det heller, då deras val baserades på kostnadseffektivtitet och inte efter absolut bäst prestanda. En Volkswagen Passat duger bra som brudsfordon även om en Mercedes S-klass är lite häftigare.
Citera
2011-12-01, 11:41
Medlem
APPRENTICEs avatar
Jag har inte orkat läsa igenom alla sidor men är det någon som vet vad vi ska köpa i utbyte mot gripen planen?
Citera
2011-12-01, 11:41
Medlem
Och helt plötsligt ska dom kanske ha folkomröstning p.g.a att det är för "lyxigt" med nya stridsflygplan?
Citera
2011-12-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APPRENTICE
Jag har inte orkat läsa igenom alla sidor men är det någon som vet vad vi ska köpa i utbyte mot gripen planen?

Då orkar du säkert inte läsa inlägget där du får ett svar heller. Lägg ner haschmissbruket och kom in i matchen.
Citera
2011-12-01, 12:00
Medlem
APPRENTICEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Då orkar du säkert inte läsa inlägget där du får ett svar heller. Lägg ner haschmissbruket och kom in i matchen.
Ok, förlåt mig då får väll läsa igenom hela tråden istället för att få ett snabbt och koncist svar.

Edit jag har nu skummat igenom alla sidor utan att hitta någon information alls om detta, skulle du kunna länka till sidan och tala om vilket inlägg det står i? eller bara tala om vad vi ska köpa i utbyte?
Senast redigerad av APPRENTICE 2011-12-01 kl. 12:15.
Citera
2011-12-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APPRENTICE
Ok, förlåt mig då får väll läsa igenom hela tråden istället för att få ett snabbt och koncist svar.

Edit jag har nu skummat igenom alla sidor utan att hitta någon information alls om detta, skulle du kunna länka till sidan och tala om vilket inlägg det står i? eller bara tala om vad vi ska köpa i utbyte?

Nej alltså Sverige kommer fortsätta flyga Gripen om det nu va det du ville ha svar på?
Alltså dom har planer på att köpa ny tillverkade flygplan av SAAB, så det har inget med våra Jas'ar att göra
Senast redigerad av Gripen94 2011-12-01 kl. 12:29.
Citera
2011-12-01, 12:33
Medlem
APPRENTICEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gripen94
Nej alltså Sverige kommer fortsätta flyga Gripen om det nu va det du ville ha svar på?
Jag vet inte var jag läste om att sverige skulle köpa något igengäld av schweiz. Men jag undrar vad det skulle kunna vara, de producerar väll inte mycket annat än klockor, knivar, ost och choklad?

edit: motköp var ordet jag letade efter
Senast redigerad av APPRENTICE 2011-12-01 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in