2011-12-02, 22:51
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Även ganska få Gripenflygplan har avancerad marksttridsförmåga.

EF och Rafale är tekniskt och kapacitet mässigt bättre flygplan än Gripen, vilket då inte är speciellt konstigt.

Svara nu:

Rafale kommer att utrustas med en sämre version av Meteor. Är det bra att inte kunna använda de bästa vapnen?
Citera
2011-12-02, 22:52
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Varför bygger USA F-16 som är ett sämre flygplan?

Då F-22 är bäst... Varför bygger de inte enbart detta plan tror du?
Det var länge sedan man köpte nya F-16.

Om du läser på lite så ser du att F-15 och F-16 kompletterade varandra, och där F-22 ska ersätta F-15A/B/C/D - men inte F-15E.

F-35 ska på sikt ersätta bla F-16.

Gripen är inget bättre flygplan än F-16.
Citera
2011-12-02, 22:54
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Svara nu:

Rafale kommer att utrustas med en sämre version av Meteor. Är det bra att inte kunna använda de bästa vapnen?
Vilket då även Rafale kan, på samma sätt som du kan ha Flir på samtliga Gripen, att du kan använda modernare versioner av Maverick jämfört med den 1970-tals version som Svenska Flygvapnet använder mm mm mm mm mm.

Du bör nog läsa på lite på området innan du fortsätter att argumentera mot mig.
Citera
2011-12-02, 22:55
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Om du läser på lite så ser du att F-15 och F-16 kompletterade varandra, och där F-22 ska ersätta F-15A/B/C/D - men inte F-15E.

Hur kan dåligt komplettera bra? Hur fan menar du?

Vilket är bäst:

F-15 eller F-16?
Citera
2011-12-02, 22:57
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Nej.

"Protesterna är redan kraftiga, särskilt från Socialdemokraterna och partier på vänsterkanten. Varför spendera så mycket pengar i kristider, speciellt som Schweiz inte behöver något flygvapen med nya stridsflygplan? Det är inte heller någon leveransklar produkt, utan en prototyp på pappret som ska utvecklas och monteras ihop vilket är kompetens- och kostnadskrävande, morrar motståndarna.

Gripenplanen anses också vara det sämsta alternativet jämfört med de två andra konkurrenterna. ”Vi vill inte ha något Ikea-stridsflygplan”, som många sammanfattar saken.

En annan bredare invändning, som speglar en pågående debatt, är att det neutrala Schweiz inte behöver något försvar. Vem är fienden, och vad är egentligen det militära hotet mot landet? frågar sig många.
"

http://www.e24.se/makro/varlden/sa-kan-protesterna-knacka-jas-affaren_3215294.e24
Jag har uppfattat det som att kärnan i kritiken handlar om att köpa plan och inte valet av modell. Det har under 2000 talet vuxit fram en stor antimilitaristisk rörelse i landet som på allvar hävdar att försvaret ska skrotas och har tydligen fått ganska brett stöd. Hemsidan är komplett med regnbågsflaggor som sig bör. http://gsoa.ch/themen/kampfjets/01846/neuer-button-jetzt-bestellen/

Att planen sen blir kallade för IKEA plan var ju givet från start då allt som kommer från Sverige brukar kallas för IKEA prylar.

Det jag tycker är intressant är att det alltid i samband med stora vapenaffärer uppstår en demonisering av det valda vapensystemet och en hyllning av det som förkastas. När Brasilienaffären började luta ät franska plan påbörjades en smutskastningskampanj där de franska planen beskrevs som svindyra skapelser vars marginella skillnad mot Gripen var så liten att det var som att betala ett överpris för en produkt som inte kunde leverera marginellt mer än den billigare varianten Gripen.
Citera
2011-12-02, 22:59
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Vilket då även Rafale kan, på samma sätt som du kan ha Flir på samtliga Gripen, att du kan använda modernare versioner av Maverick jämfört med den 1970-tals version som Svenska Flygvapnet använder mm mm mm mm mm.

Du bör nog läsa på lite på området innan du fortsätter att argumentera mot mig.

Lol.. det är väl du som ska läsa på... Sen kan du ju svara på mina frågor.

Jag sa inte att Rafale inte kommer kunna bära Meteor. Man kommer bara inte att kunna bära den bästa versionen som EF och Gripen kommer bära.

Till Rafale kommer man utveckla en sämre Meteor utan 2-vägslänk. Detta är inte något som Dassault är stolta över utan man försöker dölja det så gott man kan.

Kan tänka mig att denna länk finns av en anledning då detta vapen ska avfyras på långa avstånd.
Citera
2011-12-02, 23:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Hur kan dåligt komplettera bra? Hur fan menar du?

Vilket är bäst:

F-15 eller F-16?
Men nu får du ge dig, som sagt så måste du ha en del baskunskaper om de ska kunna diskutera ett ämne.

USA tog fram F-15 som ett renodlat jaktflygplan som skulle vara överlägset fiendens flygplan, främst BVR strid och inte något vapen för attack.

Som komplement tog man fram ett billigare flygplan för dogfight och markattack - dvs F-16.

Efterhand så har F-15 blivit Multirole, och en speciell attackversion ( F-15E) har tillkommit, som då även den är Multirole.

F-16 blev även den ganska tidigt en fulländad Multirole-kärra.

Motsvarigheten i öst för F-15 är SU-27 och för F-16 är det MIG-29.
Citera
2011-12-02, 23:06
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Lol.. det är väl du som ska läsa på... Sen kan du ju svara på mina frågor.

Jag sa inte att Rafale inte kommer kunna bära Meteor. Man kommer bara inte att kunna bära den bästa versionen som EF och Gripen kommer bära.

Till Rafale kommer man utveckla en sämre Meteor utan 2-vägslänk. Detta är inte något som Dassault är stolta över utan man försöker dölja det så gott man kan.

Kan tänka mig att denna länk finns av en anledning då detta vapen ska avfyras på långa avstånd.
En del system tar tid att införa på ett speciellt stridsflygplan.

Rafale kan även ta betydligt fler vapensorter än Gripen E/F - detta då det sistnämnda enbart existerar på ritningar idag, inte i verkligheten.
Citera
2011-12-02, 23:08
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Jag har uppfattat det som att kärnan i kritiken handlar om att köpa plan och inte valet av modell. Det har under 2000 talet vuxit fram en stor antimilitaristisk rörelse i landet som på allvar hävdar att försvaret ska skrotas och har tydligen fått ganska brett stöd. Hemsidan är komplett med regnbågsflaggor som sig bör. http://gsoa.ch/themen/kampfjets/01846/neuer-button-jetzt-bestellen/

Att planen sen blir kallade för IKEA plan var ju givet från start då allt som kommer från Sverige brukar kallas för IKEA prylar.

Det jag tycker är intressant är att det alltid i samband med stora vapenaffärer uppstår en demonisering av det valda vapensystemet och en hyllning av det som förkastas. När Brasilienaffären började luta ät franska plan påbörjades en smutskastningskampanj där de franska planen beskrevs som svindyra skapelser vars marginella skillnad mot Gripen var så liten att det var som att betala ett överpris för en produkt som inte kunde leverera marginellt mer än den billigare varianten Gripen.
Nej, IKEA avser att det är basmöbler i ekonomiskiktet, och inga exlusiva sådana, om du inte visste det så finns det avsevärt mer välbyggda och därmed dyrare möbler än de från IKEA.
Citera
2011-12-02, 23:15
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Men nu får du ge dig, som sagt så måste du ha en del baskunskaper om de ska kunna diskutera ett ämne.

USA tog fram F-15 som ett renodlat jaktflygplan som skulle vara överlägset fiendens flygplan, främst BVR strid och inte något vapen för attack.

Som komplement tog man fram ett billigare flygplan för dogfight och markattack - dvs F-16.

Efterhand så har F-15 blivit Multirole, och en speciell attackversion ( F-15E) har tillkommit, som då även den är Multirole.

F-16 blev även den ganska tidigt en fulländad Multirole-kärra.

Motsvarigheten i öst för F-15 är SU-27 och för F-16 är det MIG-29.

Det är nog du som ska ta och ge dig... Det är du som vägrar se meningen med lågt pris förutom när det passar dig... ovan

USA tog som du säger fram ett billigare plan... Fick de hjärnsläpp? Varför tog de helt enkelt inte fram ett ännu dyrare och ännu bättre? Ett plan som helt enkelt är bäst...

Motsvarigheten i Schweiz blir F-18 och Gripen
Citera
2011-12-02, 23:30
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
En del system tar tid att införa på ett speciellt stridsflygplan.

Rafale kan även ta betydligt fler vapensorter än Gripen E/F - detta då det sistnämnda enbart existerar på ritningar idag, inte i verkligheten.

"tar tid att införa"... lol... nu låter det så
Tar tid att installera och kommer inte kunna installeras till dess fulla potential därför att Rafale har ett mindre avancerat vapensystem.

Fler... ? Källa tack

Jag skulle snarare säga att Rafale har nackdel när det gäller vapen då Fransmännen är kända för att hålla väldigt höga priser på sina vapen... Gripen är mer anpassningsbar då man kan installera lite vad man känner för.

Nästan alla Rafales system tillverkas i Frankrike vilket möjliggör mer eller mindre utpressning angående dyra vapen och uppgraderingar (MLU)... då det inte går att installera något annat.
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2011-12-02 kl. 23:33.
Citera
2011-12-02, 23:31
Medlem
+1 på Flipp-Flopp och alla andra med lite vett innanför pannbenet.

Det bästa alternativet/valet behöver inte vara det mest avancerade/dyraste/high-tech/bla bla bla.

Förmodligen var Gripen helt enkelt det bästa alternativet för Schweiz när samtliga faktorer vägts in i beslutet (givetvis inklusive ekonomisk aspekt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in