2011-11-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcil436
Känns fruktansvärt det här. Blir alldeles kall i kroppen. Så det räcker inte med att alliansen försökte bomba sönder hela Tripoli ? Nu ska vi minnsan ösa ännu mer skattepengar på att göra världen till et helvete?
och sossarna var med och förlängde mandatet....sen fotade bara jasen....för att ge ökad säkerhet för
bombningar...
Citera
2011-11-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
5 st Gripen har totalhavererat, varav 4 st har varit serieflygplan ( utöver detta så har ett flygplan totalförstörts under motortest på marken).

99 störtade ett i Vänern, jag vet eftersom jag känner piloten som agerade mål...
Citera
2011-11-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Kan berätta att flygförare från Kallinge har bjudits in till dogfight av ryska SU-27-piloter över Östersjön men tackat nej. Och det av förklarliga skäl. En av killarna berättade dessutom att SU-27-an var tre gånger så stor som JAS. Den såg potent ut.

Du tror alltså att killarna tackat nej till erbjudandet för att su-27 är för stor och skulle spöat gripen. Eller vad fan är förklarliga skäl? Att vi inte vill bjuda ut våra älskade och i många avseenden mer teknologisk krigsmaskin till en ytterst tveksam regim.

För det låter ju nästan som du menar att Sverige inte vill öva med Ryssen för att vi skulle förlora.
Kryp tillbaka till ditt kära battlefield i utrikespolitik finns inte frags och kills det är nämligen inte ett dataspel.
Citera
2011-11-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Du tror det ja... Förklarar gärna varför du har fel men orkar inte.

Sen så är det ingen större mening att jämföra flygplanen 1 mot 1. Detta har Schweiz förstått då de räknar in tex kostnad och underhåll.

En billigare kostnad kan räknas om till fler individer, fler flygträningstimmar (bättre piloter) och/eller ett starkare försvar i övrigt (tex starkare luftvärn).

Vem är det som tror här om jag får fråga? Kan informera dig om att jag har känner en hel del piloter på F7 med tanke på att jag bor i området, har varit är och flugit ett antal timmar i deras simulatorer.
Däremot om 4 gripen möter 4 f-16 så skulle gripen vinna, men inte om dom går 1 mot 1. F-16 svänger mycket kraftigare bland annat.
Citera
2011-11-30, 20:26
Medlem
paecmakers avatar
Citat:
Det jag menar är att alliansen gjorde - och gör uppenbarligen fortfarande gör - allt som står i deras makt för att döda fattiga oskyldiga människor. Först försökte de bomba sönder hela Tripoli men Juholt satte ner foten (intervju med Juholt om händelsen http://www.youtube.com/watch?v=ev3R6VbRfDY&feature=related vid 7:30 och framåt). Nu när den Svenska attackarmén inte längre kan anfalla oskyldiga länder godtyckligt på grund av socialdemokraterna gör nu alliansen allt som står i deras makt för att döda människor på annat sätt. De "säljer" bl.a. gripen till Schweiz så att de kan göra jobbet åt oss osv.osv.

ja, Schweiz är verkligen rätt val att sälja plan till om man vill att dem ska bomba sönder andra med våra vapen(dem brukar vara ganska neutrala i krig).

Och det var inte regeringen som bestämde att gripen skulle säljas till Schweiz, de kanske var tvungna att godkänna det men de tvingade inte saab att sälja gripen till Schweiz.
Citera
2011-11-30, 20:29
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vet inte Su-27, men nog har väll gripen en väldigt bra chans mot F-16. Om inte möjligtvis bättre? Det borde väll även krokodil kunna intyga.
Varför skulle Gripen vara bättre än tex F-16 Block 50/52+.
Citera
2011-11-30, 20:31
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Det jag menar är att alliansen gjorde - och gör uppenbarligen fortfarande gör - allt som står i deras makt för att döda fattiga oskyldiga människor. Först försökte de bomba sönder hela Tripoli men Juholt satte ner foten (intervju med Juholt om händelsen http://www.youtube.com/watch?v=ev3R6VbRfDY&feature=related vid 7:30 och framåt). Nu när den Svenska attackarmén inte längre kan anfalla oskyldiga länder godtyckligt på grund av socialdemokraterna gör nu alliansen allt som står i deras makt för att döda människor på annat sätt. De "säljer" bl.a. gripen till Schweiz så att de kan göra jobbet åt oss osv.osv.

Ja, du var ju inte en mensa-medlem i varje fall.

Nej man släppte inte en ända bomb i Libyen.

Nej, vi har ingen "attackarmé". Eller du kanske tycker att det är okej av självutnämnda ledare att ta kol på folket när de inte har samma uppfattningar som de själva eller liknande världshändelser där militären använts. Ska man låta talibanerna återta styret i Afghanistan tycker du? Skulle du vilja bo där i så fall?

Att du tror Schweiz ska "göra jobbet åt oss" antyder ju bara ännu mer på hur dum du är. Hur militärt aktiva har de varit någonsin?

Tyvärr finns det människor som du i världen som inte ser utanför sin egen lilla bubbla där världen dansar i blommor om försvarsmakten skulle avskaffas
Citera
2011-11-30, 20:32
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Du e ju bara sur för att din älskade arme' fick stå tillbaka för flygvapnet under slutet av kalla kriget.

Gripen är bra o billigt. Man få j nästan 2 gripen för 1 euofighter eller f18.
O om de e jakt vi ska snacka så är 2 mot 1 i luften i princip spel mot ett mål.

Klargöring o service e så jävla bra på gripen att man blir tårögd av att se hur enkelt det är.
Motorbyte på ngn timme.

Norskarna kommer att få ett helvete med sin nya flotta. Helt säkert
Nej, det är jag inte.

Schweiz säger själva att man inte köpte det bästa av de 3 flygplan som var aktuella, utan det billigaste.
Man betalar 22 Miljarder SEK för 22 flygplan, har svårt att tro att det skulle bli dubbelt så dyr med Eurofighter eller Superhornet.
Citera
2011-11-30, 20:35
Medlem
Tintinikongos avatar
Detta är så j-a kul. Äntligen får man känna sig lite stolt över att vara Svensk. Var emot insatsen med Gripen i Libyen. Men nu inser jag att den reklamen kanske gjorde så att denna affär blev av. Bra jobbat .

Citera
2011-11-30, 20:36
Medlem
Citat:
Nej, det är jag inte.

Schweiz säger själva att man inte köpte det bästa av de 3 flygplan som var aktuella, utan det billigaste.
Man betalar 22 Miljarder SEK för 22 flygplan, har svårt att tro att det skulle bli dubbelt så dyr med Eurofighter eller Superhornet.

Vad fick du den siffran ifrån? priset alltså?
Citera
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Varför skulle Gripen vara bättre än tex F-16 Block 50/52+.

Definiera "bättre".
"Varför skulle en Ferrari F40 vara bättre än en Volvo 740?"

Inte för att vara dryg, men det finns ju en väldigt massa användningsområden även för dessa flygplan. Och från Schweiz sida är det ju inte precis flygstrider likt 1915 som man eftersträvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paecmaker
ja, Schweiz är verkligen rätt val att sälja plan till om man vill att dem ska bomba sönder andra med våra vapen(dem brukar vara ganska neutrala i krig).

Och det var inte regeringen som bestämde att gripen skulle säljas till Schweiz, de kanske var tvungna att godkänna det men de tvingade inte saab att sälja gripen till Schweiz.
HAHA ser att du blivit hjärntvättad. Officiellt så kanske regeringen inte tvingade dem att göra det men ingen vet vilka metoder de sa åt SÄPO att använda för att se till att handeln genomförs. Vidare är det här bara första steget regeringen kommer att ta för att göra världen till ett helvete. Jag är övertygad om att vi snart får vi höra hur de GER bort plan för miljarder till afrikanska diktaturer osv. De genomför deras politik stegvis varför det är viktigt att stoppa diktatur-alliansen på ett tidigt stadium och dörfär är det här köpet förskräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in