2011-11-30, 20:37
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Nej, det är jag inte.

Schweiz säger själva att man inte köpte det bästa av de 3 flygplan som var aktuella, utan det billigaste.
Man betalar 22 Miljarder SEK för 22 flygplan, har svårt att tro att det skulle bli dubbelt så dyr med Eurofighter eller Superhornet.

De sa också att de valde det flygplan som passade deras behov. Därmed är Gripen bäst i detta fall.
Citera
2011-11-30, 20:42
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Nej, det är jag inte.

Schweiz säger själva att man inte köpte det bästa av de 3 flygplan som var aktuella, utan det billigaste.
Man betalar 22 Miljarder SEK för 22 flygplan, har svårt att tro att det skulle bli dubbelt så dyr med Eurofighter eller Superhornet.

Har för mig att de sa att EF och Rafale skulle vara runt 1 miljard CHF dyrare än motsvarande Gripen (artikel från DI)
Citera
2011-11-30, 20:45
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Nej, det är jag inte.

Schweiz köpte det flp som de anser sig få mest för pengarna. Det var prat om att minska antalet men nu blev det inte så och gripen kanske är en förklaring till detta.

EF är mångdubbelt dyrare än gripen om man räknar över hela livstiden. Mycket dyrare än "enbart" dubbelt. Sen är attackegenskaperna för EF dåliga.

Gripen är bäst på vissa saker och på andra sämre. Det handlar inte om att ha det bästa dogfightplanet i 1 mot 1 (nu skrev du iof inte det) utan det handlar om att skaffa sig ett så kraftfullt försvar som möjligt - Det får man med gripen.

Angående Superhornet så har nog Schweiz bra kunskap av det systemet då de redan använder hornet. De har nog en bra anledning att välja bort det planet (inte kostnadseffektivt kanske?).
Citera
2011-11-30, 20:46
Medlem
Sen är det ju som så att Schweiz köte upp våra gamla Drakar och insåg nog att vi Svenskar är väldigt petiga när det kommer till att bygga saker. Vi har väldigt ra kvalité på grejerna, något vi ska va stolta över
Men är det inte som så att dom ska köpa begagnade flygplan? Det har jag af hört att det varit tal om tidigare, men dom kan ju ångrat sig

Hur som helst tycker jag att dom gjort ett bra val, gripen är väldigt liten och smidig till skillnad från Eurofighter, F-16 mm och det är ett väldigt vackert flygplan
Citera
2011-11-30, 20:47
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
De sa också att de valde det flygplan som passade deras behov. Därmed är Gripen bäst i detta fall.
De sade även att de inte behövde det senaste, och att det man får för pengarna räcker för deras behov.
Citera
2011-11-30, 20:47
Medlem
Citat:

Uppenbarligen är Gripen det bästa planet när det gäller pris i förhållande till prestanda. Det är vad Schweiz säger när man betalar 23 miljarder för 22 flygplan. Det finns ingen entydig definition på vad som är "bäst" när det gäller komplicerade och avancerade produkter. Det borde du veta. I ett extremfall kan vi konstruera ett totalt överlägset flygplan med styckepriset 23 miljarder kronor och där det kostar 250 miljoner kronor per flygtimme att använda det. Detta plan krossar Gripen på alla tekniska punkter men förlorar på ekonomin. Detta hypotetiska flygplan är naturligtvis inte det "bästa" planet för något flygvapen, trots sina överlägsna prestanda.
Citera
2011-11-30, 20:49
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Har för mig att de sa att EF och Rafale skulle vara runt 1 miljard CHF dyrare än motsvarande Gripen (artikel från DI)
Som då inte blir dubbelt så dyrt som jag då svarade på.

För drygt 7-8 miljarder extra så skulle man få någon av de övriga, och man ansåg sig att det räckte att betala 22-23 Miljarder.
Citera
2011-11-30, 20:50
Medlem
Citat:
Nej, det är jag inte.

Nä bara 7,5 miljarder billigare.

"Beslutet uppges vara omstritt. Enligt den schweiziska tidningen Tages-Anzeiger kommer köpet att kosta Schweiz motsvarande drygt 7,5 miljarder mindre än samma antal av de konkurrerande företagens plan."
Citera
2011-11-30, 20:52
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcil436
HAHA ser att du blivit hjärntvättad. Officiellt så kanske regeringen inte tvingade dem att göra det men ingen vet vilka metoder de sa åt SÄPO att använda för att se till att handeln genomförs. Vidare är det här bara första steget regeringen kommer att ta för att göra världen till ett helvete. Jag är övertygad om att vi snart får vi höra hur de GER bort plan för miljarder till afrikanska diktaturer osv. De genomför deras politik stegvis varför det är viktigt att stoppa diktatur-alliansen på ett tidigt stadium och dörfär är det här köpet förskräckligt.

Du är fullt medveten om att sossarna inte heller kommer att legalisera vad det nu är du går på?
Citera
2011-11-30, 20:53
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Uppenbarligen är Gripen det bästa planet när det gäller pris i förhållande till prestanda. Det är vad Schweiz säger när man betalar 23 miljarder för 22 flygplan. Det finns ingen entydig definition på vad som är "bäst" när det gäller komplicerade och avancerade produkter. Det borde du veta. I ett extremfall kan vi konstruera ett totalt överlägset flygplan med styckepriset 23 miljarder kronor och där det kostar 250 miljoner kronor per flygtimme att använda det. Detta plan krossar Gripen på alla tekniska punkter men förlorar på ekonomin. Detta hypotetiska flygplan är naturligtvis inte det "bästa" planet för något flygvapen, trots sina överlägsna prestanda.

wörd!

Att bara titta på vissa prestandaparametrar är oerhört ensidigt och trångsynt. Man måste ha ett betydligt större scope där ekonomi, taktik, logistik, kompletterande system, avsedd användning etc måste vägas in. Det är som att påstå att ett samurajsvärd är bäst att skiva tomater med i köket bara för att det är vassast och längst
Citera
2011-11-30, 20:53
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
De sade även att de inte behövde det senaste, och att det man får för pengarna räcker för deras behov.

Annars skulle de kanske tagit ditt råd och köpt det absolut senaste - F-22 (om nu USA skulle gå med på det).

Till motsvarande kostnad kunde de ju ha fått en otroligt högteknologisk flotta av 2-4st F-22.
Citera
2011-11-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McBeth
Miljoner? Blir väl ett tiotal gökur på sin höjd - schweiziska valutan är sjuuuukt högt värderad just nu. Var där i måndags och prisnivå är 60-70 spänn för en kopp kaffe, alltså ungefär tre gånger svenska priser (på vissa saker i alla fall).

Om vi i motköpsaffären slår till på tre miljoner gökur så blir det nästan 1 000 schweizer franc styck, eller drygt 7 000 SEK. Det borde räcka till ett gökur i rejält stor volym direkt från fabrik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in