• 1
  • 2
2008-11-05, 20:40
Medlem
Har grubblat lite över det här och vet inte riktigt vad jag ska tänka, så skulle vilja ha haft lite mer professionella åsikter så jag vänder mig hit till flashback.

Kan man verkligen säga att oändligt är o-ändligt? Om någonting skulle fortsätta i all evighet utan stopp betyder ju det att det är oändligt, det betyder ju att det kommer fortsätta tills det får ett stop, får det inget stop skulle det aldrig ta slut och därför fortsätta. På så sätt kan man ju säga att det kommer få ett stop förr eller senare, efter som det aldrig kommer komma ut ur cirkeln. Har lite svårt att förklara men hoppas ni förstår, vad säger ni, är jag helt ute och cyklar eller stämmer detta till en liten del?
Citera
2008-11-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack_tha_ripper
Har grubblat lite över det här och vet inte riktigt vad jag ska tänka, så skulle vilja ha haft lite mer professionella åsikter så jag vänder mig hit till flashback.

Kan man verkligen säga att oändligt är o-ändligt? Om någonting skulle fortsätta i all evighet utan stopp betyder ju det att det är oändligt, det betyder ju att det kommer fortsätta tills det får ett stop, får det inget stop skulle det aldrig ta slut och därför fortsätta. På så sätt kan man ju säga att det kommer få ett stop förr eller senare, efter som det aldrig kommer komma ut ur cirkeln. Har lite svårt att förklara men hoppas ni förstår, vad säger ni, är jag helt ute och cyklar eller stämmer detta till en liten del?

Oändligt är ju per definiton o-ändligt...
Citera
2008-11-05, 21:05
Moderator
Ruskigbusss avatar
Blanda bara inte samman begreppen oändligt och obegränsat.

En cirkel som du tar själv som exempel är ju oändlig - om man färdas längs dess kant, men högst begränsad i alla andra håll.
Citera
2008-11-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Blanda bara inte samman begreppen oändligt och obegränsat.

En cirkel som du tar själv som exempel är ju oändlig - om man färdas längs dess kant, men högst begränsad i alla andra håll.

Förstår, hade bara inget bättre exempel, men om du tex går i en tunnel som är oändligt lång, och du kan gå i all evighet, då finns det ju 2 alternativ, komma framåt eller inte. efter man gått framåt ett steg kommer det alternativet igen, och det kommer fortsätta tills man inte kan gå framåt längre
Citera
2008-11-05, 21:18
Bannlyst
Citat:
Förstår, hade bara inget bättre exempel, men om du tex går i en tunnel som är oändligt lång, och du kan gå i all evighet, då finns det ju 2 alternativ, komma framåt eller inte. efter man gått framåt ett steg kommer det alternativet igen, och det kommer fortsätta tills man inte kan gå framåt längre
vad har du tagit nu?
Citera
2008-11-05, 21:23
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Citat:
Fast det är ju det som är hela grejen - att du hela tiden kan gå framåt, du kommer inte hamna på ett ställa där "man inte kan gå framåt längre".
Citera
2008-11-05, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

om en cirkel är oändlig, är en fyrkant också oändlig? är en 12 sidig polygon ändlig eller oändlig?
Citera
2008-11-05, 21:43
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
om en cirkel är oändlig, är en fyrkant också oändlig? är en 12 sidig polygon ändlig eller oändlig?
Om vi nu kallar en cirkel för oändlig så är givetvis alla slutna symboler eller geometriska figurer också oändliga. Varför i hela friden skulle det göra någon skillnad hur figuren är utformad?
Citera
2008-11-05, 22:05
Medlem
varken en cirkel eller någon annan sluten geometrisk figur är väll oändlig på något sätt. de saknar en synbar början och slut kanske, så 'o-ändlig' kanske man kan säga att de är, men omkretsen är inte oändlig bara för det.
tror TS problem ligger i att han försöker föreställa sig hur en oändligt lång tunnel skulle se ut om man såg hela tunneln på en gång, vilket inte går.
tunneln kan ha både början och slut om du vill det - den har bara oändligt mycket 'tunnel' däremellan.
en kub med oändligt långa sidor är fortfarande en kub, dock en väldigt teoretisk kub.
Citera
2008-11-05, 22:25
Medlem
Stabbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaw
tror TS problem ligger i att han försöker föreställa sig hur en oändligt lång tunnel skulle se ut om man såg hela tunneln på en gång, vilket inte går.
tunneln kan ha både början och slut om du vill det - den har bara oändligt mycket 'tunnel' däremellan.
Människans hjärna kan inte ens tänka sig oändligt
Citera
2008-11-05, 22:32
Medlem
ja, det var det jag menade.
hjärnan kan bara hantera oändlighet indirekt.

vi har inga problem att tänka oss "mängden av alla heltal", men att föreställa sig ett oändligt stort heltal går inte.
Citera
2008-11-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greve Hamilton
Fast det är ju det som är hela grejen - att du hela tiden kan gå framåt, du kommer inte hamna på ett ställa där "man inte kan gå framåt längre".
Det låter ganska spännande egentligen.
Om man då går genom en oändlig tunnel, varför ska man ta ett steg till?
Egentligen är ju allt oändligt, så om man inte hittar något i nuet att leva efter kan man nog tappa mycket livsgnista...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in