• 1
  • 2
2008-11-04, 22:49
Medlem
Jag bor i ett mindre samhälle där det bor ca 6000 personer.
Här finns inget riktigt café dit man kan gå och bara ta en fika.
Enda stället som finns besöks av stammisar som anses vara lodisar.
Ingen annan vill egentligen gå dit. Inte heller finns det någon rolig pub att gå till på helgerna. Finns bara ölservering på en lokal pizzeria. Intresset i bygden är stort för att någon ska öppna ett nytt trevligt ställe. Och det är precis det jag hade tänkt göra.

Tyvärr har jag ingen riktig erfarenhet av denna bransch. Då jag aldrig jobbat inom detta område. Men min flickvän har jobbat på ett café och hon skall tillsammans med mig vara med och starta upp och driva stället.
Vi har dessutom fått tag i en perfekt lokal som ligger i samma hus som våran lägenhet. Vi har kommit överrens med fastighetsbolaget att caféet skall betala en hyra på 10 000kr/mån och då ingår våran privata hyra vilket resulterar i att vi inte behöver plocka ut lika mycket i lön.

Det jag nu först och främst undrar över är vad som gäller för Caféer när det gäller ventilation osv. Vi har tänkt servera sushi, pajer, sallader, mackor och traditionellt fikabröd. Alltså bara enklare mat. Och sen på kvällarna ha öppet för öl servering med biljardbord. Ett skönt ställe att hänga på helt enkelt.
Någon som har erfarenheter om sådant som kan ge tips vad man bör tänka på?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2008-11-04, 23:12
Bannlyst
låter dödsdömt om du inte vet vad du sysslar med
Citera
2008-11-04, 23:16
Medlem
Lyssna inte på människor som bara försöker hindra dig, ja tycker de låter som en bra idé, hellre försöka och misslyckas än att säga "what if".
Inget igentligt svar på din fråga, men ja ville bara säga nåt motiverande som jämnvikt mot den övre kommentaren.

Lycka till
Citera
2008-11-04, 23:18
Medlem
Btw kolla in sidorna, http://almi.se/ samt http://www.nutek.se/.
Där kan du boka tid med en handläggare som kan hjälpa dig med allt från ekonomi till kontakter (iallafall som jag förstått det).
Citera
2008-11-04, 23:21
Medlem
-jOE!s avatar
Börja med att kolla vilka regler som gäller. Kommunen och miljöförvaltningen är en bra start, för alkoholservering krävs det utskänkningstillstånd.
Citera
2008-11-04, 23:59
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrad
Ingen annan vill egentligen gå dit. Inte heller finns det någon rolig pub att gå till på helgerna. Finns bara ölservering på en lokal pizzeria. Intresset i bygden är stort för att någon ska öppna ett nytt trevligt ställe. Och det är precis det jag hade tänkt göra.

Tyvärr har jag ingen riktig erfarenhet av denna bransch. Då jag aldrig jobbat inom detta område. Men min flickvän har jobbat på ett café och hon skall tillsammans med mig vara med och starta upp och driva stället.
Vi har dessutom fått tag i en perfekt lokal som ligger i samma hus som våran lägenhet. Vi har kommit överrens med fastighetsbolaget att caféet skall betala en hyra på 10 000kr/mån och då ingår våran privata hyra vilket resulterar i att vi inte behöver plocka ut lika mycket i lön.

Det jag nu först och främst undrar över är vad som gäller för Caféer när det gäller ventilation osv. Vi har tänkt servera sushi, pajer, sallader, mackor och traditionellt fikabröd. Alltså bara enklare mat. Och sen på kvällarna ha öppet för öl servering med biljardbord. Ett skönt ställe att hänga på helt enkelt.
Någon som har erfarenheter om sådant som kan ge tips vad man bör tänka på?

Väldigt tacksam för svar!

Är sushi verkligen enklare mat?

För övrigt tycker jag om din ide. Finns det ett behov så fyll det för bövelen! Men se till att hitta så mycket information du kan om verksamheten. Som tidigare nämnts här så är det inte fel att kontakta kommunen och alla myndigheter, dom kommer hjälpa dig med allt du behöver. Bli inte rädd när du sitter där med alla papper bara.
Citera
2008-11-05, 08:00
Medlem
Sushi är relativt enkelt att framställa. Jag är rätt duktig att laga mat och tycker framförallt att det är roligt. Så det ska inte vara några problem. En positiv sak med sushi är att man endast behöver en riskokare. Jag kommer alltså inte erbjuda varm "lagad" mat. Detta borde resultera i att ventilationen inte är lika viktig i köket.

Lokalen är perfekt. 240kvm fördelat på Bar/biljard rum, Cafe/mat del stort kök med personalutrymmen med egen ingång samt två toaletter. Återstår väldigt mycket arbete med lokalerna men det får bli en fråga att lösa tillsammans med fastighetsbolaget. Renoveringen kan jag klara själv då jag sedan 3år driver egen byggfirma.
Citera
2008-11-05, 10:09
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrad

Vilket är ett ganska delikat problem du åtminstone bör ha funderat på innan du startar upp - vad göra när också lodisarna upptäcker ditt ställe?

Risken finns att du hamnar i en situation där du å ena sidan inte vill ha lodisar eftersom de "skrämmer bort" andra gäster, å andra sidan kan få svårt att neka dem inträde, särskilt som de ger ett bra klirr i kassan.

Annars tycker jag du skall satsa! Dock tror jag inte du behöver satsa på så mångfacetterad meny - välj istället ut en nisch och genomför den med kvalitet. Alltså antingen ett café, eller ett sushiställe eller en pub - men inte allt på en gång, det kan bli väldigt tungt att ro iland och samtidigt hålla schysst kvalitet.
Citera
2008-11-05, 10:54
Medlem
Slupens avatar
Tank pa att ett cafe/biljardbord far ungdomsprofil och blir darmed valdigt svart att kombinera med pub.

En pub blir lodishangout a det snaraste (inget att gora at).

Tank pa att borja billigt och se till att ha positivt kassaflode sa fort som det bara ar mojligt innan du graver ner dig i biljardbord och liknande investeringar.

Enkla cafemobler, mackor ni gor sjalva och dylikt kraver ingen hogre investering. Borja med billiga aktiviteter som dart, fotbollsbord etc.

Tank aven pa vilken profil du vill ha, vuxna eller ungdomar?

Det stora pengarna i ditt fall ligger formodligen i catering till de olika bolagen ute i din by som kommer att laga ordrar pa lunch/fikabrod vilket ger stadigare inkomster over tid.

Tank aven pa att du kommer att ha ett 12 timmar om dagen jobb i borjan.

Gar det? Aboslut, det finns manga framgangsrika cafeer i mindre byar and 6000 personer.

Ar arbetslosheten hog ar kundunderlaget bra, tank pa det!
Citera
2008-11-05, 11:01
Medlem
[quote=wrad]Sushi är relativt enkelt att framställa. Jag är rätt duktig att laga mat och tycker framförallt att det är roligt. Så det ska inte vara några problem. En positiv sak med sushi är att man endast behöver en riskokare. Jag kommer alltså inte erbjuda varm "lagad" mat. Detta borde resultera i att ventilationen inte är lika viktig i köket.

QUOTE]

Det spelar ingen roll. Utan lagad mat får du inte serveringstillstånd.
Köket måste dessutom utrustas precis som vilket resturangkök som helst
med ventilation och fettavskiljare i avloppet.

Känner flera personer som äger sushi resturang i stockholm , fettavskiljaren var ett måste och kostade över 150000kr att installera , att dom inte ens använder fett i maten spelade ingen roll.

Har du utbildning i hygien,egenkontroll mm? Du säger att du är duktig på att laga mat , ja det kanske du är men den är en stor skillnad på att laga mat hemma i köket och att stå i ett svettigt kök där bong efter bong trillar in.
anställ en utbildad kock är mitt tips.
Citera
2008-11-05, 11:03
Medlem
Dennos avatar
Som slupen sa, tänk längre än cafe och pub.
Tänk fester för företag, temakvällar osv. Kanske skulle det gå att starta vinprovarkvällar?

Är det en liten ort finns det säkert folk som skulle uppskatta det. Hyr in någon kunnig som förevisar. Bara fantasin sätter gränserna.
Citera
2008-11-06, 16:01
Medlem
utan lagad varm mat inget alkoholtillstånd. Mackor, färdiga pajer och annat är inte lagad mat. Du måste steka, koka med mera för att få sälja alkohol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in