2008-11-04, 23:48
Medlem
Satan i gatans avatar
Fått för mig att det var Jason som var mest kritisk mot den inriktning Metallica valde under 90-talet och ville att Metallica skulle spela hårdare musik. Sedan spelade han in en skiva med Echobrain som inte var särskilt våldsam alls och detta verkade de övriga medlemmarna ha tagit ganska hårt.

Jason var bara med och skrev tre sånger (han skall ha muchos respekt för att ha skrivit Blackened) under sina, typ, femton år i bandet.

Verkar dock ha funnits ganska många konflikter inom bandet då, och James var då sällan på bra humör, men Echobarin var nog mer eller mindre droppen som fick bägaren att rinna över.

Trist i varje fall, då Jason är en scenpersonlighet utöver det vanliga.
Citera
2008-11-04, 23:49
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Tror jag såg en MTV "dokumentär" om Metallica där James och Kirk snackade lite om deras historia. Samtalet gled iallafall in på Jason Newsteads avhopp och att de tog in Rob istället, tror det hela handlade om att bandet saknade Cliff Burton och lät all ångest och skit gå ut över Jason samt att de behandlade honom rätt pissigt för att han var "the new kid" eller vad man skall säga. Så när Jason hoppade av och de tog in Rob istället så var de fast beslutna på att se till att han kände sig önskad från första stund. Var något med att han fick en mille för att provspela/signa med dem eller något sådant.

Var ett tag sedan jag såg "dokumentären" så det är säkert inte 100% felfritt.

Edit: Har Rob hoppat av? När jag läser det artikeln så får jag den vibben. Visste faktiskt inte att han inte längre spelade med dem.

Det är som du skriver, men Rob har inte hoppat av, det hade blivit en stor nyhet då.
Citera
2008-11-05, 00:36
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Det är som du skriver, men Rob har inte hoppat av, det hade blivit en stor nyhet då.

Ja just det jag tyckte verkade konstigt, jag har inte hört något om det. Står "Och Robert Trujillo borde också vara med, säger han till Contact Music.", kan vara att Rob känner att hans tid i Metallica inte har bidragit till att de väljs in i Hall of Fame och därför inte vill närvara vid utnämningen.
Citera
2008-11-05, 01:44
Medlem
Klart man hade lackat om man blev kallad "the new guy" i 15 år. Aldrig bli en av de 4. Det var Hetfield, Kirk och Ulrich som bestämde. Tror inte ens de lyssnade på Jason. Dock verkar ju Kirk ganska sympatisk. Det är ju lite lustigt att Kirk då accepterades i och med att han inte är en originalmedlem. Fast det har väl med olyckan att göra.

Var det inte så att de tog bort all jasons bas på en skiva?

Rob känns bara fjantig. Kolla hur han rör sig på scenen. Retar mig grymt på honom, han går ju som en retarderad apa.
Citera
2008-11-05, 07:52
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscra
Klart man hade lackat om man blev kallad "the new guy" i 15 år. Aldrig bli en av de 4. Det var Hetfield, Kirk och Ulrich som bestämde. Tror inte ens de lyssnade på Jason. Dock verkar ju Kirk ganska sympatisk. Det är ju lite lustigt att Kirk då accepterades i och med att han inte är en originalmedlem. Fast det har väl med olyckan att göra.

Var det inte så att de tog bort all jasons bas på en skiva?

Rob känns bara fjantig. Kolla hur han rör sig på scenen. Retar mig grymt på honom, han går ju som en retarderad apa.

Retade mig också på Rob i början, men har vart på två konserter där han har vart med, han är rätt cool ändå. Han ger allt från första stund.

Du kommer att vänja dig tror mig

Tror inte att Jason och Kirk hade några problem, det var nog mest James och Lars. Kirk är trots allt den mest ödmjuka killen i bandet.
Citera
2008-11-05, 09:51
Bannlyst
sorry..datorn hängde sig..dubbelpost..
Senast redigerad av meister02 2008-11-05 kl. 09:57.
Citera
2008-11-05, 09:55
Bannlyst
Enligt Metallica själva så..

berodde Newsteads avhopp på många faktorer enligt olika dokumentärer jag sett..

Han blev hackkyckling och mobbad för att de övriga tre (främst Lars och James) inte kunde hantera sin vrede och sorg över att CB dog. De grisade verkligen med han - långt över vad som kan tänkas vara acceptabelt.

JN bas recucerades till minimum på flera plattor

Ulrich och Hetfield var som hökar på JN när de spelade in - och krävde att han skulle spela exakt som de ville...

Hetfield krävde total lydnad av Newstead och han fick absolut INTE släppa en platta med sitt sidoprojekt. Hetfield såg detta som att Newstead var illojal mot gruppen men även övriga Metallica-familjen.

Därför slutade Jason, med omedelbar verkan...och tack vare detta så började bandet rannsaka sig själva och växa upp. Hetfield lade ju in sig på rehab. De övriga två funderade nog också och mognade...

Lars U sa själv att JN blev "the sacrified lamb" eftersom det visst var Jason N som ville att bandet skulle sätta sig ner och prata ut ..långt före tiden innan hans avhopp, men som sagt var de andra inte mogna för att dra i nödbromsen på "Metallica-tåget".

Se Some Kind of Monster och jag kan tipsa om flera bra dokumentärer om Metallica som finns på pirate bay..

JN var grym men RT är också grym - helt olika stilar...och jag ser fram emot deras spelningar i Globen i mars..
Citera
2008-11-05, 12:02
Medlem
stigbygels avatar
jag fattar inte hur psykfallet hetfield kunde känna sej hotat av av jason lirade lite med echobrain, som vid den tidpunkten var ett garageband.

när fan ska dansken lära sej att hålla takten på trummorna då?

den enda som verkar vara sympatisk i den skaran av cry-babies verkar ju vara hammet

rob tycker jag spelar över lite på scen
Citera
2008-11-05, 13:07
Medlem
Jag tror inte jag hade funkat med Ulrich. Han verkar vara lite för stor i käften. Jag har sett ganska mycket av Rob och jag retar mig fortfarande på honom. Visst är han duktig men han behöver ju inte se ut som ett miffo på scen. Han kanske försöker skapa sin egen grej men det blir platt fall enligt mig.
Citera
2008-11-05, 13:58
Medlem
senilones avatar
Men Kirk var aldrig på Jason eller? verkar vara en väldigt tyst och lugn kille! (av det lilla jag sett)
Citera
2008-11-05, 14:19
Medlem
BRZMs avatar
Har svårt att tänka mig att Hammett trackat Jason. Hela han verkar relativt lågmäld och trevlig. Som sagt, det är galningen Hetfields fel!
Citera
2008-11-05, 15:34
Medlem
På den nya skivan fick Kirk endast spela solona. Precis som på alla plattor fram till och med Black album så spelar Hetfield alla riff. På "Nothing Else Matters" tror jag inte Kirk fick spela en ton i studion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in