Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-11-04, 18:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Min poäng med att nämna mannens namnbyte var just att han bevisligen klarat att pröjsa PRV 1500 för ett nytt efternamn under denna process. Han bytte från ett vanligt svenskt för- respektive efternamn till ett annat vanligt svenskt dito. Dessutom hade han råd att pendla mellan hemmet i Hägersten och flickvännen i Dalarna. Men han hade inte ekonomi att hjälpa katten för några hundringar.

Han kanske helt enkelt tyckte att han klarade av att avliva en katt lika bra som en veterinär? Varför måste man spendera mer pengar än nödvändigt?
2008-11-04, 18:33
  #26
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Han kanske helt enkelt tyckte att han klarade av att avliva en katt lika bra som en veterinär? Varför måste man spendera mer pengar än nödvändigt?

Varför ska man bry sig om att följa lagar öht, menar du? För övrigt var det inte hans eget djur, utan katten tillhörde en annan person. Kattungar kan avlivas lagligt - alldeles gratis - annars.


Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Men det är väl fullt lagligt att avliva en katt? Sedan är frågan om det är okej att dränka den. Vilket är bästa metoden för avlivning, om man ska göra det själv?

Lagligt om det sker på rätt sätt. Att hålla djuret under vatten instängd i en bur är inte det. I domen uppger mannen att det tog 30 sekunder innan katten slappnade av, och det är avlivarens uppgift. Hur lång tid det verkligen tog vet ingen. Djurskyddslagen:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Veterinärförbundet i länken i första inlägget:

Citat:
När det gäller avlivning av katter är det upp till sju dagars ålder tillåtet att avliva med hårt slag mot huvudet. Därefter får avlivning endast ske med injektion eller skjutvapen och bara utföras av väl utbildad person.

Dessutom står det klart i djurskyddslagen att djur inte får utsättas för onödigt lidande. Det anser Johan Beck-Friis vara precis vad den här kattungen utsatts för.


- Det råder heller inget tvivel om att mannen haft uppsåt att dränka kattungen, då han sänkt ner buren med det instängda djuret i badkaret, framhåller han.
2008-11-04, 18:50
  #27
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Han kanske helt enkelt tyckte att han klarade av att avliva en katt lika bra som en veterinär? Varför måste man spendera mer pengar än nödvändigt?
Det tyckte han säkert, men varför blanda in lögner om att man inte hade råd att behandla katten hos en veterinär för att man inte försäkrat den? Det är ju rent skitsnack. Man har inte ens kollat upp vad det skulle kosta.

Jag gjorde ett par enkla sökningar i natt och kom fram till att en behandling skulle kosta, som allra mest, runt 300 spänn. Det tog mig runt 3 minuter att kolla upp. Men han hade kanske varken tid eller råd?
2008-11-04, 19:52
  #28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Varför ska man bry sig om att följa lagar öht, menar du? För övrigt var det inte hans eget djur, utan katten tillhörde en annan person. Kattungar kan avlivas lagligt - alldeles gratis - annars.




Lagligt om det sker på rätt sätt. Att hålla djuret under vatten instängd i en bur är inte det. I domen uppger mannen att det tog 30 sekunder innan katten slappnade av, och det är avlivarens uppgift. Hur lång tid det verkligen tog vet ingen. Djurskyddslagen:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Veterinärförbundet i länken i första inlägget:

Så då var det ett klart brott mot djurskyddslagen.
2008-11-06, 23:19
  #29
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag tycker inte att den här tråden riktigt platsar i det här forumet.

Jag låser tråden, men kommer någon med ett vettigt skäl ska vi titta på det igen.

// Mod
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback