Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-04, 02:03
  #13
Medlem
Varför kan ingen bara släppa ut en adress till en kattmördare någon gång
2008-11-04, 02:04
  #14
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det är märkliga domar. Den tilltalade byter både för- och efternamn mellan TR och HovR. Det blir snurrigt.

Hur uppdagades detta egentligen? Det framkommer ju ingenting mer än att han dränkte hennes katt 2005. Någon måste ha anmält. Undrar om inte flickvännen, som var den enda som kände till hans agerande, ändrat sig och bestämt sig för att stödja honom senare, under rättsprocessens gång.

Det, av mig, fetlagda: Det tänkte jag inte ens på!

Mycket märkligt...
En tråd som diskuterar alternativ gm är kanske på sin plats?

Edit
Mer underligheter: Medlet man behandlar skabb med heter Frontline (se vem som skrivit inlägget över detta)!
__________________
Senast redigerad av BoISaren 2008-11-04 kl. 02:06.
2008-11-04, 02:07
  #15
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det skulle inte vara så dyrt att behandla katten mot skabb heller. Max 331 kr, men förmodligen billigare, enligt fass. Behövs det verkligen försäkring för det?

Varför gör jag detta?

Edit: Även om det skulle handla om, den mycket för katter ovanliga sjukdomen, rävskabb så skulle en behandling vara billig. 221 kr enl. fass.

Att ta upp att han/de inte hade katten försäkrad tyder på stor okunskap hos manen/paret. Djurförsäkringar har rätt hög självrisk och skulle inte ha hjälpt alls vid detta.
2008-11-04, 02:09
  #16
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att ta upp att han/de inte hade katten försäkrad tyder på stor okunskap hos manen/paret. Djurförsäkringar har rätt hög självrisk och skulle inte ha hjälpt alls vid detta.
Det är ju helt uppenbart att de inte har kontrollerat vad det skulle kosta att behandla det stackars djuret.
2008-11-04, 02:23
  #17
Medlem
Men herregud vad feminiserade alla ska vara, är det så jäkla allvarligt att avliva en katt själv?
2008-11-04, 08:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Men herregud vad feminiserade alla ska vara, är det så jäkla allvarligt att avliva en katt själv?

Nej. OM man gör det korrekt och i enlighet med lagstiftningen.
2008-11-04, 10:45
  #19
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontline
Varför kan ingen bara släppa ut en adress till en kattmördare någon gång

Men det är väl fullt lagligt att avliva en katt? Sedan är frågan om det är okej att dränka den. Vilket är bästa metoden för avlivning, om man ska göra det själv?
2008-11-04, 13:33
  #20
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontline
Varför kan ingen bara släppa ut en adress till en kattmördare någon gång
Gå till valfritt ridstall eller bondgård och du har 50/50 chans att hitta en "kattmördare".

Katter finns på dessa ställen och har en stor förmåga att föröka sig, och att sterilisera en massa katter kostar pengar.
Enklare och billigare att ta död på kattungarna, kostar ingenting och tar bara en halvtimme, inklusive begravning.

Jag vet folk som har tagit död på kattungar med alltifrån dränkning med stenfylld säck till att vrida nacken av dem och nacka dem med yxa.
Till och med en gammal bonde som avlivade dem genom att klubba dem med ett yxskaft och krossa skallen på dem (inte för att han var en grym djurplågare, utan för att var en oblödig, praktisk man, som ansåg att det var effektivt och så fort att kattungarna inte hann känna något).


Visst kan man väl argumentera för att han borde tagit dem till en veterinär för avlivning, men husdjur i Sverige anses vara egendom, och bara avsiktlig grymhet räknas som djurplågeri, vilket jag inte anser har förekommit i detta fallet.
2008-11-04, 13:56
  #21
Medlem
SKiTSURs avatar
Ska man ha djur och inte vill att dem ska föröka sig, så ska man kastrera dem..
2008-11-04, 16:12
  #22
Medlem
miapetters avatar
Djurdomar är ofta en besvikelse...ur mitt perspektiv. Men vi hade en dom för ett antal år sedan som jag uppskattade. En ensamstående kille med en goja hade inbrott när gojan var själv hemma. Efter denna händelse var gojan så skraj att det inte gick att lämna den själv (de kanske skrämt den?).
Nåväl, bovarna åkte fast o killen fick skadestånd för att han nu måst ordna goj-vakt när han jobbade, gojan fick sas för psykiskt lidande.


En dom det vore intressant att köra en parallell på.
Om jag har inbrott hemma o min hund biter tjuven blir jag skyldig
att betala skadestånd till tjuven (hundägare=strikt ansvar)
Om jag då hävdar att min hund mår så psykiskt dåligt av det som hänt o dessutom kan visa upp papper på det från olika hundpsykologer?

Missförhållanden ang. djur överhuvudtaget måste anmälas mycket oftare för att vi ska få chans att pröva saken i domstol o att dessa ska bli vanare att hantera dessa frågor.

Den här domen var en skandal!
2008-11-04, 16:21
  #23
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Ska man ha djur och inte vill att dem ska föröka sig, så ska man kastrera dem..
Och om man har ett stall eller en bondgård och har ett dussin katter eller som springer runt, plus diverse halvvilda löskatter och lämnade sommarkatter?

Ska man betala för att kastrera dem alla? Och hur ska man ens hålla koll på vilka som är kastrerade och inte?


Förvildade katter har en förmåga att söka sig till bondgårdar och ridstall, eftersom det är lätt att komma in i värmen och det finns gott om gosiga undangömda vråer att sova i och dessutom god tillgång på möss och annan mat, samt lätt att hitta vatten.

Ska alltså bönder betala för antingen kastrering eller avlivning av sommarkatter som folk lämnar?
2008-11-04, 17:42
  #24
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Databasnörd
Hos WT ligger alltid pengar till brännvin överst.

Min poäng med att nämna mannens namnbyte var just att han bevisligen klarat att pröjsa PRV 1500 för ett nytt efternamn under denna process. Han bytte från ett vanligt svenskt för- respektive efternamn till ett annat vanligt svenskt dito. Dessutom hade han råd att pendla mellan hemmet i Hägersten och flickvännen i Dalarna. Men han hade inte ekonomi att hjälpa katten för några hundringar.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback