2009-01-01, 22:13
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Såg bilden i "vad har ni köpt"-tråden. Hur snabbt brinner den där quickmatchen egentligen?
Den jag hade ifjor var med benzolift, jag har inte mätt men jag skulle tro det ligger på 10 m/s eller mer. Den jag hade i år med raketkrut, brann sina dryga 3 meter (utom ett eldavbrott helt i början, som tur var innan alla de stora raketerna) på ungefär en halv sekund.
Senast redigerad av GalFisk 2009-01-01 kl. 23:05.
Citera
2009-01-02, 01:11
Medlem
Jo, jag kom att tänka på en sak här nyligen...
Antag t. ex att vi har ett recept för röda stjärnor som innehåller 12 delar strontiumkarbonat. Det har vi dock inte på lagret, men då det ju enkom är strontiumjonerna som behövs bör det ju gå att ersätta karbonatet med t. ex nitrat. Givetvis är då inte längre förhållandet detsamma, men ett nytt bör ju kunna räknas ut på följande sätt:
Kod:
Sr(NO3)2	- Molmassa: ca. 211.6 g / mol	(varav 87.6g strontiumjoner)
Sr(CO3)		- Molmassa: ca. 147.6 g / mol	(varav 87.6g strontiumjoner)

Antag således: 12 delar Sr(CO3)	innehåller följaktligen (87.6 / 147.6) * 12 ~= 7.12 delar Sr.
Sålunda har vi vidare att x delar Sr(NO3)2 innehåller lika mycket strontium; (87.6 / 211.6) * x ~=7.12
	=> x ~= 7.12 / (87.6 / 211.6) ~= 17.2 delar Sr(NO3)2.

Är detta korrekt, eller behövs det så pass stora kompenseringar för andra påverkningar av ett dylikt utbyte att dessa förhållandeberäkningar inte duger i det större sammanhanget?
(Givetvis får man ju först tänka efter om nitratjonen kan ge en inverkan på mixen som inte karbonatjonen hade gjort, och tvärs om).
Citera
2009-01-02, 11:50
Medlem
jeeppe3-pyros avatar
är det någon som har tips om hur man gör effektiva bengaliska eldar
Citera
2009-01-02, 12:35
Medlem
zoccers avatar
Ett tips till dig som är ny här. Sök och läs först allt du hittar på forumet, nu t.ex. om bengaler. Om det sen är nånting du vill veta ytterligare kan du fråga. Gör det i den ordningen, sök först - fråga sen, så får du mycket bättre hjälp.
En sökning på "bengal" ger denhär som första tråd:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=158138

Sen är det bara att leta vidare för mer information.
Citera
2009-01-02, 14:41
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartholomeus
Jo, jag kom att tänka på en sak här nyligen...
Antag t. ex att vi har ett recept för röda stjärnor som innehåller 12 delar strontiumkarbonat. Det har vi dock inte på lagret, men då det ju enkom är strontiumjonerna som behövs bör det ju gå att ersätta karbonatet med t. ex nitrat. Givetvis är då inte längre förhållandet detsamma, men ett nytt bör ju kunna räknas ut på följande sätt:
Kod:
Sr(NO3)2	- Molmassa: ca. 211.6 g / mol	(varav 87.6g strontiumjoner)
Sr(CO3)		- Molmassa: ca. 147.6 g / mol	(varav 87.6g strontiumjoner)

Antag således: 12 delar Sr(CO3)	innehåller följaktligen (87.6 / 147.6) * 12 ~= 7.12 delar Sr.
Sålunda har vi vidare att x delar Sr(NO3)2 innehåller lika mycket strontium; (87.6 / 211.6) * x ~=7.12
	=> x ~= 7.12 / (87.6 / 211.6) ~= 17.2 delar Sr(NO3)2.

Är detta korrekt, eller behövs det så pass stora kompenseringar för andra påverkningar av ett dylikt utbyte att dessa förhållandeberäkningar inte duger i det större sammanhanget?
(Givetvis får man ju först tänka efter om nitratjonen kan ge en inverkan på mixen som inte karbonatjonen hade gjort, och tvärs om).
Det är i princip korrekt (kollade inte matten), den svåra biten är att ta hänsyn till hur nitrat reagerar (oxidationsmedel) gentemot karbonat som har en hämmande effekt på förbränningen. Just strontiumnitrat innehåller också ofta hygroskopiska orenheter. Det är inte ogenomförbart, men i praktiken är det oftast enklare att hitta en annan formel som använder de kemikalierna man redan har.
Citera
2009-01-06, 14:34
Medlem
Tack för svaret, GalFisk.
Jo, det förstås, fast jag har inte ett alltför stort kemikalielager och nästintill alla beskrivningar jag kan hitta av färgade kompositioner innehåller karbonater, medans jag enkom har andra salter.
Får väl leta vidare och eventuellt testa någon gång framöver.
Citera
2009-01-06, 16:22
Medlem
zoccers avatar
Jag vet inte var du har tittat efter färgade satser och endast hittat såna med karbonater, men såväl Shimitzu som Lancaster har en del exempel på satser baserade på nitrater. Sen finns ju alltid pålitliga PFP att tillgå, här hittar du nog endel användbart.

http://www.come.to/pfp
Citera
2009-01-06, 17:48
Medlem
GalFisks avatar
Annars har cebex.se fina karbonater och annat roligt till en rimlig peng.
Citera
2009-01-08, 14:45
Medlem
Hur stor är skillnaden på flash powder gjort på SK's 25 µm aluminium och på deras PyroMicron?
Citera
2009-01-08, 17:54
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej. Jag har ett problem här som någon vänlig själ kan få svara på. Det är så att min mor som är lärare ska ta hand om en del 9r som ska börja på gymnasiet och då ska hon introducera lite experiment för att få de intresserade av naturvetenskapliga programmet. Ett av experimenten är den så kallade "diskormen". Som några här vet är det väteperoxid som med kaliumjodid som katalysator sönderfaller till vatten och syrgas. Och tillsätter man diskmedel i reaktionen så bildas det en enorm lödder utveckling som blir som en orm i rätt kärl. Men i alla fall. Problemet är att den 35% väteperoxiden är slut. det finns endast 19,5% väteperoxid kvar och försöket ska hållas på tisdag. Reaktionen går alldeles för långsamt med denna utspädda variant.

Finns det någon annan form av katalysator som är kraftigare än kaliumjidid. Eller om det alternativt finns en katalysator i form av en vätska som man kan lösa kaliumjodiden i vilket kommer göra att allt löser sig snabbare och reaktionen kommer öka i hastighet enormt. jag har redan provat att lösa i glykol som katalyserar någorlunda men gav inte mycket mera fart i den än utan. Så vad skulle ni rekommendera. Ska man prova att använda kaliumpermanganat istället?

Jag har tillgång till precis alla kemikalier som kan finnas på ett av de större gymnasiumen. Allt från arsenik till helium. Så vad för katalysatorer rekommenderar ni?

EDIT: provade även med mosad ko lever..... Funkade riktigt dåligt. Men det luktade värre än vad det gick dåligt...........

//fieldleaf
Senast redigerad av Fieldleaf 2009-01-08 kl. 18:19.
Citera
2009-01-08, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Hur stor är skillnaden på flash powder gjort på SK's 25 µm aluminium och på deras PyroMicron?

Det går inte att jämföra på samma dag. Jag har aldrig ens fått flash av 25 µm; det har bara gnistrat. PyroMicron däremot är äkta German Black, vilket ger en oerhört kraftig flash.
Citera
2009-01-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrmann
Det går inte att jämföra på samma dag. Jag har aldrig ens fått flash av 25 µm; det har bara gnistrat. PyroMicron däremot är äkta German Black, vilket ger en oerhört kraftig flash.

Jag som höll på att göra misstaget att köpa 25µmeters varianten.
Tur att man frågar Flashback först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in