2008-12-30, 15:35
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Ska det brinna snabbt? Annars kan du mala tändstickshuvuden och lägga i tejp. Det brinner rätt långsamt, men funkar. Fast quickmatch.. Då borde väll miniraketskrut fungera om du har det?
Miniraketskrut = visselmix, jag har kemikalier så jag kan blanda min egen mix isf. Och ja det ska brinna fort, jag ska antända ett 40-tal raketer så samtidigt som möjligt.
Mala tändstickshuven är riskabelt, jag känner till minst ett tilfälle av tändstickor+mortel=bränd hand. Det stadiet har jag passerat (utan olyckor, tack och lov) för länge sen.
Senast redigerad av GalFisk 2008-12-30 kl. 15:38.
Citera
2008-12-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag behöver tillverka lite quickmatch till nyår men har tyvärr rätt dåligt med kemikalier just nu. Vet någon om det skulle fungera att täcka en bit maskeringstejp med visselmix och klistra ihop den till ett rör? Eller kan det räcka med KClO4+florsocker? Så länge det brinner snabbt och kan antända visco duger det för mej, men jag har bara tillgång på KClO4, KNO3, Ba(NO3)2, Al- och Mg-pulver och sånt man kan köpa i mat- eller färgaffären.

Jag skulle satsa på KNO3 och florsocker 60/40 ihopklistrad i maskeringstejp,
har faktiskt testat det en gång och då funkade det bra.
Citera
2008-12-31, 01:51
Medlem
Koreandogwoods avatar
vatten fryser till is

Tjena, jag visste inte riktigt var jag skulle posta den här frågan men here it goes; kallas vatten som fryser till is en kemisk process eller är det mer en naturlig process? Jag och min vän kan inte riktigt komma överens om det..
Citera
2008-12-31, 02:31
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koreandogwood
Tjena, jag visste inte riktigt var jag skulle posta den här frågan men here it goes; kallas vatten som fryser till is en kemisk process eller är det mer en naturlig process? Jag och min vän kan inte riktigt komma överens om det..
Det som händer är att vattnet blir kristalliserat dvs. ordnar sig fint i en fast struktur där molekylerna håller sig stilla.

Sedan blandar ni nog ihop begreppen:

Processen är antingen konstgjord/artificiell eller naturlig, alltså beror det på i vilket sammanhang kristallisationen sker (enl. wikipedia konstgjord kristallisation låter dock jädrit konstigt..).

Sedan om man skall kalla den en kemisk eller fysikalisk process. Vet jag inte riktigt.
Citera
2008-12-31, 02:41
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Jag behöver tillverka lite quickmatch till nyår men har tyvärr rätt dåligt med kemikalier just nu. Vet någon om det skulle fungera att täcka en bit maskeringstejp med visselmix och klistra ihop den till ett rör? Eller kan det räcka med KClO4+florsocker? Så länge det brinner snabbt och kan antända visco duger det för mej, men jag har bara tillgång på KClO4, KNO3, Ba(NO3)2, Al- och Mg-pulver och sånt man kan köpa i mat- eller färgaffären.
Visselmix brinner kanske förfort och explosivt, men det kan fungera.. annars kan du göra lite "goldenpowder" askorbinsyra+KNO3 (40/60). Kaliumperklorat+ okänd mängd socker går nog också bra.
Citera
2008-12-31, 05:50
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Visselmix brinner kanske förfort och explosivt, men det kan fungera.. annars kan du göra lite "goldenpowder" askorbinsyra+KNO3 (40/60). Kaliumperklorat+ okänd mängd socker går nog också bra.
Tack for att du påminde mej om golden powder, jag brukade ju göra endel crimson powder (ca samma sak) tidigare. Här ska experimenteras, kanske vissel med en andel KNO3 om rent vissel är for snabbt? Återkommer med resultat.
Citera
2008-12-31, 11:19
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koreandogwood
Det är ett fysikaliskt fenomen!
Citera
2008-12-31, 14:01
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Tack for att du påminde mej om golden powder, jag brukade ju göra endel crimson powder (ca samma sak) tidigare. Här ska experimenteras, kanske vissel med en andel KNO3 om rent vissel är for snabbt? Återkommer med resultat.
Det fick bli vanligt svartkrut från en gammal raketmotor, vissel var för kraftigt och krutet funkade perfekt i proverna.
Citera
2008-12-31, 14:26
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Det fick bli vanligt svartkrut från en gammal raketmotor, vissel var för kraftigt och krutet funkade perfekt i proverna.
Gött å hör att de löste sig, är ju änna snart dags Själv skall man snart ut å slänga ihop div. fontäner.
Citera
2009-01-01, 06:39
Medlem
the_demons avatar
Jag har ett gäng gamla raketer.. De är typ prototyprakter så de livsfarliga att skjuta.. Sitter 1-öres stubin på dom nämligen.

Ska man slänga dom på något speciellt sett eller går det bra i soptunnan?

Kanske lite fel postat, men jag orka inte starta en ny tråd.
Citera
2009-01-01, 15:20
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_demon
Jag har ett gäng gamla raketer.. De är typ prototyprakter så de livsfarliga att skjuta.. Sitter 1-öres stubin på dom nämligen.

Ska man slänga dom på något speciellt sett eller går det bra i soptunnan?

Kanske lite fel postat, men jag orka inte starta en ny tråd.

lämna in till någon fyrverkeri återförsäljare eller som farligt avfall
Citera
2009-01-01, 17:28
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

Såg bilden i "vad har ni köpt"-tråden. Hur snabbt brinner den där quickmatchen egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in