2009-08-11, 22:55
Medlem
eckick1s avatar
Hej!

Vismutnitrat (Bi(NO3)2) och Natriumhydroxid (NaOH) reagerar och bildar natriumnitrat (NaNO3), vidmuttrioxid(Bi2O3) och vatten.
Reaktionsformel tack.

är CaCO3 lösligt i H2CO3?

Tack på förhand
erik
Citera
2009-08-11, 23:10
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
[...]

Tack på förhand
erik
Wikipedia säger:

Calcium carbonate will react with water that is saturated with carbon dioxide to form the soluble calcium bicarbonate.
CaCO3 + CO2 + H2O → Ca(HCO3)2
Citera
2009-08-12, 09:52
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Wikipedia säger:

Calcium carbonate will react with water that is saturated with carbon dioxide to form the soluble calcium bicarbonate.
CaCO3 + CO2 + H2O → Ca(HCO3)2

Tack, då behöver jag inte fundera mer på Illvet.

Vismutnitrat?
Citera
2009-08-12, 20:06
Medlem
Citat:
Hej!

Vismutnitrat (Bi(NO3)2) och Natriumhydroxid (NaOH) reagerar och bildar natriumnitrat (NaNO3), vidmuttrioxid(Bi2O3) och vatten.
Reaktionsformel tack.

Tack på förhand
erik

Bi3+(aq)-jonen i vattenlösning är starkt polariserande (dvs hög laddning, liten jonradie) vilket för hydratiserade metalljoner medför protolys. I vattenlösning fås sur reaktion pga protolysen. Jämför med. t.ex. Fe3+, Al3+, Sn4+ m. fl. metalljoner. Vattenlösningar av salter av dessa metalljoner är starkt sura.

Nåväl. I vattenlösning är reaktanterna i princip endast Bi3+(aq)-jonen och hydroxidjonen. Övriga i lösningen befintliga joner deltar inte i några reaktioner.

2 Bi3+(aq) + 6 OH-(aq) -> Bi2O3(s) + 3 H2O(aq)

Kvar i lösning: Na+(aq), NO3-(aq), och de reagerar inte.
Citera
2009-08-12, 23:30
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Bi3+(aq)-jonen i vattenlösning är starkt polariserande (dvs hög laddning, liten jonradie) vilket för hydratiserade metalljoner medför protolys. I vattenlösning fås sur reaktion pga protolysen. Jämför med. t.ex. Fe3+, Al3+, Sn4+ m. fl. metalljoner. Vattenlösningar av salter av dessa metalljoner är starkt sura.

Nåväl. I vattenlösning är reaktanterna i princip endast Bi3+(aq)-jonen och hydroxidjonen. Övriga i lösningen befintliga joner deltar inte i några reaktioner.

2 Bi3+(aq) + 6 OH-(aq) -> Bi2O3(s) + 3 H2O(aq)

Kvar i lösning: Na+(aq), NO3-(aq), och de reagerar inte.

You saved my money!

nu behöver jag inte köpa det där dyra Vismuttrioxiden från keten, utan bara vismutnitrat!

För övrigt: Funkar KeteN's 63µm magnalium till smatterstjärnor?

Så det bildas Bi2O3, H2O och NaNO3 i denna reaktion.
Citera
2009-08-13, 14:48
Medlem
Pyrokemis avatar
Någon som sitter inne med information om hur man tillverkar Rapsmetylester smidigast?

mvh
Citera
2009-08-13, 15:58
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Någon som sitter inne med information om hur man tillverkar Rapsmetylester smidigast?

mvh

Det är googlingsbar info...

Men i korthet: Tag rapsolja (eller vilken olja som helst egentligen). Tag metanol och natriumhydroxid. Blanda rätt mängd metanol och hydroxid under viss uppvärmning. Blanda sedan detta med oljan. Vänta till reaktionen är klar. Tappa bort vatten och glycerolen som samlats sig i botten. Klart...

Edit: Här har du en bra sida med recept och beskrivning: http://www.journeytoforever.org/biodiesel_make.html
Senast redigerad av WirelessGkit2 2009-08-13 kl. 16:05.
Citera
2009-08-13, 19:17
Medlem
Ajaj!

Citat:
You saved my money!

nu behöver jag inte köpa det där dyra Vismuttrioxiden från keten, utan bara vismutnitrat!

För övrigt: Funkar KeteN's 63µm magnalium till smatterstjärnor?

Så det bildas Bi2O3, H2O och NaNO3 i denna reaktion.

Det ska erkännas att det var länge sedan jag var inne på vismuts kemi.

Men jag tyckte det var något som inte stämde här. Och så började kugghjulen rotera.

Jämför med antimon samt vismuts övriga grannar, det kan inte stämma. Vid tillsats av OH- till Bi3+ borde det bildas mera odefinierade hydrolysprodukter, såsom Bi(OH)3, med varierande vattenhalt. Bör vara en vit fällning, löslig i överskott hydroxid under bildning av hydroxokomplex, t. ex [Bi(OH)4]-.

Här måste jag konsultera min gamla bok (Hägg).

Citerar:
"Den vanliga vismutoxiden är divismuttrioxid Bi2O3. Den fås som ett gult pulver vid förbränning av metallen eller upphettning av vismuthydroxid, , -nitrat eller-karbonat och kan lätt reduceras till metall. Oxiden är något löslig i starkt basiska lösningar, varvid förmodligen [Bi(OH)4]- bildas. I syror löser den sig lätt under bildning av motsvarande vismutsalt."
...

"Görs en vismutsaltlösning starkt basisk, bildas odefinierat vismutoxidhydrat som en vit flockig fällning. Den torkade fällningen skrivs ofta BiO(OH)."

Alltså: om du är ute efter vismutoxid är det lättaste troligen att utgå från vismutnitrat, försiktigt upphetta det fasta ämnet tills gasutveckling upphör. Observera att vid sönderdelning av nitrater bildas kvävedioxid, en rödbrun, giftig och synnerligen irriterande gas.

Utför syntesen utomhus eller i dragskåp! Börja i liten skala, med liten mängd. Upphetta inte för våldsamt, ty kristallvatten avgår först och det stänker gärna lite omkring. Sedan börjar gasutvecklingen och då är det en god ide´att inte andas in kvävedioxiden.
Citera
2009-08-13, 19:37
Medlem
GalFisks avatar
Formeln för vismutnitrat ser inte rätt ut, det måste väl vara Bi(NO3)3? det har dessutom 5 molekyler kristallvatten enligt flera källor. Jag räknade på det, och även om det stämmer får du mer för pengarna än om du köper oxiden.
Citera
2009-08-13, 20:01
Medlem
Citat:
Formeln för vismutnitrat ser inte rätt ut, det måste väl vara Bi(NO3)3?...

...(letar)

Aha! Nu fattar jag var den felaktiga formeln kommer från: Ketens hemsida!
http://www.keten.com.pl/reagents
Under "bismuth (III) nitrate" står faktiskt "Bi(NO3)2". Och det är ju fel!

Men det var billigt. Väldigt billigt, ska nog beställa ett par kilo!

Citat:
...Bi(NO3)3? det har dessutom 5 molekyler kristallvatten enligt flera källor. Jag räknade på det, och även om det stämmer får du mer för pengarna än om du köper oxiden.

Javisst, kommersiellt vismutnitrat är Bi(NO3)3∙5H2O. Vi får förutsätta att det är det som avses om inget annat anges.

Se till exempel:
www.sigmaaldrich.com/catalog/ProductDetail.do?lang=sv&N4=95378|FLUKA&N5=SEARCH_ CONCAT_PNO|BRAND_KEY&F=SPEC

Det finns även ett vismutoxidnitrat, BiO(NO3). Förr kallat "vismutylnitrat", "vismutoxinitrat" eller "basiskt vismutnitrat". Nu vismut(III)oxidnitrat.
www.sigmaaldrich.com/catalog/ProductDetail.do?lang=sv&N4=95379|FLUKA&N5=SEARCH_ CONCAT_PNO|BRAND_KEY&F=SPEC

Typiskt för antimon och vismut att de bildar oxokatjoner av typen MO+.

Jag är nyfiken på hur de förpackar det. Vet av erfarenhet att ämnet är hygoskopiskt. Med tiden bildas en sönderflytande sörjig kristallmassa i botten på burken!

Öppnad (helst även oöppnad) burk bör förvaras i exsickator med torkmedel.

Pga metalljonens protolys är ämnet starkt frätande, så skyddshandskar och skyddsglasögon är att rekommendera vid hantering.
Senast redigerad av GaussBonnet 2009-08-13 kl. 20:17.
Citera
2009-08-13, 21:01
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag har ett trängande behov av väldigt torr etanol. Har tagit mig ett par pilsner så jag kan inte åka till macken och köpa lite t-röd.

Jag har däremot lite orenad hembränd sprit på sisådär 90-95% och en hel del kopparsulfat. Vad tror ni om att hetta upp kopparsulfatet och sedan använda det till att avfukta spriten något? Helst skulle jag vilja få den 99,9% torr, men vad som helst ovan azeatropen duger.

Den skall inte drickas. (måste fukta av en sak och endast ett vätskemedium som löser vatten, askorbinsyra (spår) och ättika duger)

Edit: Skitsamma. Hittade en dunk metanol i garaget. Det får duga.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2009-08-13 kl. 21:21.
Citera
2009-08-13, 21:56
Medlem
eckick1s avatar
oherregud, nu blir det ett långt inlägg...

Citat:
Det ska erkännas att det var länge sedan jag var inne på vismuts kemi.

Men jag tyckte det var något som inte stämde här. Och så började kugghjulen rotera.

Jämför med antimon samt vismuts övriga grannar, det kan inte stämma. Vid tillsats av OH- till Bi3+ borde det bildas mera odefinierade hydrolysprodukter, såsom Bi(OH)3, med varierande vattenhalt. Bör vara en vit fällning, löslig i överskott hydroxid under bildning av hydroxokomplex, t. ex [Bi(OH)4]-.

Här måste jag konsultera min gamla bok (Hägg).

Citerar:
"Den vanliga vismutoxiden är divismuttrioxid Bi2O3. Den fås som ett gult pulver vid förbränning av metallen eller upphettning av vismuthydroxid, , -nitrat eller-karbonat och kan lätt reduceras till metall. Oxiden är något löslig i starkt basiska lösningar, varvid förmodligen [Bi(OH)4]- bildas. I syror löser den sig lätt under bildning av motsvarande vismutsalt."
...

"Görs en vismutsaltlösning starkt basisk, bildas odefinierat vismutoxidhydrat som en vit flockig fällning. Den torkade fällningen skrivs ofta BiO(OH)."

Alltså: om du är ute efter vismutoxid är det lättaste troligen att utgå från vismutnitrat, försiktigt upphetta det fasta ämnet tills gasutveckling upphör. Observera att vid sönderdelning av nitrater bildas kvävedioxid, en rödbrun, giftig och synnerligen irriterande gas.

Utför syntesen utomhus eller i dragskåp! Börja i liten skala, med liten mängd. Upphetta inte för våldsamt, ty kristallvatten avgår först och det stänker gärna lite omkring. Sedan börjar gasutvecklingen och då är det en god ide´att inte andas in kvävedioxiden.

Så med lite andra ord så funkar inte min metod med natriumhydroxid över huvud taget. Fan!
Men att värma det i dragskåp... hmm. Har visseligen ett nytt dragskåp därhemma, men bara deglar på 18ml.

tillverkade lite NO2 idag, och det sögs ut jättebra.

Men det lär ju ta ett tag att sönderdela 1kg vismutnitrat

Citat:
Formeln för vismutnitrat ser inte rätt ut, det måste väl vara Bi(NO3)3? det har dessutom 5 molekyler kristallvatten enligt flera källor. Jag räknade på det, och även om det stämmer får du mer för pengarna än om du köper oxiden

Det var därför jag inte fick ihop reaktionsformlerna!

Tack för pengabekräftelsen!

Citat:
...(letar)

Aha! Nu fattar jag var den felaktiga formeln kommer från: Ketens hemsida!
http://www.keten.com.pl/reagents
Under "bismuth (III) nitrate" står faktiskt "Bi(NO3)2". Och det är ju fel!

Men det var billigt. Väldigt billigt, ska nog beställa ett par kilo!

Javisst, kommersiellt vismutnitrat är Bi(NO3)3∙5H2O. Vi får förutsätta att det är det som avses om inget annat anges.

Se till exempel:
www.sigmaaldrich.com/catalog/ProductDetail.do?lang=sv&N4=95378|FLUKA&N5=SEARCH_ CONCAT_PNO|BRAND_KEY&F=SPEC

Det finns även ett vismutoxidnitrat, BiO(NO3). Förr kallat "vismutylnitrat", "vismutoxinitrat" eller "basiskt vismutnitrat". Nu vismut(III)oxidnitrat.
www.sigmaaldrich.com/catalog/ProductDetail.do?lang=sv&N4=95379|FLUKA&N5=SEARCH_ CONCAT_PNO|BRAND_KEY&F=SPEC

Typiskt för antimon och vismut att de bildar oxokatjoner av typen MO+.

Jag är nyfiken på hur de förpackar det. Vet av erfarenhet att ämnet är hygoskopiskt. Med tiden bildas en sönderflytande sörjig kristallmassa i botten på burken!

Öppnad (helst även oöppnad) burk bör förvaras i exsickator med torkmedel.

Pga metalljonens protolys är ämnet starkt frätande, så skyddshandskar och skyddsglasögon är att rekommendera vid hantering.

Vad tror du? KeteNs vanliga halvmatta plastflaskor.

Nu tappade jag bort mig lite...
Så det går att göra min metod iallafall?

Och ja, formlen kommer från KeteN. Han är ju lite slarvig, så det var inget jag reagerade på. Han säljer ju Ceriumnitrat med den kemiska formlen Ce(SO4)2.

så:

Bi(NO3)2 + 3NaOH -> Bi(OH)3 + 3NaNO3
2Bi(OH)3 -> Bi2O3 + 3H2O
Right?

inga BaO, Bi(HNO23)O(OH)4 eller vad det var.

PGA att Vismutnitrat inte finns på wiki, så hittade jag inte den rätta reaktionsformlen.
När sönderfaller Vismut(III)hydroxid? räcker det med att koka lösningen?

Ni tror inte att vismuthydroxiden och natriumnitratet reagerar igen? eller nej, vismut ligger väl högre i spänningskedjan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in