2014-12-11, 02:28
Medlem
Razermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffo
Jag har märkt att det kan uppstå problem om man bara rullar oprimade stjärnor i NC-lack för att sedan dumpa dem i svartkrut eller motsvarande. Jag tror att det bildas ett jättetunt lager av lack av NC som inte förmår brinna tillräckligt fort vid hårda krevader när det yttersta krutlagret brunnit ut.

Lösningen för min del blev att blanda NC lack (aceton och 5vikt/volymprocent vapenkrut av dubbelbastyp) med aktuell krutning till en sörja. När de oprimade stjärnorna snurrats runt och täckts med detta så hälls de över på en plåt där mjölkrut i massor ligger och väntar. På så sätt kommer lacken att vara tillräckligt mättad med krutning för att brinna i den hårdaste krevad, tillräckligt hård för att inte krossas/skalas av och den yttersta ytan kommer att vara mjölig och i princip så lättantändlig som en stjärna nu kan bli.

Mvh
Låter riktigt grymt, så ska jag göra så snart som möjligt, hur lång tid brukar tar det att torka?
Jag har 1,5kg färdig bp samt ca 2L NC lack, detta är tänkt gå till 2kg winokur, 1,5kg D1, 2kg ruby red, 500g sweet dreams, 1kg röd strobe och kanske 1kg diverse stjärnor. Tror du primen räcker?
Citera
2014-12-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razermannen
Låter riktigt grymt, så ska jag göra så snart som möjligt, hur lång tid brukar tar det att torka?
Jag har 1,5kg färdig bp samt ca 2L NC lack, detta är tänkt gå till 2kg winokur, 1,5kg D1, 2kg ruby red, 500g sweet dreams, 1kg röd strobe och kanske 1kg diverse stjärnor. Tror du primen räcker?

Jag får det till 8kg stjärnsats totalt. Till att börja med så lär du vilja blanda i t.ex. 5-10% Si/Al/MgAl i krutningen för att få erfoderlig hetta till de kulörta stjärnorna. Själv föredrar jag kisel.

Empiriskt så brukar det gå åt ca 20-40% av stjärnvikten i krutning med denna metod, mängden varierar givetvis med den underliggande satsens karaktär. Glittersatser behöver i princip bara beläggas med en lättantändlig yta, medan många kulörta satser kräver avsevärt mer (lägre kritisk vindhastighet). Stjärnans storlek och form avgör sedan yt/viktförhållandet, vilket i sin tur styr hur stor andel av stjärnvikten som behövs i krutning. Många variabler att ta hänsyn till således.

Jag tror att du har lite i underkant med svartkrut för primningsändamål om allt ska göras samtidigt. Med de satser som vanligtvis förekommer på t.ex. internet så är det oftast bättre att vara generös med krutningen än att höra 4,5kg (räknar med att glittret tänder) stjärnor slå ner på träd, tak och bilar. Tråkigt och onödigt ur många olika perspektiv.

Btw, syftar "sweet dreams" till en NaNO3-baserad sats som "Pirotex" på youtube har knåpat ihop månne?

Mvh
Citera
2014-12-11, 22:28
Medlem
Citat:
~

Si=kisel

Behöver du 40% av stjärnornas vikt i prime gör du något väldigt fel. 20-25% räcker till riktigt svårtända HWW stjärnor med rätt prime.
Citera
2014-12-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Si=kisel

Behöver du 40% av stjärnornas vikt i prime gör du något väldigt fel. 20-25% räcker till riktigt svårtända HWW stjärnor med rätt prime.

Jag sade inte att stjärnorna behöver 40% krutning, utan att det går åt 40% om jag t.ex. krutar 1*1*1cm skurna stjärnor med NC/krut-slurry så att de blir helt täckta och dumpar dem i massor av mjölkrut. Jag har som tumregel att inget av den underliggande satsen ska synas. Detta är relevant om frågan rör huruvida krutningen räcker till en given mängd sats med en given applikationsmetod.

T.ex. rullade stjärnor brukar plocka upp avsevärt mindre.

Mvh
Citera
2014-12-12, 13:55
Medlem
Razermannens avatar
Citat:
Jag får det till 8kg stjärnsats totalt. Till att börja med så lär du vilja blanda i t.ex. 5-10% Si/Al/MgAl i krutningen för att få erfoderlig hetta till de kulörta stjärnorna. Själv föredrar jag kisel.

Empiriskt så brukar det gå åt ca 20-40% av stjärnvikten i krutning med denna metod, mängden varierar givetvis med den underliggande satsens karaktär. Glittersatser behöver i princip bara beläggas med en lättantändlig yta, medan många kulörta satser kräver avsevärt mer (lägre kritisk vindhastighet). Stjärnans storlek och form avgör sedan yt/viktförhållandet, vilket i sin tur styr hur stor andel av stjärnvikten som behövs i krutning. Många variabler att ta hänsyn till således.

Jag tror att du har lite i underkant med svartkrut för primningsändamål om allt ska göras samtidigt. Med de satser som vanligtvis förekommer på t.ex. internet så är det oftast bättre att vara generös med krutningen än att höra 4,5kg (räknar med att glittret tänder) stjärnor slå ner på träd, tak och bilar. Tråkigt och onödigt ur många olika perspektiv.

Btw, syftar "sweet dreams" till en NaNO3-baserad sats som "Pirotex" på youtube har knåpat ihop månne?

Mvh
Japp den Pirotex gjort, tyckte den var riktigt fin.

Ok, jag brukar helst köra någon hotprime som pinball prime, men detta kan nog vara enklast och bäst, speciellt om detta håller mot hårda krevader, då kan jag testa var den nya gränsen går också
så 2-4kg prime kommer gå åt mina stjärnor, bäst att jag börjar sätta ihop lite fler batcher för säkerhetens skull.
Citera
2014-12-12, 15:50
Medlem
Citat:
Japp den Pirotex gjort, tyckte den var riktigt fin.

Ok, jag brukar helst köra någon hotprime som pinball prime, men detta kan nog vara enklast och bäst, speciellt om detta håller mot hårda krevader, då kan jag testa var den nya gränsen går också
så 2-4kg prime kommer gå åt mina stjärnor, bäst att jag börjar sätta ihop lite fler batcher för säkerhetens skull.

Du kan för all del göra hotprime eller annan adekvat het krutning och slamma upp med NC för att sedan dumpa de kladdiga små rackarna i mjölkrut, fungerar utmärkt det med. Då räcker ditt mjölkrut helt klart till

För egen del så kör jag med siktat svartkrut gjort med lövträgrillkol till vilket 7% Si är tillsatt efter siktningen. Har ännu inte hittat någon stjärnsats som inte tänder upp av denna krutning. Förutom att den är billigare än t.ex. hotprime med KP och redgum så brinner den även snabbare, vilket ger en snabb och jämn upptändning av stjärnan.

Mvh
Citera
2014-12-13, 13:43
Medlem
Razermannens avatar
Citat:
Du kan för all del göra hotprime eller annan adekvat het krutning och slamma upp med NC för att sedan dumpa de kladdiga små rackarna i mjölkrut, fungerar utmärkt det med. Då räcker ditt mjölkrut helt klart till

För egen del så kör jag med siktat svartkrut gjort med lövträgrillkol till vilket 7% Si är tillsatt efter siktningen. Har ännu inte hittat någon stjärnsats som inte tänder upp av denna krutning. Förutom att den är billigare än t.ex. hotprime med KP och redgum så brinner den även snabbare, vilket ger en snabb och jämn upptändning av stjärnan.

Mvh
Jag ska göra så ikväll, både för det verkar som det bästa sättet och att tiden börjar rinna ut.
min svartkrut är gjord med vineyard, på puffar som jag testat hittills är det otroligt grymt så vi får hoppas att den är detsamma som prime
Citera
2014-12-13, 13:46
Medlem
Om man ska koka svavelsyra så den blir koncentrerad ska man koka den så den håller en temperatur på 100 grader då? Och tänkte ta från ett bilbatteri, är den för förorenad för att syran skall kunna användas till nitrering sen? Tänkte köra H2SO4+KNO3 metoden. Mvh EOD
Citera
2014-12-13, 15:01
Medlem
Citat:
Jag ska göra så ikväll, både för det verkar som det bästa sättet och att tiden börjar rinna ut.
min svartkrut är gjord med vineyard, på puffar som jag testat hittills är det otroligt grymt så vi får hoppas att den är detsamma som prime

Undvik "snabba" kol sorter till prime, dvs vineyard. Undvik även att köra det i kulkvarnen ihop..

Snabbt krut kan vara nackdel i många fall som prime.
Citera
2014-12-21, 09:58
Avstängd
Knivur-273s avatar
Har massor av frågor till Er Pyros, kanske borde de ställas i andra trådar men aktiviteten på forumet handlar ju oftast om gifter och sprängmedel, så jag ställer några pyro-teknikfrågor här i tråden om ändpluggar som tycks attrahera seriösa pyros.

* Är man debil om man mal träkol i en mixer tillsammans med vatten och sedan torkar det för att få pulver ?

* De flesta som läst lite vet att svavel och kaliumklorat inte är en lämplig blandning, men om man tvättar svavlet så att all surhet försvinner, och buffrar det med lite natriumkarbonat, kan man då inte använda denna blandning om man är extremt försiktig ? Man kan ju blanda det blött och låta det torka på plats så att säga. (tänker preppers hemgjorda perkussionständhattar)

* Kan man fortfarande köpa bariumnitrat och strontiumnitrat ? Jag kunde köpa det i parti och minut som ung. Det var ganska dyrt, men det var rent och fint (purum eller puriss rent av)

Har massor av fler frågor om pyroteknik.
Citera
2014-12-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
* Är man debil om man mal träkol i en mixer tillsammans med vatten och sedan torkar det för att få pulver ?
Ja. Varför blöta ner det i onödan? Använd en kaffekvarn, eller liknande. Tänker du vara seriös, skaffa en kulkvarn.

Citat:
* De flesta som läst lite vet att svavel och kaliumklorat inte är en lämplig blandning, men om man tvättar svavlet så att all surhet försvinner, och buffrar det med lite natriumkarbonat, kan man då inte använda denna blandning om man är extremt försiktig ? Man kan ju blanda det blött och låta det torka på plats så att säga. (tänker preppers hemgjorda perkussionständhattar)
Problemet är, om jag förstått det rätt, att Svavel skapar små mängder svavelsyra på "egen hand" när det blir blött. Någon av forumets riktigt bra kemisnubbar kan kanske offra sig och förklara mer i detalj, så kanske även jag förstår, men kontentan är att svavel i princip aldrig går att buffra så att det är säkert över tid.

Citat:
* Kan man fortfarande köpa bariumnitrat och strontiumnitrat ? Jag kunde köpa det i parti och minut som ung. Det var ganska dyrt, men det var rent och fint (purum eller puriss rent av)
Visst. Vilken pyro-kemi återförsäljare som helst säljer det. Jag vet inte vad dina "klasser" betyder, så jag kan inte relatera.

Citat:
Har massor av fler frågor om pyroteknik.
Det är bara att fråga på, men... Kanske i en annan, möjligen rent av en ny tråd, eftersom den här handlar om något specifikt. Och ingen av dina frågor hamnade i det ämnet...
B!
Citera
2014-12-21, 14:35
Avstängd
Knivur-273s avatar
Tack för ditt svar.

Teknisk, Purum, Puriss, Extra-Pur, är olika renhetsgrader av kemiska ämnen.

Purum är nog den renhetsgrad som pyrotekniker vill ha.

Om Kaliumnitrat är bara så lite förgiftat med Natrium, blir det hygroskopiskt och förbränningslågan blir gul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in