2015-10-06, 14:25
Medlem
vart kan man få tag på kolsyreis (dry ice) vill verkligen ha lite sånt
Citera
2015-10-08, 21:10
Medlem
DocXs avatar
Om man, högst hypotetiskt, lyckas få någon leverantör i, säg Europa, att skicka en tre kilo kaliumperklorat ... Vad händer egentligen om tullen tar det? Är det jag eller han som har gjort något olagligt?

Jag har ju aldrig haft sakerna i min ägo, så jag kan ju alltid hävda felleverans.

Någon som vet?
Citera
2015-10-30, 12:38
Bannlyst
nyfiken på att testa att tillverka rivtändning i änden på grov time stubin själv , vad blandar man för slurry att doppa änden i som torkar och funkar ? går det att lösa upp tänd delen från vanliga tändstickor och doppa stubin ände i denna smet ? någon som vet nått om detta bara nyfiken att testa detta ...........................
Citera
2015-10-30, 12:47
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
nyfiken på att testa att tillverka rivtändning i änden på grov time stubin själv , vad blandar man för slurry att doppa änden i som torkar och funkar ? går det att lösa upp tänd delen från vanliga tändstickor och doppa stubin ände i denna smet ? någon som vet nått om detta bara nyfiken att testa detta ...........................

Jo det går att mala tändstickstoppar och blanda med vatten och därefter doppa och låta det torka. Tar ju dock tid innan det torkat ordentligt. Blir det sprött och ramlar av vid rivning mot plån vet jag tyvärr inte. Kanske enklast att bara tända med en tändare?
Citera
2015-10-30, 12:52
Bannlyst
klart det är enkelt att bara tända med tändare , men va nyfiken på detta och vill testa om det går att få till nått själv som funkar , sett att de limmar en pappershylsa i typ kraft papp /brun papp i änden på stubinen före och fyller denna med mix , borde bli stabilare och hållbarare riv tändare då .....................
Citera
2015-11-05, 10:11
Medlem
Funderar på att göra en co2 (12g) canister raket.
Det jag tänkte göra är att vidga öppningen till minst 1/3 av innerdiametern och sedan sakta hälla i tändstickshuvudspulver (tänkte endast mortla ca 2-3 g i taget för att om det deflagerar inte bli för skadad). Elektrisk tändning ur ett pvc rör.

Har ni några invändningar mot säkerheten under proceduren?

Med vänlig hälsning, erikna
Citera
2015-11-05, 18:10
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikna
Funderar på att göra en co2 (12g) canister raket.
Det jag tänkte göra är att vidga öppningen till minst 1/3 av innerdiametern och sedan sakta hälla i tändstickshuvudspulver (tänkte endast mortla ca 2-3 g i taget för att om det deflagerar inte bli för skadad). Elektrisk tändning ur ett pvc rör.

Har ni några invändningar mot säkerheten under proceduren?

Med vänlig hälsning, erikna

Hej Erikna!
Det är bra att du frågar kring säkerheten. Jag måste avråda dig från att göra detta. Ett metallhölje är inte rätt väg att gå och på din beskrivning tror jag inte ens att raketen lyfter.

Pulvriserade tändstickshuvuden går inte att packa så hårt som krävs och även om det lyckas kommer de troligen brinna av så fort att din tunga metallbehållare inte ens lyfter. Du riskerar en explosion och då förstår du själv var faran finns eller hur?

Raketer är verkligen jätteroligt så läs på allt vad du orkar i tex "stora svartkrutsrakettråden" eller någon tråd om raketer med endast salpeter och socker som drivkrut.

Lycka till!
Citera
2015-11-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Hej Erikna!
Det är bra att du frågar kring säkerheten. Jag måste avråda dig från att göra detta. Ett metallhölje är inte rätt väg att gå och på din beskrivning tror jag inte ens att raketen lyfter.

Pulvriserade tändstickshuvuden går inte att packa så hårt som krävs och även om det lyckas kommer de troligen brinna av så fort att din tunga metallbehållare inte ens lyfter. Du riskerar en explosion och då förstår du själv var faran finns eller hur?

Raketer är verkligen jätteroligt så läs på allt vad du orkar i tex "stora svartkrutsrakettråden" eller någon tråd om raketer med endast salpeter och socker som drivkrut.

Lycka till!

Tack så mycket för svaret!

Iden är inte i grunden att göra en fungerande raket utan att jag ska kunna testa en de la val dysa och förbränningskammare av mettal. SS tråden har jag läst men mitt saltpeter är slut och kommer vara det under den närmaste framtiden
Citera
2015-11-08, 21:12
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikna
Tack så mycket för svaret!

Iden är inte i grunden att göra en fungerande raket utan att jag ska kunna testa en de la val dysa och förbränningskammare av mettal. SS tråden har jag läst men mitt saltpeter är slut och kommer vara det under den närmaste framtiden

Aha okej, men splitterrisken kvarstår så gör i alla fall försöket med typ en betongplatta som skydd eller rigga motorn bakom en sten så du inte kan nås av eventuellt splitter från CO2-hylsan.

Fick googla det där med Lavalmunstycke och då klarnade det. Det är väl med den principen raketer som inte har dysa tillverkas, alltså att raketens utblås snörs av. Tror det var en vanlig metod att tillverka fyrverkeriraketer förr i tiden. Varför vill du testa i metall förresten? Kan du inte prova att rulla en hylsa av kraftpapper och trälim som du sedan snör av med ståltråd eller liknande?

Ang salpeterbristen, du kan ju prova med natriumnitrat (salpeter) från livsmedelaffären, inte lika bra som kaliumnitrat men bättre än tändstickshuvuden skulle jag tro.
Citera
2015-11-10, 09:51
Medlem
Med de laval så menade jag hela dysan inte bara ett hål i en gipsplatta
Iden är baserad på en zinc svavel raket som finns beskriven i ocket manual for amatures (gratis på appen scribd rekommenderas
Citera
2015-11-10, 10:20
Medlem
En riktig dysa enligt de Lavals princip är bara effektiv när andelen fasta partiklar i de strömmande gaserna är låga, vilket inte är fallet med knoppsatsen på tändstickor.

Knoppsatsen är dessutom baserad på kaliumklorat vilket innebär att den har mycket högre tryckberoende än satser baserade på kaliumnitrat, dvs ett ökat brännkammartryck gör att satsens förbränningshastighet rusar med stor risk för explosion som följd!

Vidare är knoppsatsen mycket mer friktionskänslig än vanligt svartkrut eller kaliumnitrat/socker-blandningar vilket ytterligare borde avskräcka alla från att experimentera med något dylikt.

Edit:
Om någon undrar så kan en lavaldysa fungera med zink/svavel-blandning då den bildade zinksulfiden föreligger i gasform vid reaktionstemperaturen men den kondenserar snabbt ut till fasta partiklar i form av vit rök efter flamman utanför dysan.
Senast redigerad av Crazy Swede 2015-11-10 kl. 10:23.
Citera
2015-11-28, 21:39
Bannlyst
någon som vet vad jag ska ha i metanolen för att få blå färg på lågan i marshaller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in