• 1
  • 2
2008-11-03, 04:52
Medlem
Balle Ankas avatar
Jag sker andras erfarenheter betrffande att sluta anvnda sertralin (t.ex. Zoloft).

Jag gick sjlv cold turkey frn 200 mg/dygn fr ett tag sedan. Jag har ftt uppleva en rad mindre trevliga saker sedan jag slutade, men jag vet inte riktigt om de r kopplade till det eller ngot annat. Ngra exempel r kraftig(are) tinnitus, dlig balans, kalla hnder/ftter, skakningar, illamende och micro-seizures (kommer inte p ngon bra term fr detta). Epilepsi har jag varken anlag fr eller lider av, s det r det inte. Jag undrar hur lnge det kan tnkas hlla i sig. Sova funkar inte, och jag vgrar ta ett endaste preparat ytterligare fr att dmpa skiten. Det har hllit p shr och eskalerat i 2-3 dagar nu -- frgan r om det r brjan eller slutet?

Och nej, detta ingr inte i ngon behandling. Jag hller bara p att ta tillbaka kontrollen ver mitt vanliga liv, med vld.
Citera
2008-11-03, 07:42
Medlem
Jag slutade frn 50 mg i 2 mnader mest fr att jag inte orkade ringa och frnya receptet och jag mrkte i princip ingen skillnad men de fick mig att brjan igen...
Citera
2008-11-03, 10:18
Medlem
debeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Jag sker andras erfarenheter betrffande att sluta anvnda sertralin (t.ex. Zoloft).

Jag gick sjlv cold turkey frn 200 mg/dygn fr ett tag sedan. Jag har ftt uppleva en rad mindre trevliga saker sedan jag slutade, men jag vet inte riktigt om de r kopplade till det eller ngot annat. Ngra exempel r kraftig(are) tinnitus, dlig balans, kalla hnder/ftter, skakningar, illamende och micro-seizures (kommer inte p ngon bra term fr detta). Epilepsi har jag varken anlag fr eller lider av, s det r det inte. Jag undrar hur lnge det kan tnkas hlla i sig. Sova funkar inte, och jag vgrar ta ett endaste preparat ytterligare fr att dmpa skiten. Det har hllit p shr och eskalerat i 2-3 dagar nu -- frgan r om det r brjan eller slutet?

Och nej, detta ingr inte i ngon behandling. Jag hller bara p att ta tillbaka kontrollen ver mitt vanliga liv, med vld.

Jag slutade ocks med sertralin ver en natt, och jag hade liknande grejer. Egentligen r det nog bst att trappa ner. Jag mdde ganska skit nr jag frskte lgga ner tabletterna.
Citera
2008-11-04, 17:12
Medlem
echelonxs avatar
Citat:

Jag gick ver frn 50mg till 25mg och krde det i en halv vecka. Meningen var att jag skulle kra s en vecka och sen sluta men jag sluta redan efter en halv vecka eftersom jag har grova problem med torrhet tack vare en annan sjukdom som bli vrre.

Meningen var att lkaren och jag skulle komma verrens om en nedtrappningsplan men det har varit svrt att n henne trots att jag sagt att min torrhet r akut vilket blir mycket vrre med SSRI. Tack vare att jag slutade med SSRI skrpet s r gonen bttre.

Jag upplever allt du har frutom tinnitus. Istllet frsvinner min hrsel i pulsform med kanske 2-4 pulser. Frutom att mina ftter r kalla svettas jag ven frn de. Tinnitus hade jag dremot nr jag slutade med Flouxetin p 40mg.

200mg mste vara en ganska hg dos. Jag hade fr mig att min p 50mg var hg.

Jag r sjlv rdd fr att jag blir liggandes medvetsls men jag frsker st ut.

Jag slutade lrdag morgon och situationen r vldigt illa idag.
Citera
2008-11-28, 12:39
Medlem
Citat:

Hur gick det ? Har en flickvn i likande sitts,brjar bli vldigt pfrestande d hon nu drmmer mardrmmar varje natt(t.ex. att vran dotter dr osv osv) drmmarna uppfattar hon som verklighet i kanske 1 min efter att hon vaknat. Litar inte ett skit p IDIOTERNA som tryckt i henne skiten sen hon var 15 r s dit har vi ingen lust att vnda oss. Hur som helst r det Sertralin Hexal 200mg/dag . Tacksam fr tips och rd p ett mildare stt att sluta .
Citera
2008-11-28, 17:49
Medlem
om du har 200mg s r det nog ingen bra ide att sluta tvrt, trappa ner med 50mg i veckan...Men det r nog bst att kolla med farbror doktorn frst, har lst att om man slutar tvrt kan det leda till stor ngest/ deprision.
Citera
2008-12-06, 00:02
Medlem
chatnoires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elecct
Hur gick det ? Har en flickvn i likande sitts,brjar bli vldigt pfrestande d hon nu drmmer mardrmmar varje natt(t.ex. att vran dotter dr osv osv) drmmarna uppfattar hon som verklighet i kanske 1 min efter att hon vaknat. Litar inte ett skit p IDIOTERNA som tryckt i henne skiten sen hon var 15 r s dit har vi ingen lust att vnda oss. Hur som helst r det Sertralin Hexal 200mg/dag . Tacksam fr tips och rd p ett mildare stt att sluta .

Jag har brjat trappa ned 150 mg sedan 3 mn. vet precis vad ni menar med jttelskiga mardrmmar, min nuvarande kille r mycket tlmodigare n ngon tidigare.
Just nu r jag nere p minimal dos och bidar min tid. Jag har tit antidepressiva sedan jag var 21, nu r jag 36, och misstnker starkt att det hr "giftet" har "slat" ner mina tankar mer och mer under ren. Det r vl som med tobaksfretagen, man nmner inte de allvarliga biverkningarna om man inte mste!
Citera
2008-12-06, 00:10
Medlem
chatnoires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatnoire
Jag har brjat trappa ned 150 mg sedan 3 mn. vet precis vad ni menar med jttelskiga mardrmmar, min nuvarande kille r mycket tlmodigare n ngon tidigare.
Just nu r jag nere p minimal dos och bidar min tid. Jag har tit antidepressiva sedan jag var 21, nu r jag 36, och misstnker starkt att det hr "giftet" har "slat" ner mina tankar mer och mer under ren. Det r vl som med tobaksfretagen, man nmner inte de allvarliga biverkningarna om man inte mste!

Jag vill ven tillgga att de hr vittnesmlen frn din flickvn och mig om mardrmmarna absolut inte r de enda av personer som tit "lyckopiller" s det mste finnas ett sammanhang frutom att vi mr dligt, jag hade nmligen inte de hr mardrmmarna innan jag brjade ta "psykofarmaka"!
Citera
2008-12-17, 16:55
Medlem
jenny747s avatar
jag slutade fr att jag blev i det nrmaste psykotisk av dom trodde att min lkare proppade i mig sertralinet fr att droga mig eller liknande.. minns inte riktigt, var vl inte s verklighetstroget iaf...
iaf, fick faktiskt inte en enda biverkning, och d slutade jag genom att proppa i mig de jag hade kvar (typ 10 st) en kvll nr jag var snorfull och inte kunde somna

dock hade jag inte ftt en enda positiv biverkning heller.. kanske var sockerpiller dom gav mig. eller ja, jag blev vl lite extra paranoid d, men har alltid varit det s vet inte riktigt om det var fr medicinen. ja det va ju inte postiva biverkningar d.

oj, vad virrigt det blev nu. jag r grymt trtt, skyller totalt p det.
Citera
2008-12-17, 17:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
jag slutade fr att jag blev i det nrmaste psykotisk av dom

Samma hr, ven om jag misstnker att det inte r s vidare vanligt att man just blir psykotisk av att sluta abrupt med SSRI, men jag har i alla fall anlag fr Schizofreni i och med att jag r Schizotyp. Sjlv fr min egen del tappade jag frstndet helt, brjade f myrkrypningar, blev paranoid och svettades vldigt mycket. Aptiten frsvann helt och hllet under en period d jag knappt t ngonting medans gonen suddades fr under vissa perioder och kndes som man gick i ultrarapid.

Att sluta cold turkey med denna typen av medicinering r allts ingenting varken lkare eller andra patienter rekommenderar.
Citera
2008-12-17, 18:10
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Samma hr, ven om jag misstnker att det inte r s vidare vanligt att man just blir psykotisk av att sluta abrupt med SSRI,.

fast jag fick dem inte nr jag slutade, jag slutade fr att jag fick dem xD
(var som sagt redan lite paranoid och psykotisk, och blev d lite vrre av dem, ls mitt frsta inlgg igen ^^)
Citera
2008-12-17, 18:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
fast jag fick dem inte nr jag slutade, jag slutade fr att jag fick dem xD
(var som sagt redan lite paranoid och psykotisk, och blev d lite vrre av dem, ls mitt frsta inlgg igen ^^)

r nog en vldigt vanlig freteelse bland patienter inom psykiatrin, att man tror att lkarna frsker droga en eller ger en sockerpiller. Har sjlv hamnat i liknande tankebanor d jag var som sjukast och gick p Cipralex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in