2008-12-17, 18:45
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Jag sker andras erfarenheter betrffande att sluta anvnda sertralin (t.ex. Zoloft).

Jag gick sjlv cold turkey frn 200 mg/dygn fr ett tag sedan. Jag har ftt uppleva en rad mindre trevliga saker sedan jag slutade, men jag vet inte riktigt om de r kopplade till det eller ngot annat. Ngra exempel r kraftig(are) tinnitus, dlig balans, kalla hnder/ftter, skakningar, illamende och micro-seizures (kommer inte p ngon bra term fr detta). Epilepsi har jag varken anlag fr eller lider av, s det r det inte. Jag undrar hur lnge det kan tnkas hlla i sig. Sova funkar inte, och jag vgrar ta ett endaste preparat ytterligare fr att dmpa skiten. Det har hllit p shr och eskalerat i 2-3 dagar nu -- frgan r om det r brjan eller slutet?

Och nej, detta ingr inte i ngon behandling. Jag hller bara p att ta tillbaka kontrollen ver mitt vanliga liv, med vld.

Hur gick det sen ?
Citera
2008-12-17, 19:22
Medlem
Man ska i princip aldrig abrupt avbryta en behandling. Det r viktigt att trappa ner, man kan drabbas av s jvla mycket skit annars.
Citera
2009-03-06, 09:27
Medlem
Citat:
Jag sker andras erfarenheter betrffande att sluta anvnda sertralin (t.ex. Zoloft).

Jag gick sjlv cold turkey frn 200 mg/dygn fr ett tag sedan. Jag har ftt uppleva en rad mindre trevliga saker sedan jag slutade, men jag vet inte riktigt om de r kopplade till det eller ngot annat. Ngra exempel r kraftig(are) tinnitus, dlig balans, kalla hnder/ftter, skakningar, illamende och micro-seizures (kommer inte p ngon bra term fr detta). Epilepsi har jag varken anlag fr eller lider av, s det r det inte. Jag undrar hur lnge det kan tnkas hlla i sig. Sova funkar inte, och jag vgrar ta ett endaste preparat ytterligare fr att dmpa skiten. Det har hllit p shr och eskalerat i 2-3 dagar nu -- frgan r om det r brjan eller slutet?

Och nej, detta ingr inte i ngon behandling. Jag hller bara p att ta tillbaka kontrollen ver mitt vanliga liv, med vld.

jag r setralin frr, men blev konstig som fan av dom, min doktor va seg med att ge mig tid fr att jag skulle f sluta s ja la av sjlv. problemet var att jag trappade ner fr lite, allts jag slutade fr fort. Jag mdde skit, det kndes som de slog "blixtar" i huvudet hela tiden, jag var jtte seg i rekationen, vnde jag huvet fort s visste jag inte vart jag var, slutade med att min deprsion blev mycket vrre.

s jag rder dig om att trappa ner lngsamt, d slipper du biverkningar
Citera
2009-03-06, 12:09
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Man ska aldrig stta ut SSRI abrupt, man ska alltid trappa ut lngsamt. Ju lngsammare desto bttre, fr det ger mindre risk fr utsttningssymptom och mindre risk fr terfall i depression.

S tycker du kontakta med din lkare och f en utsttningsplan, fr om du bara bryter s snabbt r risken vldigt stor att din ngest och depression kommer komma tillbaka.
Citera
2009-04-02, 06:32
Medlem
-=Jager=-s avatar
r det farligt att ta fr mycket eller om man inte har en tung deprision r det farligt att f fr mycket.

knner mig bra till mods vissa dagar men tungt nere ibland
Citera
2009-06-18, 06:35
Medlem
JabbaTheHuts avatar
Ja mr skit!

har satt ut sertralin efter ngra mnaders nertrappning. Brjade p 150mg/dag sen gick jag ner till 100mg i en mnad sen 50mg i en mnad sen 25, 12.5 osv

Men nu har jag varit helt fri i 3 dagar mr galet konstigt!
Mina reaktioner e lngsamma, det blixtrar i huvudet, susar i huvudet, knner mig helt snurrig, huden i ansiktet har liksom domnat bort och det ilar som fan i tnderna! FY FAN va ja mr........
Nn som knner igen sig i detta???
Citera
2009-06-18, 15:47
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JabbaTheHut
har satt ut sertralin efter ngra mnaders nertrappning. Brjade p 150mg/dag sen gick jag ner till 100mg i en mnad sen 50mg i en mnad sen 25, 12.5 osv

Men nu har jag varit helt fri i 3 dagar mr galet konstigt!
Mina reaktioner e lngsamma, det blixtrar i huvudet, susar i huvudet, knner mig helt snurrig, huden i ansiktet har liksom domnat bort och det ilar som fan i tnderna! FY FAN va ja mr........
Nn som knner igen sig i detta???

men testa och ta 12.5 mg ngra veckor till och sen sluta helt, d kommer du frmodligen inte knna nt alls.
Citera
2009-06-19, 01:41
Medlem
Gick frn 200 till 150, 100, 50. Efter en tid p femtio fick jag p ngot stt nog och slutade Cold Turkey. Led av extrema humrsvngningar, blixtrande ljud och ljus i skallen (alltid under insomning), illamende, yrsel, ngest osv i ngon vecka. Smnen r riktigt krd under frsta tiden. Under andra veckan slppte det aningen mer, och efter det frsvann utsttningssymptomen gradvis. ngesten r fortfarande kvar men i mindre portioner.

Personligen tycker jag att den extra ngesten man upplever nr man slutar r vrd personligheten man fr tillbaka. SSRI i stora doser gjorde iaf mig till en extremt likgiltig mnniska som till priset av minskad ngest inte brydde sig om ngonting. Inget r hemskt, men inget r gldjande som jmnvikt. Mellanlge, Zombie, kalla det vad man vill.

SSRI r bra i ndfall, men folk verkar hllas kvar p dessa piller alldeles fr lnge...
Citera
2011-03-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaterasu
Gick frn 200 till 150, 100, 50. Efter en tid p femtio fick jag p ngot stt nog och slutade Cold Turkey. Led av extrema humrsvngningar, blixtrande ljud och ljus i skallen (alltid under insomning), illamende, yrsel, ngest osv i ngon vecka. Smnen r riktigt krd under frsta tiden. Under andra veckan slppte det aningen mer, och efter det frsvann utsttningssymptomen gradvis. ngesten r fortfarande kvar men i mindre portioner.

Personligen tycker jag att den extra ngesten man upplever nr man slutar r vrd personligheten man fr tillbaka. SSRI i stora doser gjorde iaf mig till en extremt likgiltig mnniska som till priset av minskad ngest inte brydde sig om ngonting. Inget r hemskt, men inget r gldjande som jmnvikt. Mellanlge, Zombie, kalla det vad man vill.

SSRI r bra i ndfall, men folk verkar hllas kvar p dessa piller alldeles fr lnge...

JAg hller verkligen med, jag fick ocks nog av pillrena, gr igenom sjukt jobbiga tider nu, med koncentrationssvrigheter, kraftiga humrsvngningar, you name it. Men det r vrt det, fyfan vad ssri preparat ddar ens personlighet, ens kreativitet, ens mnskliga djup. Men om man verkligen mste, ja d r det guld vrt, hoppas att fler har modet och styrkan att sluta
Citera
2011-03-26, 23:30
Medlem
blir lite skrmd av att lsa denna trd. brjade med sertralin fr ung 1.5 mnad sen och mr vldigt bra frutom att jag mrker att jag bryr mig inte om vissa saker (vilket inte r s dligt i mitt fall eftersom frut s brydde jag mig fr mkt fr att det skulle vara bra fr mig). jag har iaf tnkt att jag inte ska ta tabletterna i mer n 6 mnader men det knns lite vl optimistiskt. ni som har slutat med medicinering hur lnge gick ni p sert och vilken dos? r avsttningssymptomen mildare ju kortare tid man har tagit sert?
just nu tar jag 50 mg och vet inte om jag vgar hja dosen...
Citera
2011-03-26, 23:58
Medlem
KiaWs avatar
Psykiska problem -> Psykofarmaka

/Mod
Citera
2011-03-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lackswan
blir lite skrmd av att lsa denna trd. brjade med sertralin fr ung 1.5 mnad sen och mr vldigt bra frutom att jag mrker att jag bryr mig inte om vissa saker (vilket inte r s dligt i mitt fall eftersom frut s brydde jag mig fr mkt fr att det skulle vara bra fr mig). jag har iaf tnkt att jag inte ska ta tabletterna i mer n 6 mnader men det knns lite vl optimistiskt. ni som har slutat med medicinering hur lnge gick ni p sert och vilken dos? r avsttningssymptomen mildare ju kortare tid man har tagit sert?
just nu tar jag 50 mg och vet inte om jag vgar hja dosen...

Det finns massor att lsa om SSRI och mnniskors erfarenheter av dessa, vissa historier r lite lskiga men de flesta r av positiva erfarenheter (och de som r lskiga brukar ordna upp sig). Jag tycker inte du ska knna dig orolig, de som upplever negativa saker brukar starta trdar om det mer n de som upplever positiva saker. Det r ingen fara att ta dem en lngre tid, det pverkar inte utsttningen eftersom de inte r toleransfrhjande (dock kan effekten avta efter en tid). Att du bryr dig fr mycket lter som OCD och slutar man d med medicinen brukar symtomen komma tillbaka. Det kan vara inbillning att du inte bryr dig lika mycket om saker, du kan ocks blivit mer krvande om vad som r saker att bry sig om. Om du behver hja dosen s gr det men vnta i minst 3 mnader eftersom det r d man kan vara sker att dosen har ntt sin effektivitet.

Edit: Fr att minska riskerna fr utsttningssymtom gller det att sakta trappa ner dosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in