2009-04-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHill
Har du några kunskaper om Andropaus, min husläkare visste inte mycket mer än vad jag själv visste efter att ha läst på lite i ämnet.
Är det med Testosteronterapi man behandlar konstaterad DHEA.
Vid vilken ålder nekas man hjälp?
SHBG-Värdet kan du förklara det?

Du får nog specificera lite vad du är ute efter för kunskap. Generellt är det ju inte ett patologiskt tillstånd att ha lägre hormonnivåer i kroppen vid högre ålder, utan en normal fysiologisk process. Normal, eftersom den inträffar hos de flesta män. Det är så man definierar "normalt" i medicinska sammanhang.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "konstaterad DHEA"? Förklara?

Det finns väl ingen satt ålder för när man "nekas hjälp", som du skriver. Hjälp av läkare får man alltid om ens hormonnivåer ligger på patologiskt låga eller höga nivåer, oavsett ålder. Vad som är patologiskt bestäms av normalvärdet för åldern.

SHBG= sex hormone binding globulin. När sexhormoner frisätts i blodbanan från gonaderna (testiklarna eller ovarierna) binds de till leverproducerade proteiner, s.k globuliner, i blodet. Bindningen gör att hormonets halveringstid i kroppen förlängs, eftersom det blir för stort för att filtreras ut i njurarna och skydds mot nedbrytning av enzymer. Fraktionen fritt hormon står i proportion till fraktionen bundet, och när en del av den fria delen bryts ned eller utsöndras släpper samma mängd från globulinet och blir fritt. Därigenom får man stabila nivåer av hormon i kroppen över tid, vilket är bra för funktionen.

Om mängden SHBG minskar i blodet, genom t.ex leverskada, så blir mer testosteron (eller östrogen) fritt att interagera med de androgena receptorerna i vävnad- man får m.a.o större effekt. Men nivåerna fluktuerar också mer, eftersom mer kan brytas ned eller utsöndras. Det finns också viss forskning som tyder på att SHBG kan hjälpa testosteronet att "hitta sitt mål", s.a.s- d.v.s interagera med sina receptorer.

Motsvarande protein finns också för IGF1 och de flesta andra hormon i kroppen. IGFBP, IGF Binding Protein, är en hel familj blodburna proteiner som på ett invecklat sätt deltar i regleringen av hGH:s anabola verkan. De hormonbindande proteinerna är m.a.o lika viktiga för hormonets egentliga verkan som mängden hormon.

Hoppas det var den info du var ute efter Fråga igen annars.
Citera
2009-04-04, 00:54
Medlem
MrHills avatar
Det jag menade var konstaterad DHEA brist (om man kan mäta detta)
Här läste jag om DHEA.
http://www.halsosidorna.se/Hormoner.htm

"DHEA är det hormon som kroppen har mest av i blodet. DHEA är även det hormon som verkar sänkas snabbast med ökad ålder och räknas som ett vitalitetshormon. Redan i 25-års åldern börjar DHEA avta med ca 2 % per år. Brist på DHEA kopplas därför till åldersrelaterade sjukdomar. Låg halt av DHEA kopplas bl.a. till hjärt- och kärlsjukdomar samt Alzheimers, benskörhet och viss cancer - exempelvis bröstcancer. DHEA är en förelöpare till stresshormon som kortisol och Adrenalin, Noradrenalin och minskar därför när dessa utsöndras. Viktkontroll med DHEA är intressant då detta hormon har förmågan att både bränna fett samt bygga upp muskler. DHEA med sina åldersrelaterade egenskaper är också ett hormon som är intressant för forskningen. Det har visat sig att man faktiskt kan öka nivån av DHEA genom meditation."

PS
Jag har levt väldigt stressigt många år med för mycket jobb och för lite sömn/vila.
Citera
2009-04-04, 00:58
Medlem
MrHills avatar
Citat:
Här läste jag om DHEA.

"DHEA är det hormon som kroppen har mest av i blodet. DHEA är även det hormon som verkar sänkas snabbast med ökad ålder och räknas som ett vitalitetshormon. Redan i 25-års åldern börjar DHEA avta med ca 2 % per år. Brist på DHEA kopplas därför till åldersrelaterade sjukdomar. Låg halt av DHEA kopplas bl.a. till hjärt- och kärlsjukdomar samt Alzheimers, benskörhet och viss cancer - exempelvis bröstcancer. DHEA är en förelöpare till stresshormon som kortisol och Adrenalin, Noradrenalin och minskar därför när dessa utsöndras. Viktkontroll med DHEA är intressant då detta hormon har förmågan att både bränna fett samt bygga upp muskler. DHEA med sina åldersrelaterade egenskaper är också ett hormon som är intressant för forskningen. Det har visat sig att man faktiskt kan öka nivån av DHEA genom meditation."

PS
Jag har levt väldigt stressigt många år med för mycket jobb och för lite sömn/vila.

Kan ett preparat som innehåller Diosegin fungera som utlovat?
Citera
2009-04-04, 11:32
Medlem
Citat:
Här läste jag om DHEA.

PS

Jag tycker att du skall radera ditt bokmärke till www.halsosidorna.se och hitta andra, bättre källor. De har uppenbarligen noll koll. DHEA kan ALDRIG bilda kortisol eller noradrenalin. Det är svammel och dumheter.

DHEA är en androgen med låg effektivitet som kan omvandlas till testosteron eller androstenediol (en annan androgen med låg effektivitet). Anledningen till att nivåerna sjunker vid stress är att både kortisol, som är ett stresshormon, och testosteron (könshormon) bildas genom enzymer i binjurarna från smmam ursprungsmolekyl. Om kortisolproduktionen ökar minskar därför produktionen av DHEA och därigenom testosteron. Hos män är den skillnaden minimal, eftersom vår produktion av testosteron sker i testiklarna. Hos kvinnor är den mycket viktig.

Jag har själv prövat att äta DHEA under en period och jag kan inte säga att jag märkte någon skillnad i vare sig mående eller träningsresultat. Andra säger annorlunda. Pröva om du vill och se hur du upplever det.

Medicinskt tror jag inte att man någonsin konstaterar en DHEA-brist som sådan. DHEA är ett förstadium till testosteron, och testar man något är det nog testosteron. DHEA i sig är inte så intressant.

Jag sätter mina fem cent på att DHEA som kosttillskott är ett trick från kosttillskottindustrin. Men sök gärna själv om du är intresserad av riktiga fakta! Undvik skitsidor som www.halsosidorna.se och gå direkt till källan till all medicinsk kunskap: www.pubmed.com.

Lycka till!
Citera
2009-04-07, 20:38
Medlem
MrHills avatar
Mitt resonemang är ungefär såhär, om jag gradvis har fått lägre egenproducerade nivåer av GH & TEST så kommer väl min prestationsnivå gällande muskelbyggnad & prestanda att sjunka.
Om jag då kör en kur för att äterställa mina normala nivåer så borde det finnas viss chans att jag inte kommer att förtvina lika snabbt, eller hur.
Jag menar om en persons bilogiska klocka har sänkt produktionen av GH&TEST i förtid så borde man kunna mäta det och däreter korrigera upp nivåerna, finns det verkligen inga sådana studier gjorda?
Har jag helt fel i mina tankebanor?
Citera
2009-04-07, 22:02
Medlem
Citat:
Mitt resonemang är ungefär såhär, om jag gradvis har fått lägre egenproducerade nivåer av GH & TEST så kommer väl min prestationsnivå gällande muskelbyggnad & prestanda att sjunka.
Om jag då kör en kur för att äterställa mina normala nivåer så borde det finnas viss chans att jag inte kommer att förtvina lika snabbt, eller hur.
Jag menar om en persons bilogiska klocka har sänkt produktionen av GH&TEST i förtid så borde man kunna mäta det och däreter korrigera upp nivåerna, finns det verkligen inga sådana studier gjorda?
Har jag helt fel i mina tankebanor?

Jomen självklart finns det det. Ett tillstånd med sjukligt låga testosteronnivåer kallas "testosteronsvikt" och medicineras med- gissa vad?- testosteron. Man går till sin vårdcentral och tar ett blodprov. Så enkelt är det.

Men det normalvärde man jämför mot är brett och korrigerat för ålder. Det tillhör inte normalfysiologi att ha testosteronnivåer som en 18-åring när man är 55. Det du tänker på är den amerikanska trenden med "Anti-Aging"-hormonterapier. Tidigare i tråden skrev jag att de är motbevisade. Därför är det ingenting den svenska vården håller på med, även om jag träffat en professor som anser att män i 55-årsåldern borde få GH utskrivet slentrianmässigt, eftersom det minskar bukfettet. Och bukfetma är den största riskfaktorn för diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdom- vår kulturs riktiga killers. Men en enad medicinsk praxis och många forskningsresultat är emot honom.
Citera
2009-04-11, 14:12
Medlem
3-12iu beroende på vad målet är(muskler/fettbränning m.m)

enligt vad jag vet så använder man 3-6iu/dag för mindre muskel bygge+fett föbränning.

10iu+/dag för muskel uppbyggnad men om det stämmer för varje person vet jag ej det beror nog mycket på hur mycket man väger,bakgrund osv

men den lägredosen är nog lite lite för att gå på o tro att man skall bli en jätte muskel knulle!!

10iu/dag enligt det jag vet är väl det som brukar vara brukbart i dosering med ngn form av annan steroid som t.ex anavar,winstrol osv även en del som änvänder testo till hgh medans andra enbart kör med hgh mellan varven när de har steroid uppehåll för att ha ngt i kroppen att köra på ef ter pct är slutförd(iregel enligt det lilla jag vet 30-90dar max sedan börjar dom kura på steroider igen(beror nog mycket på priset i de flesta fallen?

jag personligen tycker att det handlar om alldeles för mycket pengar för att använda om man ej skulle vara i elit klassen,jag är väl snarare en glad amatör++++ lite till men som man har hört,läst och varit med om med polare så fungerar knappt hgh inte specielt bra på en del personer medans andra personer så funkar det alldeles utmärkt på??vet ej varför.

det är dessutom svårt att veta hur kvaliten är på de mesta av hgh som cirkulerar är en del är fake,underdoserat,pregnyl istället osv
men om bra prylar som är rätt doserat och lagrat rätt och ej legat i solen i stekande värme i flera månader(vilket man ej kan veta!)om man ej känner ngn som får hgh utskrivet från apotket i sverige!om man skulle kunna köpa av ngn som har det utskrivet så skulle det nog vara frestande att prova på även fast priset är relativt högt och i mina ögon är ett kraftig överklass preparat.

alla människor fungerar olika på preparat även på hgh så svårt att säga hur det funkar varje indevid man får helt enkelt prova för att veta och i första hand veta om det är behandlat som det skall (temperatur mässigt osv)
Citera
2009-04-11, 16:07
Bannlyst
började i förrgår med hygetropin äkta givetvis kollade koderna via hemsidan så ska köra 4iu vardagar allt när jag går upp. Ska bli kul å testa något nytt ska även köra testo tren + d-bol till
Citera
2009-04-11, 17:36
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlymmer
började i förrgår med hygetropin äkta givetvis kollade koderna via hemsidan så ska köra 4iu vardagar allt när jag går upp. Ska bli kul å testa något nytt ska även köra testo tren + d-bol till

Tillväxthormon brukar rekommenderas att tas innan läggdags för att harmonisera med kroppens normala rytm. Värdena är högst under sömnen.
Citera
2009-04-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrozzi
Tillväxthormon brukar rekommenderas att tas innan läggdags för att harmonisera med kroppens normala rytm. Värdena är högst under sömnen.

Hej
Och varför skulle man vilja "harmonisera" med kroppens egen utsöndring för oss "byggare"?
Vidare ser jag ingen mening med att tillföra GH på natten utan man ska ju försöka få ut så mycket som möjligt av användningen och då lämpar det sig bättre med att bruka det på morgonen/förmiddag/eftermiddag
Att de rekommenderar användning på natten har sina skäl då som bekant vårat mål med användningen av GH skiljer sig avsevärt från Vårdens.

PS: sen ser jag att det har diskuterats om GH och muskelmassa, det finns inget som ens tyder på att den har sån effekt och det finns studier och forskning som backar upp detta, det finns ett preparat som har visat sig bygga muskler rätt bra samt bränna fett och det är TESTOSTERON och det är betydligt billigare

Mvh Jack
Citera
2009-04-11, 19:04
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBSk
Hej
Och varför skulle man vilja "harmonisera" med kroppens egen utsöndring för oss "byggare"?
Vidare ser jag ingen mening med att tillföra GH på natten utan man ska ju försöka få ut så mycket som möjligt av användningen och då lämpar det sig bättre med att bruka det på morgonen/förmiddag/eftermiddag

-- snip --

Mvh Jack

Nej, det kan man nog tycka.
Rekommendationen har jag fått av två olika källor som verkar ha koll på vad de gör, men med tanke på den förhållandevis lilla effekten som preparatet har så kan det bli svårt att laborera sig fram till en hållbar vinnare. Det tar både tid och kostar ganska mycket pengar för att hitta bästa metoden.
Kanske preppet funkar bäst under sömn och därför också ur bygg/fettförbänningssyfte bör tas innan?

Själv har jag ingen erfarenhet, men jobbar på att kunna köra åtminstone en 18-veckorskur.
Citera
2009-04-23, 23:19
Medlem
bluetops

tja!
ska prova första gången med hgh bluetops. har 500iu
tänkte lägga till testo vilket jag har hört ska fungera bra
hur mycket bör man lägga till? var sugen att köra:
4iu bluetops om dagen 5d på 2d av
250mg testo i veckan
50mg oxar om dagen
tänkte köra allt i 6mån
bör man vila från testo och oxar i kuren?
vad för insulinverktyg bör man välja?
vart köper man sterilt vatten till blandningen?

har ni några mer tips till mig så blir jag glad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in