Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-31, 19:20
  #1
Medlem
poffa2s avatar
Tjena, vet ej var jag ska fråga så jag frågar här. Det verkar lämpligast.

Är det någon som vet hur stort lagringsmedium det krävdes 1995 för att lagra 500 GB?

Det är själva fysiska storleken på föremålet/lagringsmedium jag söker, gärna om någon har en länk/bild på detta.
Citera
2008-10-31, 19:39
  #2
Medlem
HRCs avatar
Vaförnå' medium? Band eller disk? Helt olika produkter.

Edit: Har funderat. Det fanns ingen enskild disk på den tiden med den kapaciteten, om du tänker att "ju större fysiskt format, desto mer lagringsutrymme". Det fanns inga hårddiskar stora som bilar. Diskarna var ju på 3,5" då också men rymde bara några hundra Mb var. Det blev till att bygga rejäla diskkluster. Men stor-/superdatorerna måste ju haft andra lösningar än SCSI/ATA-diskar...
__________________
Senast redigerad av HRC 2008-10-31 kl. 19:48.
Citera
2008-10-31, 19:59
  #3
Medlem
poffa2s avatar
Ja, det var väl lite det jag var ute efter. Det måste ha varit stora tunnor eller liknande?

Har för mig att jag såg något sådant för länge sedan. Vore kul med lite historiskt fakta/bilder på detta.
Citera
2008-10-31, 20:48
  #4
Medlem
HRCs avatar
Fan, nu har du fått mig att sitta hela kvällen och bli nostalgisk, läsa om PDP-11 och leta hårddiskar

Jag har inte hittat några bilder eller konkreta exempel på hur man lagrade 500G på den tiden. Det var svindlande mkt data då. Men goggla på "computer storage history" så får man en hel del svar. Bla har IBM en hel site med historia om sina grejor. Den första hårdisken lagrade 4 Mb och var stor som två kylskåp. Seriösa prylar....

http://www-03.ibm.com/ibm/history/ex...age_photo.html
Citera
2008-10-31, 20:52
  #5
Medlem
poffa2s avatar
Tack ändå, har för mig att jag såg en film för en del år sedan då någon stolt visade upp en gigantisk tunna! och sa att den kunde lagra hela 3 terabyte!
Vete fasiken hur snabb den var.

Vill gärna ha en bild på något liknande.

Saken den är att jag sprang på en pellejöns som sa att han hade en dator med 500 G i början på 90-talet. Ha ha..!
__________________
Senast redigerad av poffa2 2008-10-31 kl. 20:55.
Citera
2008-10-31, 21:06
  #6
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Och det vill du undersöka idag? 95 skall det efter lite googlande ha funnits 20 GB scsi diskar, krävs en massa av dem för att komma upp i 500 GB dock... 98 däremot fanns det fullsize 5,25" diskar på 50 GB. I ett fulltower med en raid-0:a på 10 diskar kan man med lite god vilja anse att man har tillgång till 500 GB för en hem-pc skulle det dock kostat astronomiska summor men på ett företag med filservrar är det väl inte helt omöjligt, känns lite overkill dock för den tiden.

liknelsen är väl att någon jeppe idag skulle påstå att han har 4 petabytes lagringsutrymme på sin dator. De största diskarna du kan köpa över disk idag ligger på 1,5 TB. Du behöver 2666 sådanna hårddiskar idag för att komma upp i den siffran. Ett stort företag kan mycket väl ha 3000 hårddiskar sittandes i rackservrar, om inte mer. Exempelvis SEB, Telia, IBM you name it. Inte helt otänkbart. Men en privatperson? Skulle inte tro det va...

Kolla gärna på computer chronicles från 85. De visar en hårddisk med 1 GB lagringsutrymme som går att hålla i näven. Den använder vinkelrät lagring, vilket moderna hårddiskar på över 500 GB brukar göra... De uppfann tekniken tidigt och sen satt de på den i sisådär 25 år.

http://www.archive.org/details/HardDisk1985
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2008-10-31 kl. 21:15.
Citera
2008-10-31, 21:11
  #7
Medlem
poffa2s avatar
Undrar hur mycket kylning det krävde och vilket ljud det gav?

Fanns det någon teknik för att göra det riktigt snabbt?


Och om jag minns rät så använde man väll fortfarande rullband också?
__________________
Senast redigerad av poffa2 2008-10-31 kl. 21:14.
Citera
2008-10-31, 21:36
  #8
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poffa2
Tjena, vet ej var jag ska fråga så jag frågar här. Det verkar lämpligast.

Är det någon som vet hur stort lagringsmedium det krävdes 1995 för att lagra 500 GB?

Det är själva fysiska storleken på föremålet/lagringsmedium jag söker, gärna om någon har en länk/bild på detta.
Vill minnas att jag hade 2 st 1GB-diskar då, och det var nog ganska stort. Mitt svar är med andra ord 500 st 3,5"-diskar. En sådan kan väl ha varit runt 300 kvadratcentimeter.
Citera
2008-10-31, 22:53
  #9
Medlem
poffa2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Och det vill du undersöka idag? 95 skall det efter lite googlande ha funnits 20 GB scsi diskar, krävs en massa av dem för att komma upp i 500 GB dock... 98 däremot fanns det fullsize 5,25" diskar på 50 GB. I ett fulltower med en raid-0:a på 10 diskar kan man med lite god vilja anse att man har tillgång till 500 GB för en hem-pc skulle det dock kostat astronomiska summor men på ett företag med filservrar är det väl inte helt omöjligt, känns lite overkill dock för den tiden.

liknelsen är väl att någon jeppe idag skulle påstå att han har 4 petabytes lagringsutrymme på sin dator. De största diskarna du kan köpa över disk idag ligger på 1,5 TB. Du behöver 2666 sådanna hårddiskar idag för att komma upp i den siffran. Ett stort företag kan mycket väl ha 3000 hårddiskar sittandes i rackservrar, om inte mer. Exempelvis SEB, Telia, IBM you name it. Inte helt otänkbart. Men en privatperson? Skulle inte tro det va...

Kolla gärna på computer chronicles från 85. De visar en hårddisk med 1 GB lagringsutrymme som går att hålla i näven. Den använder vinkelrät lagring, vilket moderna hårddiskar på över 500 GB brukar göra... De uppfann tekniken tidigt och sen satt de på den i sisådär 25 år.

http://www.archive.org/details/HardDisk1985

Kul video!
Citera
2008-11-01, 01:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poffa2
Tjena, vet ej var jag ska fråga så jag frågar här. Det verkar lämpligast.

Är det någon som vet hur stort lagringsmedium det krävdes 1995 för att lagra 500 GB?

Det är själva fysiska storleken på föremålet/lagringsmedium jag söker, gärna om någon har en länk/bild på detta.

1995 fanns det mig veterligt inga hårddiskar på 500GB... ingen aning om hur stora dom kan ha varit på den tiden men jag antar att du hade behövt ha ett mindre datacenter för att få plats med dåtidens hårddiskar åtminstone... :-)
Citera
2008-11-01, 11:11
  #11
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
1995 fanns det mig veterligt inga hårddiskar på 500GB... ingen aning om hur stora dom kan ha varit på den tiden men jag antar att du hade behövt ha ett mindre datacenter för att få plats med dåtidens hårddiskar åtminstone... :-)
Jodå, Seagate hade diskar på 2,9 GB i 1995. Jag hade 1 GB-diskar i min Windows 95-burk, men det bör ha varit i slutet av 1995.

Här finns lite kul info:
http://www.littletechshoppe.com/ns1625/winchest.html
Citera
2008-11-01, 15:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jodå, Seagate hade diskar på 2,9 GB i 1995. Jag hade 1 GB-diskar i min Windows 95-burk, men det bör ha varit i slutet av 1995.

Här finns lite kul info:
http://www.littletechshoppe.com/ns1625/winchest.html

Nu tror jag trådskaparen har tillräckligt mycket information för att få en uppfattning om hur många hårddiskar det behövdes 1995 för att få ihop 500GB... samt priset på kalaset... :-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback