2009-12-23, 18:17
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
inte det smartaste att ta in hela 14 par skor? du kan knappast vinna detta tror jag, annat om det var 1-2 par men 14 par är ju garanterat dom hakat upp sig på och misstänker väl att du ska sälja dom vidare här och tjäna pengar.

Du har gissat helt felaktigt.

/L
2009-12-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Du har gissat helt felaktigt.

/L

Har kommit fram till att jag inte ska göra nånting, och vänta till den tidsfristen jag hade 10 januari att skicka in dom papprena, sen får vi se vad som händer.
2009-12-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazino

En bekants bekant till mig betalade 9000 till denna advokat byrå vad jag fick höra, han sa att han hade gjort de för att en han känner hadde fått böta 50k.Illa.
2009-12-25, 14:39
Medlem
Daniel_s85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PNG
Kontentan är väl densamma? Omfattningen som krävs för brott saknas.

Betalade 1500 sek till den advokatsbyrå som kontaktade mig, orkade inte med framtida problem som rättegång osv.
Sålde ju de t-shirtsen och fick ju in en liknande summa så +/- 0 får vara ok.
Har inte hört något av dom sen dess....
2009-12-25, 16:24
Medlem
loogamans avatar
Citat:
En bekants bekant till mig betalade 9000 till denna advokat byrå vad jag fick höra, han sa att han hade gjort de för att en han känner hadde fått böta 50k.Illa.

Tror du på det där själv? Det känns alltid surt att bli utpressad, för att sedan gå utpressarna till mötes. Då kanske det ligger nära till hands att hitta på ett godtagbart "skäl". Om inte annat för att lura sig själv. Om du har köpt kläderna för eget bruk har inget olagligt skett. Det är punkt slut där. Du ser själv i brevet att Advokatbyrån hävdar att du begått varumärkesintrång. Det har du inte eftersom du bara handlat för din egna privata räkning.

De rättsfall som finns talar sitt tydliga språk. Tydligare än din bekantas bekanta som kände "någon". Men visst, betala gärna 9000 kronor till Advokatbyrån. Det är en bra timpeng för att skicka ut en färdigtryckt blankett.

Anledningen till att jag ödslar energi på trådar som dessa, är att jag uttryckligen ogillar jurister som sysslar med dessa utpressningsmetoder mot vanliga privatpersoner. Vissa, betalar ju trots allt.

/L
2009-12-25, 18:47
Medlem
Bergakungens avatar
Jag håller med till fullo att man kan begära av en juristfirma att de självmant håller sig på mattan och inte ger sig på privatpersoner som inte begått något oegentligt.

Vi skall väl ändå inte alldeles bortse från att det finns en gråzon, mellan den oskyldige importören för eget bruk och piratimportören med svart försäljning utan skatt och tull? Nu är ju "för eget bruk" något som kan diskuteras, men om kazino nu känner sig osäker på hur det skall gå i en eventuell rättegång kan ju det ha sina rutiga och randiga skäl.

Nu har jag ingen insyn i praxis, men det känns ju som att man har litet mer att förklara med 14 par skor än med tre-fyra par? Var går gränserna, och om man som privatperson tar hem varumärkesskyddade varor (Oakley solglasögon, t ex - eller skall vi säga "Oakley"...)
2009-12-25, 19:19
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag håller med till fullo att man kan begära av en juristfirma att de självmant håller sig på mattan och inte ger sig på privatpersoner som inte begått något oegentligt.

Vi skall väl ändå inte alldeles bortse från att det finns en gråzon, mellan den oskyldige importören för eget bruk och piratimportören med svart försäljning utan skatt och tull? Nu är ju "för eget bruk" något som kan diskuteras, men om kazino nu känner sig osäker på hur det skall gå i en eventuell rättegång kan ju det ha sina rutiga och randiga skäl.

Nu har jag ingen insyn i praxis, men det känns ju som att man har litet mer att förklara med 14 par skor än med tre-fyra par? Var går gränserna, och om man som privatperson tar hem varumärkesskyddade varor (Oakley solglasögon, t ex - eller skall vi säga "Oakley"...)

Nja hovrätten drog en ganska klar linje mellan näringsverksamhet och nyttjande för privat bruk. Mannen hade importerat 42 st Nort Face jackor. Då han skulle ge hälften av dessa i julklapp till "stallpersonal" räknades dessa ingå i näringsverksamhet. Hälften, alltså 21 jackor ansågs utgöra varumärkesintrång. Hade mannen inte dragit in stallverksamheten skulle inte varumärkesintrång kommit på tal. Detta slogs fast i Högsta Domstolens dom.

Det mest intressanta i domen är att det handlade om hela 42 jackor. Endast hälften ansågs utgöra varumärkesintrång vilket måste anses vara ett relativt tydligt klargörande.

http://www.domstol.se/Domstolar/hogs...g%20mening.pdf

Däremot är hovrättens dom mer intressant då det mesta framkommer där. Det bör också tilläggas att skadeståndet för varumärkesintrånget på 21 jackor uppgick till drygt 7.000 kronor om jag minns rätt. North Face ansågs givetvis inte ha tagit så stor ekonomisk skada av importen. Beloppet är löjligt lågt i paritet mot vad advokater gärna varnar om. Rättegångskostnaderna har jag då exkluderat.

Slutligen ett härligt citat ur hovrättens dom som förhoppningsvis kan hjälpa mindre insatta privatpersoner att våga ignorera utpressningsbrev från Advokatbyråer.

"Sammanfattningsvis finner hovrätten att S.B. gjort varumärkesintrång såvitt avser de klädesplagg som var avsedda som julklappar för A.B:s verksamhet, dvs. hälften av de 42 klädesplaggen."

/L
Senast redigerad av loogaman 2009-12-25 kl. 19:30.
2009-12-25, 21:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman

http://www.domstol.se/Domstolar/hogs...g%20mening.pdf

/L

Aha. Tack så mycket för domen.
2009-12-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Gäller 14 skor. 7 på mitt namn 7 på min brors.

Men efter har läst loogaman svar så är det bestämt att jag ska ignorera alla brev från advokatbyrån och inte skicka tillbaka dom 2 breven dom begärda...den ena där jag skulle godkänna förbindelserna och det andra brevet med. Loogaman verkar veta vad han pratar om
Senast redigerad av kazino 2009-12-25 kl. 22:07.
2009-12-26, 10:32
Medlem
loogaman jag undrar om de nu går till rättegång säger vi om dom har möjlighet och kolla andra beställningar jag gjort från China detta år då paketen väger snarlikt dom andra med.
Om ja så kan dom säga att man bedrivit en verksamhet om man nu tagit in 5-10 andra paket?!
2009-12-26, 13:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
loogaman jag undrar om de nu går till rättegång säger vi om dom har möjlighet och kolla andra beställningar jag gjort från China detta år då paketen väger snarlikt dom andra med.
Om ja så kan dom säga att man bedrivit en verksamhet om man nu tagit in 5-10 andra paket?!

Rutiga och randiga skäl, där satt den...
2009-12-26, 17:08
Medlem
loogamans avatar
Citat:

Jag har ingen aning om vilken typ av registerföring som finns inom post/tullverket. Jag betvivlar dock att det registreras på det viset. Om du handlar ofta eller sällan via internet spelar mindre roll. Det är inte "dig" varumärkesinnehavarna ska jaga utan försäljaren/internetsajten/piraterna. Har Advokaterna kartlagt dig och dina affärer över blocket/tradera etc under en längre tid kan det vara en dålig idé att vandra in i en process. Att hamna inom den kommersiella sfären behöver inte vara särskilt svårt.

Detta skulle dock framgå relativt tidigt.

Mitt råd till dig nu är följande:
Kontakta tullen och meddela dem att du NU givetvis förstått att kläderna måste vara piratkopior. Detta eftersom märkesinnehavaren konstaterat saken. Tala om för dem att du tycker det är OK att skorna förverkas. Det räcker. Advokaterna kan du därefter ignorera.

/L
Senast redigerad av loogaman 2009-12-26 kl. 17:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in