Hej, mitt första inlägg här på FB.
Jag ska försöka göra en lång historia kort:
För några veckor sen damp det ned ett brev från tullen där det stod att dom ville ha ett kvitto på en försändelse som skulle till mig. Jag var 100% säker på att jag inte väntade på något paket från någon, så jag la undan det. Tänkte ringa och fråga vad det handlade om, men det glömdes bort.
Någon vecka senare kommer ett brev till där det stod att tullen skulle hålla kvar "mitt" paket eftersom det fanns misstanke om brott.
Nu ringde jag tullen och frågade vad det handlade om egentligen.
Enligt tullen var det så att ett paket var på väg till mig från Kina innehållandes 5st jackor av märket PEAK, som misstänktes vara förfalskade. Jag sa då att jag inte kände till något om detta, men det var lönlöst eftersom dom skulle hålla paketet tills PEAK eller PEAK's ombud hörde av sig.
Så nyligen fick jag ett tredje brev, denna gång från företaget Zacco, där det står en hel del massa saker, bland annat att jag ska skriva under en försäkran och att om det inte sker innan 2:a november så kommer deras huvudman, som jag antar betyder Peak performance att
Citat:
"överväga att vidta rättsliga åtgärder för att beivra intrånget"
Jag hoppas att jag lyckats bifoga två bilder som visar två av tre delar i brevet, den tredje delen är inte intressant, bara en vanlig tulldeklaration.
Det jag främst reagerar på är att dom inte bara anklagar mig, utan helt enkelt KONSTATERAR att jag har begått ett brott när dom skriver följande i brevet:
Citat:
"Med anledning av att de varor som du har försökt importera till Sverige måste anses göra intrång i vår huvudmans varumärkesrättigheter ber vi dig att härmed........(blablabla)"
dessutom ber dom mig skriva under på att jag aldrig ska göra detta mer, och så vidare. Dessutom ger dom mig en mycket kort tidsfrist tycker jag, en dryg vecka.
Känner mig ledsen utpekad och kränkt!! Får dom verkligen hålla på såhär?
Bara för att något är skickat till min adress så kan dom väl inte konstatera att det är jag som har beställt saker. Isåfall ska jag fanimig ta och beställa ett kilo heroin till den som undertecknat brevet, så får vi se vad dom tycker om sina påhopp efter det.
Vad tror ni? Uppenbarligen är det ju min adress på paketet, men jag tänker inte skriva under något som inte stämmer, och som det inte finns några belägg för, så lågt sjunker jag bara inte.
Vad händer om jag ringer/skriver till dom och säger att så här kan dom inte göra. jag kan inte se en chans i helvete att det kan gå vidare till deras "rättsliga åtgärder" som dom så hotfullt tänker "överväga" att vidta, på vilka grunder?
här finns bilder på brevet:
http://i481.photobucket.com/albums/rr175/optomannen/2_web.jpg
http://i481.photobucket.com/albums/rr175/optomannen/1_web.jpg