2007-11-02, 11:40
Medlem
Har beställt fyra jackor (2 peak och 2 goose). Nu har tullen beslagtagit dem och har skickat brev hem till mig. I brevet står det att de har kontaktat peak och canada goose för att bekräfta att jackorna är fejk och självklart är dom det. , dom har också skrivit att dom inte kommer att skicka jackorna förns om 10 dagar till mig och att dom kan skjuta upp det yttligare 10 dagar, nu till frågan har de rätt att göra så?

Är ju sjukt om man inte får importera vad man vill privat OBS: värdet på jackorna är under 1700:-
2007-11-02, 12:12
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallman
Har beställt fyra jackor (2 peak och 2 goose). Nu har tullen beslagtagit dem och har skickat brev hem till mig. I brevet står det att de har kontaktat peak och canada goose för att bekräfta att jackorna är fejk och självklart är dom det. , dom har också skrivit att dom inte kommer att skicka jackorna förns om 10 dagar till mig och att dom kan skjuta upp det yttligare 10 dagar, nu till frågan har de rätt att göra så?

Är ju sjukt om man inte får importera vad man vill privat OBS: värdet på jackorna är under 1700:-

I Italien hade du kunnat få straff på uppemot 10 000 Euro per jacka, om det vid en eventuellt rättegång bevisats att du kände till att de var piratkopior. Men nu bor du i Sverige, antar jag, och här tror jag inte det är olagligt att beställa och bära piratkopierade kläder.
2007-11-02, 15:39
Medlem
souloskars avatar
I princip är all parallelimport från länder utanför EES otillåten, om det sker i näringsverksamhet. Detta oavsett om det rör sig om original eller inte. (VML 4a§ e contrario).
2007-11-02, 19:46
Medlem
removes avatar
Du får väl överklaga på nåt vänster och bevisa att det inte är för kommersiellt syfte.
2007-11-02, 20:47
Medlem
-jOE!s avatar
Kan bli dyrt för dig det här!

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11602823.asp
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1600882
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5C08%5C14%5C11813

Citat:
På senare år har det varit populärt att beställa kopior av dyra dun- och gore tex-jackor från Asien.

Om tullen öppnar ditt paket och misstänker att det rör sig om kopior kan de kontakta den som äger varumärket och då riskerar beställaren att åka dit.

– I de fall jag har hört talas om har privatpersoner blivit krävda på mellan 7.000 och 10.000 kronor av varumärkesinnehavaren. Då är inte dunjackan så billig längre, säger Malin Andersson.

– Den som inte betalar riskerar rättegång, och då blir det ännu dyrare.
2008-01-08, 02:29
Medlem
packard868s avatar
Lånar tråden lite.

Om man skulle importera ÄKTA jackor ifrån Kina skulle man kunna åka på böter då också? Allting skulle skötas av ett företag och moms och andra avgifter betalas så den biten skulle vara ren.

Men skulle tex Canada Goose gilla om man gick direkt till deras fabriker eller till större grossisthandlare i Kina och skulle man då lagligt kunna få in jackorna i Sverige?
2008-01-08, 08:57
Medlem
Det är detta Agenturer är till för.
De skaffar sig ensamrätt på att sälja företagets produkter (med ensamrätt) i vissa länder, naturligtvis med vissa åtaganden uppfyllda.

Så packard868, Canada Goose har tyvärr redan en agent som hanterar Sverige (Tennessee Style om du undrar).
2008-01-08, 13:48
Medlem
packard868s avatar
Tack för det snabba svaret Phreak

Hade det lite på känn att det inte skulle vara alltför enkelt eller för den delen lagligt att skippa mellanhänderna och starta upp en liten rörelse men nu vet jag iallafall säkert.
2008-10-29, 19:37
Medlem
Import och försäljning av piratkopior, vad kan hända? [sammanslagen tråd /Mod]

Hej, mitt första inlägg här på FB.

Jag ska försöka göra en lång historia kort:

För några veckor sen damp det ned ett brev från tullen där det stod att dom ville ha ett kvitto på en försändelse som skulle till mig. Jag var 100% säker på att jag inte väntade på något paket från någon, så jag la undan det. Tänkte ringa och fråga vad det handlade om, men det glömdes bort.

Någon vecka senare kommer ett brev till där det stod att tullen skulle hålla kvar "mitt" paket eftersom det fanns misstanke om brott.
Nu ringde jag tullen och frågade vad det handlade om egentligen.

Enligt tullen var det så att ett paket var på väg till mig från Kina innehållandes 5st jackor av märket PEAK, som misstänktes vara förfalskade. Jag sa då att jag inte kände till något om detta, men det var lönlöst eftersom dom skulle hålla paketet tills PEAK eller PEAK's ombud hörde av sig.

Så nyligen fick jag ett tredje brev, denna gång från företaget Zacco, där det står en hel del massa saker, bland annat att jag ska skriva under en försäkran och att om det inte sker innan 2:a november så kommer deras huvudman, som jag antar betyder Peak performance att
Citat:
"överväga att vidta rättsliga åtgärder för att beivra intrånget"

Jag hoppas att jag lyckats bifoga två bilder som visar två av tre delar i brevet, den tredje delen är inte intressant, bara en vanlig tulldeklaration.

Det jag främst reagerar på är att dom inte bara anklagar mig, utan helt enkelt KONSTATERAR att jag har begått ett brott när dom skriver följande i brevet:
Citat:
"Med anledning av att de varor som du har försökt importera till Sverige måste anses göra intrång i vår huvudmans varumärkesrättigheter ber vi dig att härmed........(blablabla)"

dessutom ber dom mig skriva under på att jag aldrig ska göra detta mer, och så vidare. Dessutom ger dom mig en mycket kort tidsfrist tycker jag, en dryg vecka.

Känner mig ledsen utpekad och kränkt!! Får dom verkligen hålla på såhär?

Bara för att något är skickat till min adress så kan dom väl inte konstatera att det är jag som har beställt saker. Isåfall ska jag fanimig ta och beställa ett kilo heroin till den som undertecknat brevet, så får vi se vad dom tycker om sina påhopp efter det.

Vad tror ni? Uppenbarligen är det ju min adress på paketet, men jag tänker inte skriva under något som inte stämmer, och som det inte finns några belägg för, så lågt sjunker jag bara inte.

Vad händer om jag ringer/skriver till dom och säger att så här kan dom inte göra. jag kan inte se en chans i helvete att det kan gå vidare till deras "rättsliga åtgärder" som dom så hotfullt tänker "överväga" att vidta, på vilka grunder?

här finns bilder på brevet:

http://i481.photobucket.com/albums/rr175/optomannen/2_web.jpg

http://i481.photobucket.com/albums/rr175/optomannen/1_web.jpg
2008-10-29, 19:44
Medlem
LoTiXs avatar
Kontakta dem såklart!
2008-10-29, 21:19
Medlem
loogamans avatar
Det här är klassisk komik. Företaget försöker skrämma en stackars konsument med sanktioner som saknar grund enligt svensk rätt.

Ett varumärkesintrång kan bara begås (med mycket få undantag) i näringsverksamhet. Du kan alltså köpa 100 jackor så länge det är för privat bruk. Hämta ut dina jackor med gott samvete. Hota med rättsliga motaktioner om de fortsätter med sina ogrundade hot.

/L
Senast redigerad av loogaman 2008-10-29 kl. 21:22.
2008-10-29, 21:31
Medlem
Förutom att 5 jackor naturligtvis kan vara för privat bruk har dom ju inte ett enda bevis för att du beställt dom där... Ska dom begära ut ip-adresser från nån webshop i Kina då eller?

Dom bluffar till 100%, torka dig i röven med brevet och skicka tillbaka det till avsändaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in