• 1
  • 2
2008-10-29, 18:49
Medlem
Cassandraas avatar
Hejsan allihopa, är ny här, och SPECIELLT i denna forumdel...Ber om ursäkt om tråden ligger fel eller om annat fel görs just nu, men jag gör ett försök! ;-)

Jag är rätt politiskt intresserad och har alltid funderat, på mer ironisk nivå, varföär man ska vara med i facket...Idag har ju facket inte någon makt (knappt) över en arbetsplats om man jämmför med förr!

Om man ser på den arbetsplats jag ibland jobbar på som är en socialdemokratisk arbetsplats, vet inte varför, men ALLA är sossar, och då känns det rätt så nära att man gillar LO, är med i Handels eller vilket det nu kan vara!

Pratade med mina föräldrar om detta då på min fars arbetsplats har de generell lönesättning ex. och det gör ju att facket inte kan hjälpa till där, far betalar över 700 kr/mån till facket och jag förstår inte (tror inte han heller förstår) varför...Han säger att han får försäkringar osv.
Men dom går väl att ta utanför det där, fast det är klart, han slipper jobba ibland när det är "klubbmöte", haha!

Men jag är verkligen lite kluven, bör man eller bör man inte var med, och varför, varför inte?
Detta är alltså ingen personlig fråga till DIG, utan generellt varför man bör vara med, är det fler fördelar än nackdelar?

Kram Cassandraa
Citera
2008-10-29, 18:58
Medlem
Facket organiserar arbetare och kan vara till hjälp om arbetsgivaren till exempel skulle behandla dig illa. Facket förhandlar också om lön, arbetstider och så vidare.
Stridsåtgärder kan tas vid konflikt med arbetsgivare; strejker och blockader etc. Själv är jag inte med i facket, finns bara en fackförening som skulle vara intressant isf och det är SAC, de andra fackföreningarna har lite spelat ut sin roll.
Citera
2008-10-29, 19:01
Medlem
Cassandraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Roquentin
Facket organiserar arbetare och kan vara till hjälp om arbetsgivaren till exempel skulle behandla dig illa. Facket förhandlar också om lön, arbetstider och så vidare.
Stridsåtgärder kan tas vid konflikt med arbetsgivare; strejker och blockader etc. Själv är jag inte med i facket, finns bara en fackförening som skulle vara intressant isf och det är SAC, de andra fackföreningarna har lite spelat ut sin roll.

Men om man nu inte blir illa behandlad, lönen är generell...Någon strejk klär det då aldrig bli! Hur är det egentligen med försäkringar inom de olika facket...Är det värt? Handels ex.
Citera
2008-10-29, 19:03
Medlem
Flytande_argots avatar
Om du inte är med i facket och det uppstår konflikt med strejk och lockout som följd så står du helt utan pengar i ett sånt läge om din arbetsplats dras in i det hela.
Citera
2008-10-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Men om man nu inte blir illa behandlad, lönen är generell...Någon strejk klär det då aldrig bli! Hur är det egentligen med försäkringar inom de olika facket...Är det värt? Handels ex.

Som medlem i Handels har du enligt deras egen hemsida hem- och fritidsförsäkring. Dessutom en inkomstförsäkring vid fall av arbetslöshet.

http://www.handels.se/home/handels2/...2?OpenDocument
Citera
2008-10-29, 19:10
Medlem
Cassandraas avatar
Tack så mycket för länkar/Beskrivningar...Nu vet jag lite mer ang. detta ämne!
Citera
2008-10-29, 19:13
Medlem
miklons avatar
Citat:

Men hur ska du kunna veta att du inte kommer bli illa behandlad? Sen finns det ju en solidaritetstanke bakom också, även om du inte blir illa behandlad så kan det finnas andra som blir det och ett starkare fack har kanske större möjligheter att hjälpa till.

Om det kommer bli strejk eller inte kan du ju inte vara säker på heller, även om det finns vissa branscher där det är mindre troligt.

Har man bara generell löneutveckling så är det ju desto större anledning att vara med i facket, eftersom det då är facket som förhandlar om hela lönehöjningen.

Är man bara ute efter försäkringar så är det förmodligen en dålig idé att vara med i facket, de kan du nog få billigare på andra håll.
Citera
2008-10-29, 19:28
Medlem
Westra Aross avatar
ibland kan man undra varför man ska vara med, under dom 8 år jag jobbat på det här stället nu så har min arbetsgivare bestämt sig för att försämra mina arbetstider, öka arbetsbördan, ge oss dåliga löneökningar osv osv, facket (SIF, UNIONEN) har skrikit rätt ut o sagt att det är åt helvete, gått till förhandling bara för att vika ner sig och säga att arbetsgivaren har rätt och facket kan inget göra.

Gång på gång har detta hänt och man blir lika förbannad varje gång.
Citera
2008-10-29, 20:27
Medlem
nazipoliss avatar
det är medlemmarna bakom facket som driver det till viss del. mitt fack ligger bland dem i topp när det gäller att höras och synas!

jag personligen anser att det bör vara "frivilligt" att vara med i facket eftersom att dem bara gynnas i vissa arbetskategorier. farsan går back varje månad pga. hans totalt meninglösa fack som varken säger eller gör något åt sina medlemmar. dock så har jag aldrig behövt någon hjälp eftersom att jag själv kan prata för mig och våga säga ifrån, men tex Kalle som är nyanställd och loj som en tamråtta kanske inte vågar/vet hur och vad som gäller med avtal, löner, tider osv. bör som dem flesta andra också vara med och "delaktig" i vad som gäller.

facket har både för och nackdelar!
Citera
2008-10-31, 00:14
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Jag är rätt politiskt intresserad och har alltid funderat, på mer ironisk nivå, varföär man ska vara med i facket...Idag har ju facket inte någon makt (knappt) över en arbetsplats om man jämmför med förr!

Det verkar vara en ganska ovanlig åsikt här. De flesta klagar på att facket har för mycket makt. Se t.ex. tråden "Ett gott skratt åt de arbetslösa på Volvo!!".
Citera
2008-10-31, 00:25
Medlem
LéKrisss avatar
Även fast man inte löper risk att bli illa behandlad så tycker jag att man ska vara med i facket just för att man har det bra.
Även den som inte är med åtjnuter tryggheter som förhandlats fram av fackförbunden, såsom arbetsmiljö och tider etc. Även fast de flesta fackförbund av idag känns tämligen tandlösa så ska man inte ta deras arbete för givet. Visst finns det bra och trevliga företagare, men det finns även en hel del som skiter fullständigt i sina anställda. Utan fackförbund skulle många garanterat ha betydligt osäkrare anställningsvillkor och ogynsamma arbetsvillkor. Det reflekterar man naturligtvis inte över när man tar det man har för givet.
Så, av solidaritet tycker jag att man ska vara med. Inte för att man själv kanske behöver deras hjälp, men för att man har hyfsade arbetsvillkor och för att andra, mindre lyckligt lottade ska kunna få hjälp.
Citera
2008-10-31, 00:33
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westra Aros
ibland kan man undra varför man ska vara med, under dom 8 år jag jobbat på det här stället nu så har min arbetsgivare bestämt sig för att försämra mina arbetstider, öka arbetsbördan, ge oss dåliga löneökningar osv osv, facket (SIF, UNIONEN) har skrikit rätt ut o sagt att det är åt helvete, gått till förhandling bara för att vika ner sig och säga att arbetsgivaren har rätt och facket kan inget göra.

Gång på gång har detta hänt och man blir lika förbannad varje gång.

Jag tror stenhårt på korruption, i någon form. Chefen för mitt facks lokala avdelning (Kommunal) är händelsevis en av de högst betalda sjuksköterskorna i stadsdelen. Man kan fundera lite över effekten i att en arbetsgivare ger en skön lön åt den som styr skeppet på motståndarsidan.

I ett annat fackförbund som jag råkar ha lite uppfattning om hur det går till verkar de också ha det rätt gött. Visst jobbar de för anställdas rättigheter och är aktiva med framgång, men de har ganska slappa dagar och många ger intryck av att inte vara helt ointresserade av personlig karriär.
Senast redigerad av LéKriss 2008-10-31 kl. 00:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in