Citat:
Ursprungligen postat av goopen
Facket är det enda som står mellan dig och företaget. Du kanske tycker att du är "bra på att snacka" och "ta för dig", men det är bara möjligt att göra det som arbetare idag eftersom facket finns där i bakgrunden. I kapitalismens begynnelse blev alla arbetare, hur mycket de än tog för sig, behandlade som skit och fick skitlön, medan de tidiga kapitalisterna (rockefeller och gänget) håvade in miljarder. Arbetares livs- och arbetsvillkor förbättrades först när de gick samman och startade arbetarrörelsen. Precis så ser det ut idag med, i länder som har haft en svag arbetarrörelse tjänar man sämre. Till och med i kapitalismens näste, USA, tjänar man bättre på arbetsplatser där många är med i facket.
Man måste se den stora bilden för att förstå varför facken är viktiga. Visst kanske de måste vika ned sig i många frågor lokalt och det kan reta en, men att de finns, och att alla arbetare betalar till dem, är nödvändigt för att alla arbetare skall få det bättre i Sverige. Speciellt i Sverige förresten, pga den "Svenska modellen".
Mina erfarenheter är att fackförbunden idag är väldigt sega med att backa upp en anställd vid konflikt. Har råkat ut för hyfsat extrema saker genom åren, men facket har inte agerat alls, de har inte ens brytt sig om att kolla upp situationerna. Har varit med i flera fackförbund i flera olika städer, och överlag så är det samma flathet överallt.
Däremot är de jävligt snabba när det ska blockera salladsbarer. Och man måste älska de där medlemstidningarna som är späckade med politiska åsikter om hur bra sossarna är och hur dåliga moderaterna är. som om jag betalade dem för att pissa på mina åsikter och framhäva deras.
Fack it.