2008-10-31, 01:07
Medlem
Kivans avatar
Det är i allmänhet en dålig affär att vara med i facket om du inte planerar att vara frivilligt arbetslös och lyfta a-kassa, men i Sverige har ni tydligen möjlighet till a-kassa utan fackmedlemskap så jag ser inga fördelar för dig.

Ett alternativ skulle vara att försöka klättra i hiearkin och tjäna pengar på korruptionen, i såfall kan det vara lönt.
Citera
2008-10-31, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
jag personligen anser att det bör vara "frivilligt" att vara med i facket eftersom att dem bara gynnas i vissa arbetskategorier.
Är det inte frivilligt?
Citera
2008-10-31, 02:37
Medlem
Personligen skulle jag inte vara med i facket om jag så fick betalt för det. Tänk också på att facket inte blir glada om du skulle råka få för hög lön:
Facket rasar – fick för hög lön
Citera
2008-10-31, 07:39
Medlem
rularns avatar
Om jag jobbar på ett ställe där man möjligtvis skulle gå med i facket, tex i industrin eller i handels så blir man ju behandlad precis som alla andra som också jobbar där. Man får samma lön, samma tider, samma förmåner osv osv. Om det är något som inte går rätt till är det alltid någon som betalar in pengar till sossarna som får facket att komma. Och om facket förhandlar fram något kommer detta ju gälla för alla.

Sen så är ju facket precis som försäkringar, lotto och bet24 att man alltid förlorar pengar i det långa loppet. Dessutom när man har ganska lätt för att fixa jobb om det behövs.
Citera
2008-10-31, 10:25
Medlem
Facket är det enda som står mellan dig och företaget. Du kanske tycker att du är "bra på att snacka" och "ta för dig", men det är bara möjligt att göra det som arbetare idag eftersom facket finns där i bakgrunden. I kapitalismens begynnelse blev alla arbetare, hur mycket de än tog för sig, behandlade som skit och fick skitlön, medan de tidiga kapitalisterna (rockefeller och gänget) håvade in miljarder. Arbetares livs- och arbetsvillkor förbättrades först när de gick samman och startade arbetarrörelsen. Precis så ser det ut idag med, i länder som har haft en svag arbetarrörelse tjänar man sämre. Till och med i kapitalismens näste, USA, tjänar man bättre på arbetsplatser där många är med i facket.

Man måste se den stora bilden för att förstå varför facken är viktiga. Visst kanske de måste vika ned sig i många frågor lokalt och det kan reta en, men att de finns, och att alla arbetare betalar till dem, är nödvändigt för att alla arbetare skall få det bättre i Sverige. Speciellt i Sverige förresten, pga den "Svenska modellen".
Citera
2008-10-31, 13:29
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goopen
Facket är det enda som står mellan dig och företaget. Du kanske tycker att du är "bra på att snacka" och "ta för dig", men det är bara möjligt att göra det som arbetare idag eftersom facket finns där i bakgrunden. I kapitalismens begynnelse blev alla arbetare, hur mycket de än tog för sig, behandlade som skit och fick skitlön, medan de tidiga kapitalisterna (rockefeller och gänget) håvade in miljarder. Arbetares livs- och arbetsvillkor förbättrades först när de gick samman och startade arbetarrörelsen. Precis så ser det ut idag med, i länder som har haft en svag arbetarrörelse tjänar man sämre. Till och med i kapitalismens näste, USA, tjänar man bättre på arbetsplatser där många är med i facket.

Man måste se den stora bilden för att förstå varför facken är viktiga. Visst kanske de måste vika ned sig i många frågor lokalt och det kan reta en, men att de finns, och att alla arbetare betalar till dem, är nödvändigt för att alla arbetare skall få det bättre i Sverige. Speciellt i Sverige förresten, pga den "Svenska modellen".

Mina erfarenheter är att fackförbunden idag är väldigt sega med att backa upp en anställd vid konflikt. Har råkat ut för hyfsat extrema saker genom åren, men facket har inte agerat alls, de har inte ens brytt sig om att kolla upp situationerna. Har varit med i flera fackförbund i flera olika städer, och överlag så är det samma flathet överallt.

Däremot är de jävligt snabba när det ska blockera salladsbarer. Och man måste älska de där medlemstidningarna som är späckade med politiska åsikter om hur bra sossarna är och hur dåliga moderaterna är. som om jag betalade dem för att pissa på mina åsikter och framhäva deras.

Fack it.
Citera
2008-10-31, 15:17
Bannlyst
Min far var väldigt drivande en gång i tiden inom fackfrågor. Han vände dock organisationen ryggen när han fick upp ögona på hur ineffektiv och korrupt organisationen var. Jag personligen kommer aldrig ansluta mig till något fack. Ledningen är ofta politiskt aktiv vilket jag tycker är skit. Praktiskt exempel på hur det kan gå till i förhandlingen. Arbetsgivaren: Ska vi ta årets förhandling snabbt eller långt Fackrepresentanten: Vad menar du? Arbetsgivaren: Ska vi börja med din lön eller dom andras? Fackrepresentanten: Jag förstår, vi börjar med min (den korta). Fackrepresentanten gnider händerna under bordet och får ett påslag med 2500 kronor medan kollegorna får 300-700 kronor mer. Ni som inte tror att detta är regel är väldigt naiva. Jag står hellre utanför en gigantiskt pengablödande partipolitisk koloss än att ta på mig dumstruten. Jag anser däremot att fack är en bra ide men hela fackorganisationen bör raticiferas.
Citera
2008-10-31, 16:17
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Min far var väldigt drivande en gång i tiden inom fackfrågor. Han vände dock organisationen ryggen när han fick upp ögona på hur ineffektiv och korrupt organisationen var. Jag personligen kommer aldrig ansluta mig till något fack. Ledningen är ofta politiskt aktiv vilket jag tycker är skit. Praktiskt exempel på hur det kan gå till i förhandlingen. Arbetsgivaren: Ska vi ta årets förhandling snabbt eller långt Fackrepresentanten: Vad menar du? Arbetsgivaren: Ska vi börja med din lön eller dom andras? Fackrepresentanten: Jag förstår, vi börjar med min (den korta). Fackrepresentanten gnider händerna under bordet och får ett påslag med 2500 kronor medan kollegorna får 300-700 kronor mer. Ni som inte tror att detta är regel är väldigt naiva. Jag står hellre utanför en gigantiskt pengablödande partipolitisk koloss än att ta på mig dumstruten. Jag anser däremot att fack är en bra ide men hela fackorganisationen bör raticiferas.

Här är historien om varför jag för några veckor sen valde att gå ur:

http://rum237.wordpress.com/2008/10/...k-off-handels/
Citera
2008-10-31, 16:30
Moderator
blomvattnares avatar
Jag har vid flera tillfällen fått hjälp av facket vid felaktiga/uteblivna löneutbetalningar, vid schemaändringar mm. Om man jobbar hos en privat företagare med få anställda är det svårt att driva sådana tvister själv, det blir lätt lite för personligt. Om jag kräver min lön så får min arbetsgivare avstå sin lön den månaden, är argument som har framförts. Blödig som jag är skulle jag ha svårt att driva igenom det, men facket gör det åt mig.

Det är mitt fackförbund som har förhandlat fram minimilön och andra förmåner, inte jag personligen. Om jag ska ta del av förmånerna så ska jag också delta i dem (dvs vara med i facket), anser jag.

Om man läser trådar i detta forum och i ekonomi- och juridikdelarna, så stöter man ofta på trådar där arbetstagare har blivit lurade, och de ber om råd. Aldrig är de med i facket. Det är tråkigt att läsa om hur folk blir blåsta, och utan facket har de svårt att hävda sig.
Citera
2008-10-31, 16:56
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har vid flera tillfällen fått hjälp av facket vid felaktiga/uteblivna löneutbetalningar, vid schemaändringar mm. Om man jobbar hos en privat företagare med få anställda är det svårt att driva sådana tvister själv, det blir lätt lite för personligt. Om jag kräver min lön så får min arbetsgivare avstå sin lön den månaden, är argument som har framförts. Blödig som jag är skulle jag ha svårt att driva igenom det, men facket gör det åt mig.

Hänger inte med hur det blir mindre kinkigt om du ringer facket och de tar konflikten åt dig. Skulle stämningen bli bättre mellan dig och din arbetsgivare då, när han fått ett telesamtal från facket?

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om man läser trådar i detta forum och i ekonomi- och juridikdelarna, så stöter man ofta på trådar där arbetstagare har blivit lurade, och de ber om råd. Aldrig är de med i facket. Det är tråkigt att läsa om hur folk blir blåsta, och utan facket har de svårt att hävda sig.

Man kan ju å andra sidan aldrig veta hur många gånger facket INTE ställer upp. Facket klamrar sig fast vid dessa enstaka exempel där man påstått sig hjälpa den lilla människan. Jag skulle vilja se hur många de inte hjälp, då hade man fått en rättvisare överblick om de gjorde sitt jobb, eller bara satt och tävlade i vem som kunde vara mest sosse varje dag.
Citera
2008-10-31, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Här är historien om varför jag för några veckor sen valde att gå ur:

http://rum237.wordpress.com/2008/10/...k-off-handels/

Klockrent. Jag personligen har inga problem att hävda mina rättigheter, löneförhandla osv så jag drabbas inte så mycket. Jag antar att det är dom svaga individerna som drabbas mest utav att ej ha ett fack bakom sig. För mig är fackpamparna en sorts adel. Men ett fack med solid grund och en aggressiv ledare som inte ser om sitt eget hus först skulle vara riktigt bra.
Citera
2008-10-31, 17:05
Bannlyst
Facket är en förlegad instans som bör tas bort, med riktiga arbetslagar så är fackets roll minimal. Facket har varit väldigt viktigt i skapandet av ett bra klimat för arbetaren, idag är det bara en stor jävla bromskloss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in