• 3
  • 4
2009-01-14, 13:39
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Om skivorna är tillräckligt tunna är det bästa sättet - samma gäller för oxtunga

Får man fråga varför? För att ge smaken en sorts variation eller något annat?
Citera
2009-01-14, 21:14
Medlem
Det är gott att marinera (strimlad) lövbiff.

Till ca 4 lövbiffar tar man 1 dl olja och 1/2 dl soja, ett par pressade vitlöksklyftor, lite torkad salvia. I med strimlorna och så får de ligga minst några timmar, helst över natten.

Stek i marinaden - inget extra fett behövs. Servera med ris och salta jordnötter + någon grön grönsak, haricot vert t ex, plus en sallad.
Citera
2009-02-16, 08:49
Medlem
Kopos avatar
Tänkte låna tråden lite.
Har vid två tillfällen köpt kalvinnanlår från den lokala kötthandlaren. Fått med mig två skivor kött, ca 1-1,5 cm tjocka. Jag har stekt dem på två olika sätt men aldrig har de blivit annat än sega.
Första gången stekte jag dem väldigt kort och hårt för att vila dem i form under grillfolie.
Andra gången lite längre men serverade dem direkt.
Båda hade en bra innetemperatur, men de var ändå sega.

Ska jag istället be slaktaren att skära en styck tjockare bit och banka ner den rejält till 1 cm och sedan skiva den i två bitar? Blir det mörare då?
Finns det något annat sätt att få den att bli mör utan att banka?

Jag är inte ute efter en supertunn lövbit utan vill hellre ha den runt 1 - 1.5 cm tjock. Ska jag isåfall gå på något annan del av kreaturet?
Citera
2009-02-16, 10:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopo
Jag är inte ute efter en supertunn lövbit utan vill hellre ha den runt 1 - 1.5 cm tjock. Ska jag isåfall gå på något annan del av kreaturet?
Hm, alltså kalvinnanlår är det klassiska köttet till Wienerschnitzel. I det fallet så är själva paneringen hemligheten bakom mörheten.

I ditt fall så är bitarna rejält tjocka. Du kan således inte steka dem på samma sätt som biff. Antingen skär du dem tunnare och steker hastigt eller så får du ge dem avsevärt längre tid att bli möra. I så fall måste du bräsera köttet. Det kan faktiskt ta över en timme innan köttet är färdigt.

Mitt förslag är att du köper en annan styckningsdetalj om du vill steka köttet hastigt eller anpassar tillagningsmetoden efter rådande situation.

~Paul~
Citera
2009-02-16, 12:27
Medlem
Kopos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, alltså kalvinnanlår är det klassiska köttet till Wienerschnitzel. I det fallet så är själva paneringen hemligheten bakom mörheten.

I ditt fall så är bitarna rejält tjocka. Du kan således inte steka dem på samma sätt som biff. Antingen skär du dem tunnare och steker hastigt eller så får du ge dem avsevärt längre tid att bli möra. I så fall måste du bräsera köttet. Det kan faktiskt ta över en timme innan köttet är färdigt.

Mitt förslag är att du köper en annan styckningsdetalj om du vill steka köttet hastigt eller anpassar tillagningsmetoden efter rådande situation.

~Paul~

Förslag på annan styckningsdetalj?
Skulle en oxinnerfilé fungera bättre?
Jag är egentligen inte ute efter lövbiffen i sig, vill hellre ha en lite rejälare (läs tjockare) bit som lämpar sig till snabbstekning men ändå behålla mörheten.
Citera
2009-02-16, 13:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopo
Förslag på annan styckningsdetalj?
Skulle en oxinnerfilé fungera bättre?
Jag är egentligen inte ute efter lövbiffen i sig, vill hellre ha en lite rejälare (läs tjockare) bit som lämpar sig till snabbstekning men ändå behålla mörheten.
I så fall bör du köpa utskuren biff, entrecote eller innerfilé.

~Paul~
Citera
2009-02-17, 15:10
Medlem
Mandingos avatar
upptäckte igårkväll att lövbiff fungerar utmärkt att göra hoagies med...

hittade kortdatum-lövbiff för halva priset på min lokala stormarknad och frös in ett par kilo...

nu blir nog alla mina nattmackor en baguette med finstrimlad eller skavd lövbiff, cheddar och bbq-sås...
Citera
2009-03-21, 10:46
Medlem
olllies avatar
Här är ett superenkelt, men jävligt läckert recept med lövbiff.

http://recept.nu/1.282672/det_laktos..._champinjonsas
Citera
2009-03-21, 10:55
Medlem
gosns avatar
Lagade lövbiff häromdagen:

Putsade till biffarna lite
Täckte biffarnas ena sida med rökt skinka
La på lite mozzarella i ena änden
Rullade in osten, la på lite till och rullade ihop allting
Körde på flingsalt, svartpeppar, vitpeppar, rosépeppar och grönpeppar
Fäste ihop rulladerna med tandpetare
Stekte i smör tills det blev en fin yta på alla sidor
Hällde över vispgrädde, kantarellfond, mer av pepparblandningen, soja, ett gott rödvin och lite redning

Serverade till kokt potatis
Citera
2009-07-19, 12:34
Medlem
htdgs avatar
Jag har 10 skivor lövbiff i kylen som går ut i morgon. Vad gör jag med dom? Kommer inte kunna äta allt idag, jag ska på jazzfestivalen om ett par timmar.
Citera
2009-07-19, 12:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag har 10 skivor lövbiff i kylen som går ut i morgon. Vad gör jag med dom? Kommer inte kunna äta allt idag, jag ska på jazzfestivalen om ett par timmar.
Laga sjömansbiff, ät så mycket du orkar och placera resten i kyl. Håller i en vecka.

~Paul~
Citera
2009-07-19, 12:45
Medlem
AMFSOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg

Frys ner skiten till ett senare tillfälle, brukar jag göra när jag köper storpack.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in