2009-01-10, 14:14
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ingen orsak att tacka, bara kul .

1. Det är inget mystiskt med den gurkan. Det handlar om baby-gurkor, inlagda på sedvanligt sätt.

2. Nej, skinka är för torrt, poängen är att man tillför lite mer fett till den ganska torra lövbiffen.

3. Neutral senap är varken för söt-, syrlig- eller pepprig. Den vanligaste sorten är taffelsenap. Tyvärr är det sällan man hittar den på hyllorna i våra livsmedelsaffärer.

Gör i stället så att du blandar 2 delar Slotts Original med en del Dijonsenap och en nypa socker.

4. Det är ett lätt recept. Det svåra kan vara att få plats med alla ingredienser inuti rulladerna. Minska i så fall på mängden.

~Paul~

Tror jag har allt under kontroll nu, kommer gå att handla det sista senare idag och sedan lägga upp en bild på rätten i bildtråden.
Citera
2009-01-10, 14:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Tror jag har allt under kontroll nu, kommer gå att handla det sista senare idag och sedan lägga upp en bild på rätten i bildtråden.
Låter bra, lycka till!

~Paul~
Citera
2009-01-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Usch lövbiff är så trist, smakar nästan alltid skosula. Jag köper hellre annat kött, t ex rostbiff och gör stek av det. Annars håller jag med om att man kan göra sjömansbiff av lövbiffen, det är gott.

Nånting som är gott att göra på lövbiff är en snabb gryta.

400g lövbiff, fint strimlad. Kapa alla strimlor en gång till på andra ledden så att dom inte blir så långa.

2 morötter skivade

2 lökar strimlade

10-12 små champinjoner, färska.

1 1/5 dl Kalvfond på flaska.

2 vitlöksklyftor, grovt hackade.

1 burk krossade tomater

0.5 dl Tomatpure

Vatten. Salt och peppar och ev lagerblad.

Stek lövbiffen på hög värme tills den ser bra ut. I med löken och vitlöken fräs runt, rör hela tiden. Löken behöver inte ta färg, bara mjukas upp lite. I med morötter och champinjoner. I med kalvfond och tomatpure och krossade tomater. Fyll på med vatten så att det precis täcker. Rör runt och låt det puttra på svag värme under lock i ca 1 h. Smaka av med salt och peppar och servera med ris.

Nåt som är gott till detta är en klick gräddfil och lite riven pepparrot.
Citera
2009-01-10, 23:31
Medlem
man_över_bords avatar
Tycker att lövbiffen skivas för tjockt nuförtiden. Skivorna ska ju vara lövtunna för faen , inte tjocka som biffar.

~mand
Citera
2009-01-11, 16:56
Medlem
Kryddsmör är ett måste om man bara steker lövbiffen. Jamie oliver "har" några olika med t.ex. persilja eller chili.

Annars är det som sagt gott att göra rulader. Min mor brukar göra underbara rulader men jag kommer ej ihåg receptet.
Soltorkade tomater ingick samt något salt, rimmat sidfläsk?

Om du steker rulader (i annat än lök) så kan du slå i grädde i pannan och göra en sås av det. Det blir väldigt gott!
Citera
2009-01-11, 18:53
Medlem
Dragonauts avatar
I denna boken (pdf) www.zeta.nu/uploads/files/7.pdf så finns det ett recept som heter prinsens pasta. Där brukar jag byta ut kalvinnanlåret mot lövbiff. Funkar hur fint som helst och är löjligt gott.
Citera
2009-01-13, 20:00
Medlem
Mhaels avatar
Nu står det och puttrar på spisen, blev dock ganska stressad, men men, allt gick bra, tror jag iaf. bilder kommer upp om cirka en timme när allt kokat klart.

Luktar ljuvligt redan.
Citera
2009-01-13, 20:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nu står det och puttrar på spisen, blev dock ganska stressad, men men, allt gick bra, tror jag iaf. bilder kommer upp om cirka en timme när allt kokat klart.

Luktar ljuvligt redan.
Låter lovande!! Förresten. Jag brukar servera ris till ibland. Det är heller inte så dumt!

~Paul~
Citera
2009-01-13, 20:25
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Låter lovande!! Förresten. Jag brukar servera ris till ibland. Det är heller inte så dumt!

~Paul~

Potatisen är strax färdig redan så denna gången blir det pressad potatis till.
men man får nog tillfälle för ris nån gång med^^
Citera
2009-01-13, 20:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Potatisen är strax färdig redan så denna gången blir det pressad potatis till.
men man får nog tillfälle för ris nån gång med^^
Alltså, jag kom på att jag egentligen gillar ris bättre. Men pressad potatis kommer också funka. Risoni borde också passa till.

~Paul~
Citera
2009-01-13, 21:17
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Alltså, jag kom på att jag egentligen gillar ris bättre. Men pressad potatis kommer också funka. Risoni borde också passa till.

~Paul~

Bilder uppe i bildtråden.
Citera
2009-01-13, 22:07
Medlem
dePauls avatar
OK, har nu sett bilderna. Ser ut att vara en rejäl portion . Personligen äter jag en rullad och lite ris, sedan är jag mätt.

Grattis igen,

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in