2017-04-03, 10:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
Tyvärr för vem?

Tyvärr för tråden, men också tyvärr för de anhöriga till det tiotal skåningar som sedan 90-talet försvunnit, och troligen utsatts för brott.

Men jag tror nog inte att det rör sig om en begravningsplats. På den här bilden ser det ut som att de grävt över ett stort område. Hade det varit en begravningsplats så borde man väl hittat fler kroppar.
Senast redigerad av Troian 2017-04-03 kl. 11:02.
Citera
2017-04-03, 11:19
Medlem
Troians avatar
Är det det här området som kroppen hittats på?

https://www.movehome.se/lediga-tomter/malmo-nordana

Har någon sett en lite mer exakt karta var kroppen hittats?
Citera
2017-04-03, 11:28
Medlem
Troians avatar
Polisens "presskonferens": http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dod-kropp-hittad-pa-byggarbetsplats
Citera
2017-04-03, 11:35
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Tyvärr verkar fyndplatsen ligga nära en kyrka... tyder väl på att det är någon gammal begravningsplats.
Det är förstås väldigt osannolikt att man skulle gräva på en gammal begravningsplats utan att veta om det.

Kyrkan har förstås väldigt god kontroll på var begravningsplatser finns och historiskt har funnits, åtminstone om de – som du menar – skulle på något sätt vara kopplade till kyrkan och vara en helgad begravningsplats. Om en eventuell begravningsplats skulle vara okänd och bortglömd, så måste den ha övergivits som sådan för åtminstone 100 år sedan, och oftast betydligt längre tillbaks än så. Under en sådan tidsrymd hinner en kropp förmultna helt och bara skelettet finns (eventuellt) kvar, om nu inte kroppen lagts i en syrefri miljö, som t.ex. en torvmosse.

Eftersom det framgrävda beskrivs som en kropp, kan en legitim och historisk bortglömd begravningsplats i praktiken uteslutas. Att man skickar kroppen till rättsmedicinska och inte kallar in arkeologer, styrker väl detta.
Citera
2017-04-03, 11:43
Medlem
"Polisen arbetar nu för att säkra spår för att se om ett brott kan ligga bakom. Det rör sig inte om skelettdelar, enligt uppgifter till SVT Nyheter. På förmiddagen låg uppgrävda kroppsdelar i en grävskopa."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dod-kropp-hittad-pa-byggarbetsplats
Citera
2017-04-03, 11:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

Eftersom det framgrävda beskrivs som en kropp, kan en legitim och historisk bortglömd begravningsplats i praktiken uteslutas. Att man skickar kroppen till rättsmedicinska och inte kallar in arkeologer, styrker väl detta.

Enligt artikel i Expressen så arbetar arkeologer på platsen.

Citat:
Byggarbetsplatsen kommer under arbetet att vara fortsatt avspärrad. Polisen kommer genomföra sök med hundar och en helikopter är på väg för att polisen ska få en översikt av fyndplatsen. Även arkeologer arbetar på platsen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kropp-hittad-vid-byggarbetsplats/

Men jag tror som du. Handlar det om en sammanhållen kropp (i motsats till "mänskliga kvarlevor", "delar av ett människoskelett", eller liknande) så är det inte sannolikt att kroppen legat där tillräckligt länge för att det ska kunna röra sig om en begravning. Personer som dog under 1800- och 1900-talet* grävdes ned på begravningsplatser, och om det under 1800- eller 1900-talet funnit en begravningsplats på platsen så skulle man känna till det, och äldre än flera hundra år kan knappast skelettet vara.

* På djupt vatten här. Inte alls mitt område...men jag gissar.
Citera
2017-04-03, 11:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Rubrik justerad: datum rättat.

/Moderator
Citera
2017-04-03, 11:58
Medlem
Troians avatar
Tror att området som bebyggs är Nordanå 8:23, vilket ligger i närheten av Görshögsvägen. Finns fastighetskarta på Hitta.se.
Citera
2017-04-03, 11:59
Medlem
Får mig direkt att tänka på:

(FB) 160622: Malmö: Hassan Al-Zein

Om det är en relativt "hel" kropp det rör sig om.
Bilen som han antagligen kidnappades i hittades har jag för mig i Bjärred. Inte super långt därifrån. Någon mil norrut. Den som är misstänkt bor ju i Klågerup i närheten av Staffanstorp. Nordanå ligger mitt emellan Malmö och Staffanstorp. Det är ju snabbt att ta sig till Nordanå om man kör ut från Malmö (där han sist sågs) från E22 och svänger in på E6an ut till Nordanå. Kan vara ute och cykla..Kroppen kan ju ha legat mycket längre än så.
Citera
2017-04-03, 12:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Får mig direkt att tänka på:

(FB) 160622: Malmö: Hassan Al-Zein

Om det är en relativt "hel" kropp det rör sig om.
Bilen som han antagligen kidnappades i hittades har jag för mig i Bjärred. Inte super långt därifrån. Någon mil norrut. Den som är misstänkt bor ju i Klågerup i närheten av Staffanstorp. Nordanå ligger mitt emellan Malmö och Staffanstorp. Det är ju snabbt att ta sig till Nordanå om man kör ut från Malmö (där han sist sågs) från E22 och svänger in på E6an ut till Nordanå. Kan vara ute och cykla..Kroppen kan ju ha legat mycket längre än så.

Min känsla är nog att kroppen är äldre än så.

Kanske? (FB) Malmö: Sharam Tamjidis mystiskt försvunnen
Citera
2017-04-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror att området som bebyggs är Nordanå 8:23, vilket ligger i närheten av Görshögsvägen. Finns fastighetskarta på Hitta.se.

Här ser man lite hur omgivningen ser ut, eller såg ut innan rättare sagt, om platsen stämmer.
Skanska byggprojekt, Nordanå Duvemåla "Gröna byn".

https://www.google.se/maps/@55.6255142,13.1268982,3a,75y,96.64h,82.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1smzcGDtWp3DlRV_bdxEVGhA!2e0!7i1 3312!8i6656

EDIT. Det ser ut att vara korrekt plats, jämfört bilder från AB och Google maps. Den tidigare skogen är förstås avverkad, men som det såg ut tidigare på plastsen så skulle det nog varit rätt lämpligt att gräva ner nåt där.
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-04-03 kl. 12:43.
Citera
2017-04-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Min känsla är nog att kroppen är äldre än så.

Kanske? (FB) Malmö: Sharam Tamjidis mystiskt försvunnen

Ja kan vara han med. Men det är ju givetvis bara spekulationer, hoppas att polisen kan identifiera personen. HA ska ha hållit till i Nordanå någon gång, en del Ex-medlemmar har ju också försvunnit i området kring Malmö de senaste 20 åren. Ännu ett långskott däremot. Vi får se vad som kommer fram...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in