2022-12-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treestripes
Jag har kontakt med båda sidor. Försvarar inget. Men tycker att det ska hållas till sanningen så det kan lösas. Att man inte ska koncentrera sig att få fast just en person utan att man letar efter gärningsmannen. Inte stänga några dörrar genom att stirra på en person och sen utelämna andra bevis och sitta med rykten och gissa mellan raderna. Men klart att fakta är fakta dom ska man inte försöka snacka bort. Hålla sig till fakta och inte bestämma i förväg pga vad man tror osv.
R.N

Men snälla, försvarar inget? Du försvarar ju mordet och styckningen av en 18årig flicka genom att hävda att polisen agerar på rykten och har fel mgm. Har du ens koll på vad polisen fått fram? Ja, vi alla hörde ryktena, men helt ärligt var det aldrig ett malmörykte att hon utsattes för något hedersrelaterat, det var sånt politiker/stockholmsmedia ville tjäna poäng på.

Fortfarande var det TVÅ likhundar som markerade i lägenheten. De markerar endast på ett mänskligt enzym. Hägg som var en av utredarna konstaterade att även om nfc inte hittat bevis betyder det inte att bevis inte fanns utan indikerade bara att tekniken inte utvecklats tillräckligt än.
Citera
2022-12-10, 07:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad tror ni förresten föranledde det nya gripandet? Någon i gänget som fick problem med samvetet och erkände gärningen?

Man hittade ju kroppen 2017 vill jag minnas och i samband med det teknisk bevisning. Så där tror jag man fick det som behövdes. Sen varför det dröjde fem år kan jag inte svara på.
Citera
2022-12-10, 11:06
Medlem
Det stod i kvällsposten att när man fann kroppen 2017 fanns det spår av det förbrukningsmaterial man packat in den i och att man med dagens teknik skulle kunna koppla det materialet till en plats och/eller en person.
Citera
2022-12-10, 11:08
Medlem
Så här stod det "På Mauras döda kropp, som länge var försvunnen och som till slut hittades på en byggarbetsplats 2017, fanns spår av det förpackningsmaterial som kroppen slagits in i – rep, plast, tejp och dylikt. Material som via forensiska spår och med dagens teknik nu kan koppla kroppen till en plats eller person i efterhand."

https://www.expressen.se/nyheter/misstankt-mordare-begars-haktad-efter-20-ar/
Citera
2022-12-10, 14:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Väldigt svårt att svara på då man i princip inte vet ett dugg om hur själva dödandet gått till, hur situationen sett ut och vilka förmildrande/försvårande omständigheter som förelegat.

Klart är iallafall att han kommer att dömas efter 2002 års lagstiftning, då det generellt var mycket svårare att dömas till livstids fängelse. Skulle det då bli ett tidsbestämt straff så kommer det troligen bli aktuellt med straffreduktion då ovanligt lång tid förflutit mellan brottet och domen. HD har i en vägledande dom slagit fast att det skall göras 1 års avdrag då 12 år förflutit mellan brottet och domen. I detta fallet skulle det därför troligen bli en straffreduktion på 1-2 år.

Låt oss ponera att han erkänner vållande till annans död genom vådaskjutning och brott mot griftefriden. Domstolen går på den linjen. Vad händer då? Det är väl bara det eventuella mordet som inte är preskriberat.
Citera
2022-12-10, 17:32
Medlem
Det har inte kommit ny teknisk bevisning i fallet . Det jag fått veta, men sen om det är något som sades pga taktik eller liknande vet jag ej.

Nu på sista förhöret jag var på så ville man höra om ryktena. Jag sa att ingen vet något om detta inte heller jag och det är skönt. Dom jag pratat med som med varit på förhör säger samma sak. Bilder på alla oss barndomsvänner och sedan vill dom höra rykten och vem som känner vem.
Jag sa att jag inte pratar om saker jag inte vet, bara hört "på gatan" eller gissar.
Så om ingen snackar nu vilket det aldrig gjorts innan ihäller så tror jag att det stannar där det varit hela tiden.
Senast redigerad av Treestripes 2022-12-10 kl. 17:43.
Citera
2022-12-10, 19:55
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Vad tror ni förresten föranledde det nya gripandet? Någon i gänget som fick problem med samvetet och erkände gärningen?

” Genom det nya fyndet från grävmaskinen fick polisen ny teknisk bevisning som ledde till att utredningen gick in i ett nytt skede.”
https://www.friatider.se/20-ar-gammal-mordgata-kan-vara-lost-man-haktad
Citera
2022-12-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treestripes
Det har inte kommit ny teknisk bevisning i fallet . Det jag fått veta, men sen om det är något som sades pga taktik eller liknande vet jag ej.

Nu på sista förhöret jag var på så ville man höra om ryktena. Jag sa att ingen vet något om detta inte heller jag och det är skönt. Dom jag pratat med som med varit på förhör säger samma sak. Bilder på alla oss barndomsvänner och sedan vill dom höra rykten och vem som känner vem.
Jag sa att jag inte pratar om saker jag inte vet, bara hört "på gatan" eller gissar.
Så om ingen snackar nu vilket det aldrig gjorts innan ihäller så tror jag att det stannar där det varit hela tiden.

Och inlägget direkt efter ditt skriver om den nya tekniska bevisningen. Dina inlägg är så sus
Citera
2022-12-10, 21:47
Medlem
Ok berätta efter detta är slut att det är dumt att lita på en tidning kompis.jag signar ut nu.
Citera
2022-12-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
” Genom det nya fyndet från grävmaskinen fick polisen ny teknisk bevisning som ledde till att utredningen gick in i ett nytt skede.”
https://www.friatider.se/20-ar-gammal-mordgata-kan-vara-lost-man-haktad

Förstår inte riktigt. Det var ju 6 år sedan man hittade fyndet? Varför kom genombrottet just nu?
Citera
2022-12-10, 23:38
Medlem
Tack davidladde. Kan vi hålla oss till fakta och inte luras? Vi är inte i utredningen och behöver bevisa oss kan vi inte bara köra rakt och det vi vet till 100 säger vi. Är vi utanför så sluta gissa och spekulera. Vi är på samma sida, så vi behöver inte kuk mäta oss. R.N
Citera
2022-12-11, 16:52
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt. Det var ju 6 år sedan man hittade fyndet? Varför kom genombrottet just nu?

Det verkar som att någon äntligen pratat om vad hen vet om MGM och mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in