Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Tja, det är ju bara att se vilken standard svensk klubbfotboll håller ur ett europeiskt perspektiv. Allsvenskan måste vara den mest urvattnade ligan i hela Europa. Det finns ingen topp och ingen geografisk spridning. Helt värdelös liga.
Om jag var ordförande för svenska fotbollsförbundet skulle jag ta mig en ordentlig tankeställare om det verkligen är så här svensk klubbfotboll ska se ut. Jag ser den extrema dominansen av Göteborgslag och Stockholmslag i allsvenskan som ett symtom på nånting som inte står rätt till. Lägg till detta att en håla som Ljungskile spelar i allsvenskan och till och med har chans att hålla sig kvar så inser man att det är nåt som verkligen stinker om den här ligan. (Inget ont om Ljungskile)
Hur skall du ha det egentligen? Eftersom Ljungskile är för litet för ett lag och storstäderna har för många kanske lag skall kvoteras in i ligan, så att Skara, Karlstad, Mora osv har ett lag. Nu är de ju kvalificerade sportsligt, svårt att ändra på.
Däremot stör jag mig på Häcken, dom verkar ha lämnat satsningen på ungdomar och kör genvägen med brassar, det är i så fall en dålig utveckling. Att de dessutom lever på en sorts konstgjord andning ekonomiskt genom Gothia Cup och nu mopsar om en ny arena är lite störigt, ungefär som en enveten bananfluga.
Ujs och Gays hör hemma i Allsvenskan, men det är kul när de åker ur med jämna mellanrum...