2008-10-25, 21:46
Medlem
Huuh.... 4:a Gbg lag i allsvenskan... e det bra med denna koncentration till Väst-Sverige... urholkar det eller främjar?
4st lag från Gbg eller totalt 6 lag från Väst-Sverige inklusive Elfsaborg och Ljungskile.... knappt halva allsvenskan... vad händer?

Jag är från Gbg... och tycker det e nåt som måste vara fel om det blir så här.... är detta rimligt grabbar (eller tjejer för den delen)?... hur ser framtiden ut?
Citera
2008-10-25, 21:53
Medlem
LikeAGloves avatar
Det var ju ganska roligt 2006 när IFK hade tre derbyn på rad, omgång 6,7 och 8. GAIS, Häcken och ÖIS... Inte
Citera
2008-10-25, 21:57
Medlem
hiphopnegers avatar
Gynnar helt klart Ljungskile som inte behöver åka så långt, med tanke på deras något taskiga ekonomi.
Citera
2008-10-25, 22:10
Medlem
hazard simpsons avatar
Det kan ju bli 4 Stockholmslag också.
Citera
2008-10-25, 22:11
Medlem
Knappast ett större problem än 4 lag från Stockholm; BP/Hammarby/AIK/Djurgården. Har man det sportsliga för att ta sig upp samt klarar elitlicensen så är det väl inga problem?

Finns inte lagen i andra orter så är det så här det blir.
Citera
2008-10-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Knappast ett större problem än 4 lag från Stockholm; BP/Hammarby/AIK/Djurgården. Har man det sportsliga för att ta sig upp samt klarar elitlicensen så är det väl inga problem?

Finns inte lagen i andra orter så är det så här det blir.

Intressant.... men hur fan motiverar man exempelvis alla dessa sk. Derbyn i en så pass liten...."nåja" stad som Gbg?.... kan tänka mig att det t.om. utrholkar en betydlgt större stad såsom Sthlm.....?
kommer folk inte bli "trötta" på derbyn i tid och otid?
Citera
2008-10-25, 22:25
Medlem
Det finns i längden inte plats för mer än två, eller MAX tre Göteborgslag i Allsvenskan. Detta pga värvning av talanger och framför allt sponsorer. Det var anledningen till att idén om FC Ghotia släpptes. IFK komemr troligtvis klara sig oavsett, men för GAIS/ÖIS/Häcken blir det värre. För oss i GAIS hade det bästa varit att ÖIS höll sig i Superettan och att Häcken dalade ned i serierna för att aldrig mer återvända. Delade känslor då man hellre möter ÖIS än t.ex. Sundsvall även om det än så länge inte kan räknas till de hetare av Sveriges derbyn.
Citera
2008-10-25, 22:25
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B
Intressant.... men hur fan motiverar man exempelvis alla dessa sk. Derbyn i en så pass liten...."nåja" stad som Gbg?.... kan tänka mig att det t.om. utrholkar en betydlgt större stad såsom Sthlm.....?

Intressant frågeställning. Hur gärna vill fansen följa sitt lag? Blir man trött på sitt lag? Kan ju bli aningen dyrt för en del kanske. Den pirriga derbykänslan kan ju onekligen dra ner en bit. Men det är ju mera en sekundär bit. Man följer sitt lag i alla väder oavsett division, vilket jag snart kommer få erfara i EPL. *suck*
Citera
2008-10-25, 22:46
Moderator
easy_dans avatar
På kort sikt är det nog bra för AS om nu derbyna drar folk, BP är ju knappt derby om man kollar Sthlm utan drar marginellt mer än typ Örebro..vi får en boost nästa år varefter Häcken åker ur igen och 3 lag i GBG bör fungera.
Citera
2008-10-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B
Inte fler derbyn än i Sthlm då matcherna mot Häcken anses lika intressanta som möten med BP, GIF Sundsvall eller Trelleborg.
Citera
2008-10-25, 23:08
Medlem
GALLOWAY19s avatar
Uselt som fan.
Citera
2008-10-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
På kort sikt är det nog bra för AS om nu derbyna drar folk, BP är ju knappt derby om man kollar Sthlm utan drar marginellt mer än typ Örebro..vi får en boost nästa år varefter Häcken åker ur igen och 3 lag i GBG bör fungera.

Det låter ganska rimligt med max 2 lag i allsvenskan tycker jag, vissa av mina polare tycker det e coolt med 4 GBG lag... (utan att tänka efter).. puuh... för mig som håller på GAIS eftersom jag har spelar ungdomsfotboll där räcker det fint, men för vissa verkar det viktigt att GBG har/innehar "huvudrollen" inom fotbollen vilket jag tyker är BS.
Skillnaden mellan GBG/ Sthlm vad gäller fotbiollen är ju oftastv att Stllm:arna hejar på ett lag(1 lag) medans Gbg:arna håller på ett alternativt håller på ett sekundärt lag..... t.ex. GAIS/IFK eller IFK/GAIS osv. vilket ofta brukar vara helt främmande för Sthlm.s lgrabbarna.
Hurs som helst,,,, må bästa man vinna! GG Sthlm / Gbg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in