2008-10-25, 19:38
Bannlyst
Hej!
Har nu lagt ner drogerna för att satsa på skola och sådant som är viktigt. Självklart sitter man där med ett tomrum som man vill fylla ut med någonting. Då jag har varit engagerad i musik av och till sedan barnsben så ser jag inget bättre alternativ. Jag är i grunden trummis och Jungle/DnB är musikstilen/musikstilarna som intresserar mig mest!

Har ingen egentlig erfarenhet mer än att jag har sett en kompis hålla på med FL. Jag känner att om jag ändå ska sätta igång, så vill jag ha en bra start och grund. Hade därför tänkt att köpa på mig ett par böcker och kanske någon DvD-guide om sådana finns.

Vilket/vilka program är de absolut ultimata programmen att syssla med? Jag vill inte behöva byta upp mig allt eftersom min kunskap och mina krav ökar, men vill inte heller börja med ett program som kräver flera års erfarenhet att förstå!

Vill ha ett "komplett packet" med program så jag kan gå hela vägen från att lägga trummorna till en färdig låt!

Alla tips är varmt välkomna, så allt användbart ni sitter på såsom bra hemsidor eller liknande är jag tacksam för!
Tack så mycket på förhand
MVH Visionz
Citera
2008-10-25, 22:24
Medlem
kavajmongots avatar
Ableton Live.

Läs här: http://www.ableton.com/tutorials
och här: http://www.ableton.com/pages/forum
Citera
2008-10-25, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kavajmongot
Ableton Live.

Läs här: http://www.ableton.com/tutorials
och här: http://www.ableton.com/pages/forum

Tack så jättemycket!
Det är med andra ord detta program som kommer att vara en trogen vän genom hela min framtida producering?

Behöver jag ha någon annan utrustning än programmet? Tänker på trummaskin osv.
Finns det drumsamples i programmet från början, eller måste man ladda hem dessa?
Citera
2008-10-25, 23:38
Medlem
Foorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visionz
Tack så jättemycket!
Det är med andra ord detta program som kommer att vara en trogen vän genom hela min framtida producering?

Behöver jag ha någon annan utrustning än programmet? Tänker på trummaskin osv.
Finns det drumsamples i programmet från början, eller måste man ladda hem dessa?

Ja, Albeton Live kommer vara dig trogen livet ut! Det är ett bra program. Det är ett program som håller. FL är inte så givande att köra live och väldigt många byter upp sig ifrån FL förr eller senare. Men man kan ju alltid ha lite av båda.

Drum samples finns överallt på internet. Fixa "The Winstons - Amen Brother" samt "Lyn Collins - Think" samples, så har du ju lite typiska DnB/Jungle beats.

Det finns hur mycket som helst att tanka, vad gäller synthar osv. Jag vill inte glorifiera piratebay men du hittar crackade versioner av riktigt bra synthar där skulle jag gissa på. Vanguard är schysst för DnB.

Det kommer vara jobbigt i början, mycket som är nytt osv, men du vänjer dig. Det är tålamod som gäller, och var inte rädd för att lägga ner dagar på just en låt tillslut.
Senast redigerad av Foorg 2008-10-25 kl. 23:46.
Citera
2008-10-26, 03:06
Medlem
kavajmongots avatar
En synth jag kan rekommendera är Massive av Native Instruments.
Och ett tips är att ta din tid med att lära dig programmet. Du kommer behöva tålamod i början
Citera
2008-10-26, 03:23
Bannlyst
Jag tackar så jättemycket för era tips!
Har kikat en del på ableton, och det ser helt klart lovande ut!
Har ni några bra guider att rekomendera? Jag lägger mer än gärna ner pengar på böcker eller videoguider om det finns någonting värt pengarna!
MVH Exo
Citera
2008-10-26, 04:13
Medlem
abelton??

gå för cubase istället, jag har iofs kompisar som förespråkar abelton
men de utgår från att cubase är bristfälligt utan att egentligen ha jobbat med det..

och verkar dessutom uteslutande jobba med digital/elektronisk musik
det är klart att all musik man gör på dator är digital, men jag själv spelar in de fletsa instrumenten själv & fyller på med pluggar/vsti:er

och jag jobbar i cubase...gillar man rec/play blandat med programerat
sä är det perfekt!
Citera
2008-10-28, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnask
abelton??

gå för cubase istället, jag har iofs kompisar som förespråkar abelton
men de utgår från att cubase är bristfälligt utan att egentligen ha jobbat med det..

och verkar dessutom uteslutande jobba med digital/elektronisk musik
det är klart att all musik man gör på dator är digital, men jag själv spelar in de fletsa instrumenten själv & fyller på med pluggar/vsti:er

och jag jobbar i cubase...gillar man rec/play blandat med programerat
sä är det perfekt!

Just sånt här som gör det så svårt att välja!

En annan polare säger att Reason är det bästa att ha i sin reportar, vad säger ni?
Citera
2008-10-28, 17:15
Medlem
Fruity loops är annars riktigt bra
Bara en myt som cirkulerat i alla år att det skulle vara något slags nybörjar program som du inte kan skapa "riktigt bra, avancerad musik" med. Och eftersom att du ska göra dnb/jungle är det ett perfekt program då FL innehaver den absolut bästa step-sequencern.
Citera
2008-10-29, 02:05
Medlem
Herr_Greens avatar
Nyaste FL 8 är likvärdigt alla program som finns på marknaden. Det enda som cubase gör bättre är att det är enklare att spela in röst och kvalitén på ljudet blir i mina öron bättre.
Citera
2008-10-30, 12:09
Medlem
kavajmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velocity007
Fruity loops är annars riktigt bra
Bara en myt som cirkulerat i alla år att det skulle vara något slags nybörjar program som du inte kan skapa "riktigt bra, avancerad musik" med. Och eftersom att du ska göra dnb/jungle är det ett perfekt program då FL innehaver den absolut bästa step-sequencern.

Fast samtidigt så är ableton live överlägsen när det kommer till resampling vilket är behändigt att kunna när man gör dnb.

Här är en kompis till mig som gör dnb i Ableton Live: http://www.myspace.com/xdz
Citera
2008-11-22, 20:55
Medlem
Tony.Flares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visionz
Just sånt här som gör det så svårt att välja!

En annan polare säger att Reason är det bästa att ha i sin reportar, vad säger ni?

Reason för mig fungerar dugligt som ett komplement till Live. Jag kör det via Rewire och använder bland annat Subtractorn som jag diggar stenhårt. Grejen med Reason är att det är lite längre till ett riktigt krämigt ljud än i t.ex. Live. Bara att ösa på en fet kompressor som roughrider, kanske en tubewarmer och en subtil reverb samt tweaka lite så är man hemma. Combinatorn kan man också använda tycker jag. Jag brukar tweaka lite realtime i reason medan jag spelar in i Live. Det är ett roligt och spontant sätt att jobba på.

Jag vill även passa på att lovorda Live framför Cubase. Jag har lång erfarenhet av båda. Live lämpar sig oerhört mycket bättre för elektronisk musik. Det är lika lätt att hitta till det krämiga ljudet (samma effekter osv.), men arbetsflowet i Live är oslagbart. Det är dessutom lätt att lära sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in