Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-25, 10:17
  #1
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Hej något konstigt har inträffat.

Jag har haft förkylningsblåsor i några dagar nu.
Smärtan har långsamt gått upp i höger öra nu.

Jag har en sådan smärta när jag sväljer (bara i höger öra).
Annars gör det bara ont.
Jag har inte haft något annat än förkylning i 3år nu.

Öroninflammation?

Edit: Kommer inte kunna äta något idag. Gör för ont att svälja!
__________________
Senast redigerad av Helsingborg2 2008-10-25 kl. 10:34.
Citera
2008-10-25, 12:33
  #2
Medlem
Vad jobbigt. Tycker det låter som du har öroninflammation, ja.
Men bästa är väl att uppsöka vård?
Citera
2008-10-25, 12:48
  #3
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Vad jobbigt. Tycker det låter som du har öroninflammation, ja.
Men bästa är väl att uppsöka vård?

Går det inte över av sig själv?

Sjukvården skriver ändå inte ut antibiotika för sånt längre?
Citera
2008-10-25, 12:48
  #4
Medlem
Då e din ångest enorm!

Är det som du beskriver så är den öroninflamation... Detta ger dig att du får käka kovepenin i 2 veckor och ja, smärtan e som sagt enorm. Jag hade ofta öroninflamation när jag var liten... ibland så stark att dom fick suga ut var ur örat på mig... ont som in i gandalf
Citera
2008-10-25, 14:46
  #5
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Någon 20.0 eller någon med lite erfarenhet?

Jag vill veta om man kan rida ut det eller måste uppsöka 20.0.
Citera
2008-10-25, 15:33
  #6
Medlem
Eliza CTs avatar
Har du en öroninflammation så kommer trumhinnan att brista och varet rinner ut. Man ska INTE invänta det. Inflammation i ett öra sitter nära blodkärl som försöjer hjärnan med blod - vilket alltså kan sprida sej om man har otur.
Så akut läkarbesök och penicillin gäller.
Mvh
Citera
2008-10-25, 15:40
  #7
Medlem
SjOgReNxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Har du en öroninflammation så kommer trumhinnan att brista och varet rinner ut. Man ska INTE invänta det. Inflammation i ett öra sitter nära blodkärl som försöjer hjärnan med blod - vilket alltså kan sprida sej om man har otur.
Så akut läkarbesök och penicillin gäller.
Mvh

När jag hade öroninflammation så sade min läkare tvärtom. Han ville inte alls ge penicillin utan jag skulle vänta ut det. Dock gör det ju så in i helvete ont att smärtstillande är nödvändigt.
Citera
2008-10-25, 15:47
  #8
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Har du en öroninflammation så kommer trumhinnan att brista och varet rinner ut. Man ska INTE invänta det. Inflammation i ett öra sitter nära blodkärl som försöjer hjärnan med blod - vilket alltså kan sprida sej om man har otur.
Så akut läkarbesök och penicillin gäller.
Mvh


Så att läkarna har slutat ge antibiotika för öroninflammationer skiter du i?

Läkare har blivit mer försiktig med att ordinera antibiotika, för att folk inte ska bli resistenta mot det.

Jag är 100% på att ett exempel på detta var en läkare som sa att barn med öroninflammation nuföritden fick rida ut smärtan.

Edit: http://www.vardguiden.se/templates/A...Articleid=3186

"Sök vård om du eller ditt barn har ont i öronen längre än tre dygn, om örat rinner eller om allmäntillståndet försämras kraftigt."
__________________
Senast redigerad av Helsingborg2 2008-10-25 kl. 15:53.
Citera
2008-10-25, 15:51
  #9
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjOgReNxxx
När jag hade öroninflammation så sade min läkare tvärtom. Han ville inte alls ge penicillin utan jag skulle vänta ut det. Dock gör det ju så in i helvete ont att smärtstillande är nödvändigt.


I så fall har mycket ändrats på kort tid.
I varje fall längre tillbaka punkterades även trumhinnor då de såren läkte snabbare än de ojämna som uppstår när trumhinnan brister av sej själv. Och även då penicillin efter.
Mvh
Citera
2008-10-25, 21:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Har du en öroninflammation så kommer trumhinnan att brista och varet rinner ut. Man ska INTE invänta det. Inflammation i ett öra sitter nära blodkärl som försöjer hjärnan med blod - vilket alltså kan sprida sej om man har otur.
Så akut läkarbesök och penicillin gäller.
Mvh

Senast jag hade öroninflamation så sa min 20.0'a (läkare) precis likadant. Så ja, ett tips till dig Hbg2 är att söka dig till en 20 direkt ifall du nu ej vill få stor jävla ångest
Citera
2008-10-25, 22:09
  #11
Medlem
knut_1s avatar
Aktuell rekommendation vid öroninflammation är behandling med antibiotika om besvären pågått över 2 dygn; detta pga att spontanutläkningsfrekvensen är så pass hög. Undantag är ålder under 2 år samt om trumhinnan spruckit då antibiotika istället ges direkt.
Citera
2008-10-25, 23:04
  #12
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Aktuell rekommendation vid öroninflammation är behandling med antibiotika om besvären pågått över 2 dygn; detta pga att spontanutläkningsfrekvensen är så pass hög. Undantag är ålder under 2 år samt om trumhinnan spruckit då antibiotika istället ges direkt.


Okej nu har de pågått i ett dygn tar jag mig till akuten då.

När spontan spricker trumhinnan? Det ska tydligen göra slut på all smärta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback