2013-08-25, 22:54
Medlem
Det är ni som har fel men vill inte inse det då ni blivit hjärntvättade av 100% nötköttreklamen och tror att den billiga ammoniaktvättade restprodukten till kött som finns i McDonalds är dyrare än andra ingredienser.

Anledningen till att alla i världen, inte bara svenskar, blandar nötköttsfärs med annat är för att man just precis mal köttet för att kunna göra det. Annars äter man väl (traditionellt) hellre en hel köttbit eller gör en gryta.

Men återigen, jag har inget emot 100% nötkött - däremot binder det fan inte bra om du gör egna hamburgare och maler själv men det går väl...typ.

Nötkött med en fetthalt 15%+ går men det känns fortfarande mer naturligt att just precis inte göra det utan att blanda in andra ingredienser precis som när du gör köttbullar, pannbiff, wallenbergare eller annat.
Citera
2013-08-25, 23:11
Medlem
CygneRouges avatar
Köttfärs med 15 % fetthalt är fanimig knastertorr, ordentlig, naturlig färs har c:a 30 % fett.

30 % fett håller ihop hur bra som helst i pannan, bara när man forcerar fram onaturlig 15%-färs måste man ta till fusk som ströbröd och ägg.
Citera
2013-08-26, 00:52
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Köttfärs med 15 % fetthalt är fanimig knastertorr, ordentlig, naturlig färs har c:a 30 % fett.

30 % fett håller ihop hur bra som helst i pannan, bara när man forcerar fram onaturlig 15%-färs måste man ta till fusk som ströbröd och ägg.

Jag har stekt hamburgare gjorda med högrevsfärs på 15% utan att dom faller isär i pannan. Förstår inte problemet och varför man måste ha bindemedel i färsen. Jag har bara ren färs plus salt o peppar på köttet när det steks i pannan med smör o lite olja.

Betydligt saftigare och godare än en kompakt pannbiff med ägg o ströbröd.
Citera
2013-08-26, 09:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Nej, jag håller med om att det inte behövs. Jag gillar 100% kött bäst jag med, men jag håller inte med om att Max serverar pannbiff. Fortfarande hamburgare.

Ja så petig är jag inte. Äter sällan hamburgare på snabbmatställen men provade just Max för en tid sen. Lite besviken, men hamburgare i nån form var det ju och det gick ner utan problem.

Mitt påpekande att man inte ska ha ägg och ströbröd i burgare var mest en upplysning för alla som tror att man ska blanda massa saker i burgarsmeten "för att det ska hålla ihop". Gissar att tramset med ströbröd och ägg i hamburgare har tagit köttbulls- och pannbiffvägen in i den svenska matlagningen. Morsor som tillagat det nya påfundet hamburgare till sina barn har tänkt att "en tocken där handburgare, ja det är väl en pannbiff i en dubbelsmörgås".
Citera
2013-08-26, 15:23
Medlem
Vilket kött/del använder du för att få 30% fett?

Entrecoteburgare är väl de bästa som finns och då är det 10-15%.
Högrev är ganska vanligt.

Handlar heller inte så mycket om att man måste ha bindmedel så mycket som att en av anledningarna till att man inte steker en god entrecote eller gör en god gryta på högrev är för att man vill blanda det med olika kryddor och andra ingredienser.

Nu när ni nämner riktigt feta delar; är det någon som vet vad den där typiskt syd-amerikanska (Södra USA) rätten heter som görs lite som hamburgare men för att få den lite vattning.
Blir till slut som en massa/söndersmulad hamburgare - ofta lite barbeque/spicy som man lägger på bröd?

Vill göra det igen :P behöver recept.

Nevermind, kom på det: Sloppy Joe.
Senast redigerad av OrkaPalla 2013-08-26 kl. 15:59.
Citera
2013-08-31, 03:55
Medlem
Skulle gärna ta en Lyxshake eller vad dom heter just nu.
Citera
2013-08-31, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Använder Max diverse bindningsmedel menar ni?! Där har vi isåfall förklaringen till varför deras burgare smakar så svenskt.

Men detta används väl knappast i deras deluxeburgare?

En Grand de Luxe innehåller, vad gäller "burgaren":
Anmärkning: Nötkött, potatis, vatten, ägg, koksalt, natrium, potatisfibrer, potatismjöl, potatisstärkelse, buljong (köttbuljong, salt), kryddextrakt (rosmarin).

Ska du ha den laktos-, ägg och mjölkproteinfri blir det ännu värre:
Anmärkning: Svenskt nötkött, vatten, blodprotein från nöt, potatisfibrer, potatismjöl, koksalt, lökpulver, Svartpeppar, Köttbuljong (jästextrakt, E621, maltodextrin (potatis), seleri, rosmarin), vegetabilisk olja (raps).
Citera
2013-08-31, 19:55
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
En Grand de Luxe innehåller, vad gäller "burgaren":
Anmärkning: Nötkött, potatis, vatten, ägg, koksalt, natrium, potatisfibrer, potatismjöl, potatisstärkelse, buljong (köttbuljong, salt), kryddextrakt (rosmarin).

Ska du ha den laktos-, ägg och mjölkproteinfri blir det ännu värre:
Anmärkning: Svenskt nötkött, vatten, blodprotein från nöt, potatisfibrer, potatismjöl, koksalt, lökpulver, Svartpeppar, Köttbuljong (jästextrakt, E621, maltodextrin (potatis), seleri, rosmarin), vegetabilisk olja (raps).

Där ser man. Tycker dock inte man känner all annan skräp i deluxeburgaren. Ganska roligt att alla springer runt och pratar om att MAX har bättre kvalité och att det smakar så mycket bättre. Jo visst, om man vill ha ägg och mjöl när man köper kött och inte vet hur en burgare ska smaka så.
Citera
2013-08-31, 22:53
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Där ser man. Tycker dock inte man känner all annan skräp i deluxeburgaren. Ganska roligt att alla springer runt och pratar om att MAX har bättre kvalité och att det smakar så mycket bättre. Jo visst, om man vill ha ägg och mjöl när man köper kött och inte vet hur en burgare ska smaka så.

Lägg ner. Hamburgare är inte nödvändigtvis gjorda på enbart kött. Ägg & mjöl är inte "skräp".
Citera
2013-08-31, 23:36
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Lägg ner. Hamburgare är inte nödvändigtvis gjorda på enbart kött. Ägg & mjöl är inte "skräp".

Nej, många svenskar vill ju ha en pannbiff istället. När andra nationaliteter kommer till Sverige och köper en djupfryst burgare i butik med endast 80% kött så spyr dom och vi får skämmas.
Citera
2013-09-01, 02:25
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge

Vad menar du med naturlig färs? Är färs med mindre fettprocent onaturlig, eller hur ska jag tolka inlägget?
Citera
2013-09-01, 11:24
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Nej, många svenskar vill ju ha en pannbiff istället. När andra nationaliteter kommer till Sverige och köper en djupfryst burgare i butik med endast 80% kött så spyr dom och vi får skämmas.

Var stolt istället för det genuint svenska. Inte fan skäller du ut svartskallarna för deras äckliga mat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in