Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-24, 21:29
Medlem
grynings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
det är inte max som har etablerat sig i saudiarabien, det är något pöcko i saudiarabien som har kopierat max. dom har ingenting med varandra att göra.
tar tillbaka det där.

Max har länge haft tankar på att öppna sin verksamhet där.
Då de tror att det går bättre för dem än för Mcdonalds, då antagligen araberna tycker det är för Amerikanskt.

Och såvida det är plagiat eller inte som öppnat där, vet jag inte.
Citera
2009-03-24, 21:34
Medlem
Chowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gryning
Max har länge haft tankar på att öppna sin verksamhet där.
Då de tror att det går bättre för dem än för Mcdonalds, då antagligen araberna tycker det är för Amerikanskt.

Och såvida det är plagiat eller inte som öppnat där, vet jag inte.
det verkar vara the real deal, men jag håller ju med i tänket. de där araberna är ju inte allt för glada i americat.
Citera
2009-03-25, 00:13
Medlem
A.Chigurhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Snart får vi en max centralt i göteborg också... vad härligt att slippa åka till partille bara för att köpa deras goda mozarellasticks...

På tal om deras mozarellasticks! de är överlägset de godaste jag smakat, jämfört med någon annan snabbmatskedja. Dock är ett jävligt störigt problem som jag råkat ut för minst två gånger, DE ÄR SLUT! jag menar..... de borde kunna rusta upp sitt lager så pass, för att de kommer sälja dem så att inte kunderna ska behöva bli missnöjda! skärpning MAX!
Citera
2009-03-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
det verkar vara the real deal, men jag håller ju med i tänket. de där araberna är ju inte allt för glada i americat.

Som i så många andra fall så är man inte inte "glad i americat" som Chowie säger men adapterar gärna in delar av deras livsstil. Dessutom är det ju lokala affärsmän och inte företag i sig som står för etableringen.

Just i Mellanöstern hittar många snabbmatskedjor/cafékedjor sin nya tillväxtregion. Och invånarna tycks gilla det.

En snabb koll ger exempelvis: 33% tillväxt för McDonalds i UAE med 61 enheter, Dunkin' Donuts hade 22% tillväxt o räknar med att öppna 10 nya enheter under 09 (källa: http://www.arabianbusiness.com/54884...record-profits)
Burger King har 200 restauranger i området (http://www.tradearabia.com/news/FOOD_151656.html)
ete. etc. Googla "fast food middle east" och ni får en hel del fakta.

MAX har ju länge tjatat om sin utlandsetablering och det har pratats om både Norge, Danmark och Tyskland. Men även Mellanöstern - och när någon kopierade hela konceptet (Teheran, 2004) så kan man kanske dra slutsatsen att det finns et intresse(även om det inte är ett vattentätt argument). Men nu verkar man ha hittat en lokal affärsman som är intresserad av att testa. Kan gå bra.

Själv så gillar jag inte MAX så värst
Citera
2009-03-26, 00:51
Medlem
Folkskyggs avatar
Tycker det är väldigt trist att en svensk hamburgerkedja ska börja etablera sig utanför Norden, speciellt Saudiarabien.
Citera
2009-03-26, 00:52
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Tycker det är väldigt trist att en svensk hamburgerkedja ska börja etablera sig utanför Norden, speciellt Saudiarabien.

Jaså varför det?
Citera
2009-03-30, 16:49
Medlem
Sjveds avatar
Bojkotta Max Muslimburgare!

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Nu är det dags att bojkotta MAX hamburgerkedja. Nu ska de etablera sig i utlandet.Och man väljer av alla ställen Saudiarabien,

Jag håller med och tänker inte heller gå dit mer!
http://sydsvenskan.se/ekonomi/articl...diarabien.html
http://www.max.se/news.aspx?id=1218

Anledningen till att jag hittills föredragit Max framför Burger King och McDonalds är inte smaken (som på senare år inte ens skiljer sig så mycket längre) utan att Max varit det bästa helsvenska alternativet till de multinationella konkurrenterna.

Vad kommer härnäst, Halalslaktat (kamel-)kött i hamburgarna?

Max ledning borde dock ta och studera den fantastiska kedjan In-n-out i USA!
Det är en kedja, med superbt goda och fräscha hamburgare, som inte vill expandera ihjäl sin höga kvalitet
utan av just den anledningen endast hålla sig i de varandra intillligande staterna Nevada, Utah, Arizona och Kalifornien.
In-n-out har ej heller sålt sitt namn via franchise utan är ägs av barnbarnet
till grundaren från 1948.
http://www.in-n-out.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/In-N-Out_Burger

Det är tråkigt att Max skall förvanskas men jag antar att det så när plånboken istället för hjärnan och hjärtat styr verksamheten...
Citera
2009-03-30, 20:49
Medlem
haschzors avatar
Ja att de har valt Saudiarabien av alla länder tyder väl inte direkt på någon känsla för etik, men det är väl bara att hoppas att det går bra för dem.
Citera
2009-04-01, 18:51
Medlem
Berättelse på "Max hamburgare" omlsag??

Rätt tråd??

Anyways: Är det bara jag som lagt märke till att på Max pappersomslag (till pommesfrites, burgarna, läsken osv) att det står nån form av berrätelse, tex: "Vi skulle sova, på hottelet" (påhittad men liknande saker) kan det vara om Max historia eller något? Fins det nån stans man kan läsa hela historian??
Citera
2009-04-01, 22:35
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigaander
Rätt tråd??

Anyways: Är det bara jag som lagt märke till att på Max pappersomslag (till pommesfrites, burgarna, läsken osv) att det står nån form av berrätelse, tex: "Vi skulle sova, på hottelet" (påhittad men liknande saker) kan det vara om Max historia eller något? Fins det nån stans man kan läsa hela historian??
Med resarvation för dåligt april skämt.
var skulle isf den här texten stå. då jag synat påsar ett antal gånger och aldrig sätt det...

Nä det här är ett april skämt. slutsats så länge ingen motbevisar mig

Edit: okej jag har nu kollat på en påse jag hade i "utgående papper" i köket. där står inget. fail is fail. sory
Citera
2009-04-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Med resarvation för dåligt april skämt.
var skulle isf den här texten stå. då jag synat påsar ett antal gånger och aldrig sätt det...

Nä det här är ett april skämt. slutsats så länge ingen motbevisar mig

Edit: okej jag har nu kollat på en påse jag hade i "utgående papper" i köket. där står inget. fail is fail. sory
mm för detta "aprilskämt" hade varit extremt kul, speciellt för mig när jag tänker på er. . . kollar på era hamburgepåsar. Mohaha så rolig jag är.
NEJ detta är INTE ett aprilskämt, nu när det är den 2a kan jag ju passa på igen, kanske detta bara är i Uppsala, men någon annan måste ju ha sett det! ganska ljus text, den står snett uppåt så man kan sällan läsa mer än 1-2 meningar utan att behöva läsa någon annanstans, KOLLA ERA LÄSKBURKAR NÄSTA GÅNG NI ÄTER PÅ MAX HAMBURGARE!
Citera
2009-04-06, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Anledningen till att jag hittills föredragit Max framför Burger King och McDonalds är inte smaken (som på senare år inte ens skiljer sig så mycket längre) utan att Max varit det bästa helsvenska alternativet till de multinationella konkurrenterna.

Vad kommer härnäst, Halalslaktat (kamel-)kött i hamburgarna?

Max serverar redan falafel snacks och falafel burgare i Malmö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in