Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-23, 17:44
  #1
Medlem
eradicos avatar
Tjena.. jag har ingen aning om vad jag ska gå efter att ha läst klart natur. Har läst natur natur och har ett snitt på 17 för tillfället, ngn som har ngt tips på vad man kan göra för att komma på vad man vill göra?
Citera
2008-10-23, 17:48
  #2
Medlem
Goosks avatar
Vad är du intresserad av att göra? Vilken sysselsättning hade du trivts med?
Citera
2008-10-23, 18:07
  #3
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Tjena.. jag har ingen aning om vad jag ska gå efter att ha läst klart natur. Har läst natur natur och har ett snitt på 17 för tillfället, ngn som har ngt tips på vad man kan göra för att komma på vad man vill göra?

Jobba, res, runka bulle, gor vad fan som helst forutom att valja en utbildning "bara for att". Kanske kan du lasa sprak en termin medan du funderar? Da har du mojlighet att studera i ett land dar det spraket talas ocksa...

Las franska i tva terminer och plugga en bachelor pa franska sydkusten, eller spanska och bosatt dig i nan soft spansk stad, eller sydamerika?

Eller sa kan du bestalla hem kurskataloger fran varenda hogskola och universitet i Sverige och lasa en om dagen tills du hittar nagot du tycker verkar intressant?
Citera
2008-10-23, 18:07
  #4
Medlem
Deannas avatar
Jobba ett tag..
Då blir du kanske mer studiemotiverad och får bättre självkännedom. Det är aldirg smart att hoppa på en utbildning bara för att "man känner att man måste".
Citera
2008-10-23, 18:48
  #5
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
Jag var fortfarande studiemotiverad i slutet av gymnasiet så jag funderade på vilka ämnen jag föredrog/var bäst på och började kolla på olika universitetsutbildningar som kunde passa. Som tur var träffade jag helt rätt! Och att plugga på universitetet har varit så mycket bättre än jag kunde föreställa mig

Om du t.ex. tycker att teknik och biologi är kul så kan du kolla upp olika utbildningar som kombinerar dessa, börja med universitet nära dig men även på andra orter som du tror kan passa. Det finns jättemånga intressanta utbildningar som man inte känner till!

Om du inte känner dig motiverad just nu kanske du gör det om du hittar en utbildning som du verkligen tror på. Annars är det bara bortkastade pengar/csn-poäng/tid att hoppa på en utbildning som du inte känner helt för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback