Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-22, 19:05
  #1
Medlem
bessies avatar
har ju haft sotaren här i dag . blev påmind om att man ska lägga en bit zink på glöden för att få bort tjäran i skorstenen . har provat att lägga på små bitar av zink , törs inte lägga på för mycket( det blir ju en riktig ljuslåga av det ), är det någon som vet hur mycket zink man ska ha i varje gång man eldar eller hur ofta ? det ska ju funka med zink, hur nu det går till?
Citera
2008-10-22, 19:34
  #2
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
har ju haft sotaren här i dag . blev påmind om att man ska lägga en bit zink på glöden för att få bort tjäran i skorstenen . har provat att lägga på små bitar av zink , törs inte lägga på för mycket( det blir ju en riktig ljuslåga av det ), är det någon som vet hur mycket zink man ska ha i varje gång man eldar eller hur ofta ? det ska ju funka med zink, hur nu det går till?
Har också hört det där men trodde det var en myt.

Jag brukar elda upp såna där värmeljus"skålar" av zink bara ifall att det skulle vara nån sanning.

Frågan kanske passar bättre i kemi-forumet?
Citera
2008-10-22, 19:52
  #3
Medlem
rolllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Har också hört det där men trodde det var en myt.

Jag brukar elda upp såna där värmeljus"skålar" av zink bara ifall att det skulle vara nån sanning.

Frågan kanske passar bättre i kemi-forumet?

Dum fråga, men är inte de gjorda av aluminium?
Citera
2008-10-22, 19:55
  #4
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolller
Dum fråga, men är inte de gjorda av aluminium?
Möjligt.

Jag bara härmar en annan som gjorde så, och som påstod att de var av zink.
Förångas aluminium?

Nej nu lämnar jag den här diskussionen.
Citera
2008-10-23, 16:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Möjligt.

Jag bara härmar en annan som gjorde så, och som påstod att de var av zink.
Förångas aluminium?

Nej nu lämnar jag den här diskussionen.

De är nog av aluminium, aluminium brukar oxidera till vit al-oxid vid hög temp. Prova att slänga en ölburk på brasan. Det förångas inte, det blir liksom till vitt pulver.

Vet inte riktigt varför zink skulle funka, en annan idé är att elda på riktigt länge. Tjäran fälls ut då temperaturen i skorstenen blir låg, oftast högt upp. Eldar ni på länge så värms så stora delar som möjligt av skorstenen upp och tjäran kan då "försvinna", åtminstone där det blir tillräckligt varmt.

Det sämsta man kan göra är att elda många korta stunder, då maxar man tjärutfällningen.
__________________
Senast redigerad av bredställ 2008-10-23 kl. 16:22.
Citera
2008-10-23, 16:26
  #6
Medlem
Baalzamons avatar
Man kan också elda mindre barrved och mera lövved för att slippa tjäran
Citera
2008-10-23, 16:38
  #7
Medlem
Avva66s avatar
Innehåller inte tjäran kreosot?
Giftigt som fan förutom att det kan ta eld.

Clas Ohlsson säljer skorstensrens annars.

http://www.clasohlson.se/Product/Cat...=251161#34-687
Citera
2008-10-23, 16:52
  #8
Medlem
Det sägs att pannzinken förzinkar stålet under tjäran och då lossar den, så enligt den teorin biter det inte i skorstenen om den är murad.

Egentligen bör du se över hur veden är och hur du eldar. Slarva inte med torkningen och låt det brinna rejält när du eldar. Låt det inte pyrelda med stängt spjäll, bättre är att låta en mindre mängd brinna ut och tända på nytt senare.
Citera
2008-10-23, 17:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Innehåller inte tjäran kreosot?
Giftigt som fan förutom att det kan ta eld.

Ja och nej....

Kreosot är egentligen en jävla soppa av ämnen varav några är cancerframkallande... om kreosoten kommer från stenkol.

Kreosot från trä är däremot inte (bevisat) cancerogent.

Så om du inte eldar stenkol så blir det inte cancerframkallande.

Brandfarligt kan det vara om det samlas tillräckligt mycket. Är skorstenen besiktigad och godkänd så ska det inte samlas så mycket att det blir nån fara.
Citera
2008-10-23, 19:43
  #10
Medlem
bessies avatar
jag har en insatts i den öppna spisen , är inte nöjd med den för tillluften kommer från sidorna, det vore bättre om tillluften kom underirfån som det gör i vedspisen. jag tror att tjäran i min skorsten kommer från att efter dålig tajming köpte färdig kluven (torr) ved, det blev ett passande av spisen för att det brann för dåligt, det här 4 år sedan , kan tjäran vara kvar så länge e
ller är det nytt?
__________________
Senast redigerad av bessie 2008-10-23 kl. 19:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback