2008-10-23, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Ändå finns det så många muslimer som ger sig fan på att de är muslimer.
Och som skulle döda för sin religions okränkbarhet?

Har alla dessa människor fått allt om bakfoten?
Isåfall kanske man måste börja fråga sig om den här boken/religionen verkligen är så ofelbar.
När man tydligen kan tolka det som står svart på vitt på
så allvarligt olika sätt.

Alla religioner och alla Skrifter kan tolkas hur man vill. Därför det finns hårda regler inom Islam om hur man tolkar skrifterna och vem som får tolka dem. Dock finns det vissa personer som utnyttjar sin makt (religionen är en stor maktfaktor i världen och kommer så förbli) för att stärka sin makt genom att ljuga eller sprida osanningar. Det är ju så att vi har många kristna sekter som har samma problem, judiska också tom hinduistiska mm..att tolka saker och ting efter eget behag och sen hitta anhängare är inte så svårt.
Citera
2008-10-23, 03:05
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaheed
I vissa europeiska länder är det straffbart att ha åsikten att judeutrotningen aldrig skedde. Där mördar man inte dem som har en annan åsikt men man sätter dem i fängelse.
Ja och detta kritiseras ständigt av intellektuella i hela västvärlden. Självkritik är något Islam skulle må bra av.
Citat:
Islam är hotad. Islam är angripen och beviset för det är inte bara krigen mot de Muslimska länderna, utan också de åsikter som visats på detta forumet.
Du menar att du inte avskyr islam? Är inte det hat då? Här har jag hört allt från att det är en perverterat religion till att muslimer och Islam är sjuk. Etniciteten skulle visa dig att ni drar alla muslimer över en kam för något som ett fåtal gjort. Finns många galningar i världen som tolkar saker och ting efter eget behag, inte ränner jag runt och dömer deras föräldrar, släktingar, länder eller deras religion för det. Kristna mördade miljoner muslimer, menar du att jag ska anklaga Kristendomen för det? Nej. Det är inte kristendomens fel att vissa tolkar saker och ting som de önskar.
Samma gäller Islam. Islam behandlas sämre och det vet du, om du inte vet det så beror det på att du inte vill öppna dina ögon. Förbud mot slöja? Alltså allvarligt talat..det är ett klädesplagg..det visar vilken fruktan man har för Islam och muslimerna...
Jag tycker illa om Islams ja men avsky eller hat? Absolut inte. Jag delar inte din bild av att det är en obetydlig minoritet av muslimerna som motiverar sina våldshandlingar med Koranen. Det är inga enskilda galningar som begår brotten och de anser nog att deras tolkning av Islam är mer korrekt än din. Så länge de handlar utifrån sin religion är det självklart den som ska kritiseras. Sen baserar sig inte min kritik mot Islam endast på de extrema delarna, hela filosofin med total underkastelse har jag svårt för, synen på kvinnans rättighter, synen på oliktänkande, lättkränktheten, dödstraff för apostasi m.m..

Om kristendomen skulle se likadan ut som den gjorde förut skulle jag kritisera den precis lika mycket. Men tack och lov så lever vi i ett sekulariserat samhälle där kyrkan inte lägger sig i vårt vardagliga liv. Kristendomen är ju precis lika kritiserad som Islam om mer på en intellektuell nivå. Se bara på de tonvis med böcker som angriper bibel, bilden av Jesus och kristendom i allmänhet. Men till skillnad från Islam så hör man inga krav på dödstraff från religiösa ledare.

Varför skulle just Islam få någon särställning i väst och vara den enda livsåskådning som inte får grankas och kritiseras? Individers rättigheter måste garanteras oavsett vilken religion de tillhör.
Citera
2008-10-23, 03:13
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Sen var det du som tog upp att vi hade konspirationer mot USA sen säger du att USA kritiseras alltså bestäm dig? När har du sett Sveriges politiker kritisera Israel eller USA? Jag försökte förklaqra för dig varför det finns folk som är hatfyllda mot väst och det har med USA och Israel att göra. Jag försökte förklara för dig också varför du inte ser "islam" fördöma onda muslimers handlingar, och delvis beror det på att de kanaler (al jazeera tex) som är negativa mot USA bekämpas eller tystas ner av väst.
Hizbollahs kanal är förbjuden att visas på EU område tex mm
Vad ska jag bestämma mig för? Ja det finns en jävla massa konspirationsteorier mot USA (det var USA själva som sprängde wtc m.m.). USA ställer till med jävla massa skit. Var är motsättningen? Och nu var det inte kanaler som är kritiska mot USA vi var ute efter utan självkritiska mot Islam. Det jag diskuterar i det här forumet är religion, världspolitik finns det bättre platser för.
Citera
2008-10-23, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Ja och detta kritiseras ständigt av intellektuella i hela västvärlden. Självkritik är något Islam skulle må bra av.
Jag tycker illa om Islams ja men avsky eller hat? Absolut inte. Jag delar inte din bild av att det är en obetydlig minoritet av muslimerna som motiverar sina våldshandlingar med Koranen. Det är inga enskilda galningar som begår brotten och de anser nog att deras tolkning av Islam är mer korrekt än din. Så länge de handlar utifrån sin religion är det självklart den som ska kritiseras. Sen baserar sig inte min kritik mot Islam endast på de extrema delarna, hela filosofin med total underkastelse har jag svårt för, synen på kvinnans rättighter, synen på oliktänkande, lättkränktheten, dödstraff för apostasi m.m..

Om kristendomen skulle se likadan ut som den gjorde förut skulle jag kritisera den precis lika mycket. Men tack och lov så lever vi i ett sekulariserat samhälle där kyrkan inte lägger sig i vårt vardagliga liv. Kristendomen är ju precis lika kritiserad som Islam om mer på en intellektuell nivå. Se bara på de tonvis med böcker som angriper bibel, bilden av Jesus och kristendom i allmänhet. Men till skillnad från Islam så hör man inga krav på dödstraff från religiösa ledare.

Varför skulle just Islam få någon särställning i väst och vara den enda livsåskådning som inte får grankas och kritiseras? Individers rättigheter måste garanteras oavsett vilken religion de tillhör.

Varför antar du att Islam och Muslimerna inte har självkritik? Om du säger att du läser Islamiska mailinglistor och tittar på Islamiska program, så kan jag bara säga du ljuger :=)
Jag kan dock lova dig att ämnet berörs..DAGLIGEN. Tyvärr är det på arabiska men om du lär dig arabiska så kommer du se att du har fel..än en gång.

De du syftar på har synen att jag är en infidel, en otrogen. Så jag delar inte synen på Islams tolkning med dem. Jag har försökt förklara tidigare att det är en sekt som kallas för Wahabismen/Salafismen och att deras pengar kommer från Saudiarabien. Dessa har, med USAs goda minne, spridit sitt skit runt världen. De är en minoritet och deras tolkning kommer från personer som sen många år är glömda eller förträngda, tyvärr har de pengar och tyvärr når de idioter. '
Underkastelse är del av vår tro ja, du behöver inte gilla det men vi underkastar oss alla olika överhögheter. Du underkastar dig väl din korporal i armen? Hur är det med underkastelsen av dig inför din chef? Eller någon som är starkare? Det här är underkastelsen för skaparen.

Du har fel i att tro att man inte kan kritisera Islam
Dock tål man inte hån nej. Varför älskar Svenskar detta jävla mobbandet? Är Idol inte nog? Räcker det inte med alla såpor på tv? Mobbning i skolan mobbning på arbetsplatsen? Måste man mobba folk som har en annan tro också?
Kom med vettig kritik, ge mig bevis ge mig källor ge mig något att bita i och voila vi har en fin kritikfylld diskussion..men när någon kommer och säger saker som inte stämmer, klart man tar illa upp.

I väst har man en lag mot ärekränkning. Du kan inte hetsa mot Judar och du kan inte hetsa mot homosexuella, men är det inte hets när du ritar av Muhammed med en bomb i turbanen och en massa kvinnor bakom honom och så har han en hatfylld blick i ögat?

Vänd på det nu och gör en karikatyr av en jude med girig blick, lång näsa och sin hatt på huvudet..du skulle bli anmäld fortare än du kunnat säga hej hej.

Hade samhället och världen överlag slutat mörda muslimer i miljoner och hade väst behandlat Islam som den behandlar andra, så hade vi inte haft några problem. Att förbjuda slöjan är ju ett tecken på det krig som förs mot Islam. Det är ingen kritik då, utan det är förföljelse.
Citera
2008-10-23, 03:34
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Varför antar du att Islam och Muslimerna inte har självkritik? Om du säger att du läser Islamiska mailinglistor och tittar på Islamiska program, så kan jag bara säga du ljuger :=)
Jag kan dock lova dig att ämnet berörs..DAGLIGEN. Tyvärr är det på arabiska men om du lär dig arabiska så kommer du se att du har fel..än en gång.
Därför att de i väst ständigt utger sig för att vara offer och helst skulle villja att det lagstiftas mot religionskritik?
Citat:
De du syftar på har synen att jag är en infidel, en otrogen. Så jag delar inte synen på Islams tolkning med dem. Jag har försökt förklara tidigare att det är en sekt som kallas för Wahabismen/Salafismen och att deras pengar kommer från Saudiarabien. Dessa har, med USAs goda minne, spridit sitt skit runt världen. De är en minoritet och deras tolkning kommer från personer som sen många år är glömda eller förträngda, tyvärr har de pengar och tyvärr når de idioter. '
Ja jag känner til wahabbister och grundaren som förfärades över USA moraliska förfall när han studerade där. Men du menar väl inte på fullt allvar att det är den enda fundamentalistiska gruppen inom Islam. Fatwan mot Rushdie t.ex. kom väl knappast från dem
Citat:
Underkastelse är del av vår tro ja, du behöver inte gilla det men vi underkastar oss alla olika överhögheter. Du underkastar dig väl din korporal i armen? Hur är det med underkastelsen av dig inför din chef? Eller någon som är starkare? Det här är underkastelsen för skaparen.
Tog bara upp det som en del jag inte tycker om för att visa att det inte bara är extremismen jag vänder mig mot. Jag tycker inte man ska underkasta sig något helt och hållet men det kan diskutera det någon annan gång.
Citat:
I väst har man en lag mot ärekränkning. Du kan inte hetsa mot Judar och du kan inte hetsa mot homosexuella, men är det inte hets när du ritar av Muhammed med en bomb i turbanen och en massa kvinnor bakom honom och så har han en hatfylld blick i ögat? Vänd på det nu och gör en karikatyr av en jude med girig blick, lång näsa och sin hatt på huvudet..du skulle bli anmäld fortare än du kunnat säga hej hej.

Det är väl hets mot folkgrupp du menar knappast ärekränkning och nej det var inte hets mot folkgrupp emd kariktyrerna och du skulle inte dömas för det om du publicerade en liknande på judar. Lägg däremot till död åt Islam/judar så ligger du illa till. Du vet den typ av uttryck mot väst som är vanliga i muslimska länder.
Citat:
Hade samhället och världen överlag slutat mörda muslimer i miljoner och hade väst behandlat Islam som den behandlar andra, så hade vi inte haft några problem. Att förbjuda slöjan är ju ett tecken på det krig som förs mot Islam. Det är ingen kritik då, utan det är förföljelse.
Vilka är samhället och världen och var mördas muslimer i miljoner? När förbjöd vi slöjan i Sverige? Slöjdebatten handlar ju mer om man ska se det som ett tecken på förtryck eller inte.
Citera
2008-10-23, 11:16
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Ändå finns det så många muslimer som ger sig fan på att de är muslimer.
Och som skulle döda för sin religions okränkbarhet?

Har alla dessa människor fått allt om bakfoten?
Isåfall kanske man måste börja fråga sig om den här boken/religionen verkligen är så ofelbar.
När man tydligen kan tolka det som står svart på vitt på
så allvarligt olika sätt.
Utgå hellre från att människor är olika. Så hittar du svaret.

Jämför med svenskar. Vi har en svensk lag som säger vad vi inte har rätt att göra. Men så sjutton heller alla bryr sig om det. En del tolkar det som att det är vad man ska göra istället.

Så det närmaste svaret lär vara, människor är olika och uppfattar (medvetet eller omedvetet) saker och ting på olika sätt.

Jag kan ta ett annat exempel. Eftersom det är många män här borde ni kunna relatera hyfsat bra till det.
En kvinna med lite utmanande klädsel pratar med er. En del lär uppfatta henne som hon försöker hitta en dejt till ett party, andra uppfattar att hon frågar efter vägen till apoteket (om hon nu gör det) och andra att hon är pratsjuk. Dvs människor kan uppfatta situationer och även skriven text olika. Se också hur många missförstånd det ibland kan bli bara på Flashback i inlägg som skrivs. Avsikten när man skriver det är en, sen uppfattar folk det väldigt olika. Så människor är olika.
Citera
2008-10-23, 12:28
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
I Iran har judar zaraostras och kristna permanenta säten i riksdagen. Jag tror det visar klart hur Islam ser på saken? Problemet i den Muslimska världen är att de flesta av dem är korrumperade och om du vill tro det eller ej, så har dessa stater USAs backande bakom sig. Det är därför det är stora oroligheter i de Muslismka länderna mot ledarna som säljer ut länderna och religionen. Det var faktistk ni som tog upp Islamisk historia och försökte visa att den var grym mm
Då kan det vara läge att du går över till mitt inlägg till dig i:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13402808&postcount=147

P.S.
Visserligen har den indoktrinering du utsatts för i muslimsk miljö satt sina spår - det kan ingen kritisera dig för. Även vi, som utvecklats i västliga demokratier (med problemen de medför), till de personligheter vi har, är naturligtvis till viss del ett resultat av indoktrinering. Om en förälder varnar sitt barn för den varma spisplattan eller för att gå över gatan utan att se sig för, är det nturligtvis en form av indiktrinering som hör uppfostran till.

Vad jag vänder mig mot i muslimsk indoktrinering är fall som:

http://www.youtube.com/watch?v=vgh5Z4Frv5U

då barnasinnet låses vid föreställningar som inte går ur i vuxen ålder - att anse som en direkt mental våldtäkt.

Eftersom du är beredd att verbalt klart gå i clinch med problemen runt förståelsen mellan människor i väst och muslimer, med sin grund i muslimska miljöer, ser jag det dock meningsfullt att resonera med dig, även om våra åsikter av naturliga skäl diametralt avviker från varandra.
Citera
2008-10-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Därför att de i väst ständigt utger sig för att vara offer och helst skulle villja att det lagstiftas mot religionskritik?
Ja jag känner til wahabbister och grundaren som förfärades över USA moraliska förfall när han studerade där. Men du menar väl inte på fullt allvar att det är den enda fundamentalistiska gruppen inom Islam. Fatwan mot Rushdie t.ex. kom väl knappast från dem
Tog bara upp det som en del jag inte tycker om för att visa att det inte bara är extremismen jag vänder mig mot. Jag tycker inte man ska underkasta sig något helt och hållet men det kan diskutera det någon annan gång.

Det är väl hets mot folkgrupp du menar knappast ärekränkning och nej det var inte hets mot folkgrupp emd kariktyrerna och du skulle inte dömas för det om du publicerade en liknande på judar. Lägg däremot till död åt Islam/judar så ligger du illa till. Du vet den typ av uttryck mot väst som är vanliga i muslimska länder.
Vilka är samhället och världen och var mördas muslimer i miljoner? När förbjöd vi slöjan i Sverige? Slöjdebatten handlar ju mer om man ska se det som ett tecken på förtryck eller inte.

Men lille vän, statistik och undersökningar både från EU och från Sverige, har sagt klart och tydligt att islamofobin ökat och att man behandlar muslimerna sämre. Att du ens vågar säga motsatsen är ju bara bevis på den brist för förståelse av verkligheten du ju har. Det handlar inte om att lagstifta mot religionskritik, kritik (konstruktiv sådan) är bra, dock det vi ser i dagsläget är hån, mobbningar, rasism och islamofobi.
Du känner tyvärr inte till wahabismen, för grundaren levde på 1700 talet och då var USA inte ens påtänkt.
Rushdi hädade mot Islam, han kritiserade inte den. det är väl ändå en liten skillnad?
I många länder har du dödstraff på förräderi, du kan räkna Rushdi som religionsförrädare och därför dömdes han till döden.

I irak har det mördats över 3 miljoner, däribland 650 000 (en siffra från förra året) enbart efter ockupationen. Vidare har du afghanistan, vidare har du pakistan, vidare har du kashmir, vidare har du bosnien mm
Irak hade ett embargo emot sig, som straffade de svaga och fattiga muslimerna medans saddam, USAs ex bäste vän, levde gott. Inte nog med att han mördade muslimernam nej nu gick FN och USA in och lät över 2 miljoner dö av sjukdom och svält, på frågan om det var värt priset att 550 000 barn dog, sa USA ja det är det..
Titta nu på guantanamo, dussintals oskyldiga sitter där sen 7 år..utan rättegång..utan anklagelse utan advokat..om du inte menar att det är bevis på den särbehandling av Muslimer, så vet jag inte vad.

Jag utmanar dig att ta en karikatyr från andra världskriget eller ha en karikatyr från idag som framställe Judarna på det vidriga sättet. Jag är beredd att betala dig 1000 kr om du får in den i någon tidning.
JP fick erbjudande från Iran att ta in sådana karikatyer, men de vägrade.
Ärekränkning då det gällde Profeten Muhammed i karikatyren.

I sverige hade man sådana planer, man var så smart att SÄPO ville låta lärare spionera på vanliga elever (något man inte ville göra med någon annan grupp)
Min systers slöja drogs ner av en svensk på gatan.
Frågan om det är förtryck eller ej kan vi gärna ta. Jag själv avskyr allt och alla som tvingar på sina barn slöjan. Jag själv har kusiner som tagit av sig slöjan, försökte föra en diskussion med dem om saken, de kunde inte förklara varför de inte ville ha slöjan längre och jag lät dem vara. Inte ränner jag runt och vill mörda dem för att de är dumma eller för att de lider under grupptryck.
Att bära slöjan är ett av de svåraste proven en kvinna i Sverige kan uthärda.
Citera
2008-10-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Då kan det vara läge att du går över till mitt inlägg till dig i:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13402808&postcount=147

P.S.
Visserligen har den indoktrinering du utsatts för i muslimsk miljö satt sina spår - det kan ingen kritisera dig för. Även vi, som utvecklats i västliga demokratier (med problemen de medför), till de personligheter vi har, är naturligtvis till viss del ett resultat av indoktrinering. Om en förälder varnar sitt barn för den varma spisplattan eller för att gå över gatan utan att se sig för, är det nturligtvis en form av indiktrinering som hör uppfostran till.

Vad jag vänder mig mot i muslimsk indoktrinering är fall som:

http://www.youtube.com/watch?v=vgh5Z4Frv5U

då barnasinnet låses vid föreställningar som inte går ur i vuxen ålder - att anse som en direkt mental våldtäkt.

Eftersom du är beredd att verbalt klart gå i clinch med problemen runt förståelsen mellan människor i väst och muslimer, med sin grund i muslimska miljöer, ser jag det dock meningsfullt att resonera med dig, även om våra åsikter av naturliga skäl diametralt avviker från varandra.

Vet inte om du hört talas om det syskonpar från USa som knappt är 14 år gamla och menar att alla svarta ska dödas.
I Israel har man barn som ränner runt och kastar stenar och drar av gamla arabers slöjor.
I USA lät man barn skriva på bomberna som snart skulle släcka liv i Irak, med budskapet att det är hämnd för attackerna mot USA (kul att bli mördad för nåt du inte ens känner till)
VAd är din poäng med att visa den lilla flickan?
Du känner inte till min uppväxt och du vet inte om jag är född Muslim, eller ej., Inte heller vet du nåt om min familj och ännu mindre om min uppfostran. Det är roligt att du då kan ta dig rätten att hävda att jag indokrtinerats av den "muslimska" miljön.
Citera
2008-10-23, 13:46
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Vet inte om du hört talas om det syskonpar från USa som knappt är 14 år gamla och menar att alla svarta ska dödas.
I Israel har man barn som ränner runt och kastar stenar och drar av gamla arabers slöjor.
I USA lät man barn skriva på bomberna som snart skulle släcka liv i Irak, med budskapet att det är hämnd för attackerna mot USA (kul att bli mördad för nåt du inte ens känner till)
Knäppgökar finns det gott om oavsett kulturell bakgrund - vad har det med saken att göra?
Citat:
Vad är din poäng med att visa den lilla flickan?
Svårt att förstå, tycker du? Exempel på negativ indoktrinering!
Citat:
Du känner inte till min uppväxt och du vet inte om jag är född Muslim, eller ej., Inte heller vet du nåt om min familj och ännu mindre om min uppfostran. Det är roligt att du då kan ta dig rätten att hävda att jag indokrtinerats av den "muslimska" miljön.
Alla du debatterat med utgår enbart från vad du framför inte efter hur du tillägnat dig dina åsikter - det kan ingen veta något om. Dock ligger med stor sannolikhet någon form av indoktrinering bakom en så genuin övertygelse som du lägger i dagen - annan förklaring är svår att tänka sig.
Citera
2008-10-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Knäppgökar finns det gott om oavsett kulturell bakgrund - vad har det med saken att göra?Svårt att förstå, tycker du? Exempel på negativ indoktrinering!Alla du debatterat med utgår enbart från vad du framför inte efter hur du tillägnat dig dina åsikter - det kan ingen veta något om. Dock ligger med stor sannolikhet någon form av indoktrinering bakom en så genuin övertygelse som du lägger i dagen - annan förklaring är svår att tänka sig.

Ja men som du sa..det finns knäppgökar överallt oavsett kultruell bakgrund.

Fel . Mina synpunkter grundar sig i att jag har både fått uppleva Islamisk som västerländsk kultur. Att jg har åsikter som skiljer sig mot dina betyder inte att jag är indoktrinerad kan ju vara så att jag tänkt till och det har du inte. Jag anser du har rätten at kritisera Islam och jag har rätten att kritisera och försvara Islam, men när man hör på dina gelikar här så verkar det som om att allt ni tillåter är att man har samma tankar som er och fy fan om man framför tankar som är udda eller tankar som inte tillhör majoriteten. Det om något talar om vem av oss som är indoktrinerad.
Citera
2008-10-23, 16:43
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ja men som du sa..det finns knäppgökar överallt oavsett kultruell bakgrund.

Fel . Mina synpunkter grundar sig i att jag har både fått uppleva Islamisk som västerländsk kultur. Att jg har åsikter som skiljer sig mot dina betyder inte att jag är indoktrinerad kan ju vara så att jag tänkt till och det har du inte. Jag anser du har rätten at kritisera Islam och jag har rätten att kritisera och försvara Islam, men när man hör på dina gelikar här så verkar det som om att allt ni tillåter är att man har samma tankar som er och fy fan om man framför tankar som är udda eller tankar som inte tillhör majoriteten. Det om något talar om vem av oss som är indoktrinerad.
Ja, ja... men vi föredrar att beteckna statligt, fysiskt våld under sharia-lagarna, som primitiv, grym anakronism ovärdig varje mänsklig varelse och därför otillständigt. De som inte inser detta måste, av varje sunt tänkande människa, betraktas ha allvarliga empatistörningar.

Alla muslimska borförklaringar om de höga beviskraven för såväl otrohet i äktenskapet som offentlig homosexuell utlevelse (bägge "brotten" belagda med dödsstraff genom stening med lagom stora, lagom vassa stenar") säger något om vad som rör sig i alltför många muslimers inre (och den empati som religionen i sådana fall totalt raderat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in