• 1
  • 2
2008-10-20, 20:52
Medlem
Hej alla matglada!

Just nu befinner jag mig i Norge och har lyckats bjuda över en trevlig tjej på middag + film.

Problemet är att jag bor i ett kollektiv med några andra, därför känns det lite "jobbigt" att ta upp hela köket under några timmar. Det ultimata vore om jag kunde laga maten snabbt/eller innan, för att sedan dra till mitt rum, käka och se på film

Jag kan inte komma på något. Har ni några förslag?

Värt att notera: Vi båda är 19år. Vitt vin kommer att drickas, därför bör maträtten passa med ett vitt vin (ej ett måste).
Citera
2008-10-20, 21:00
Medlem
Vet inte men räkor bör ju ingå iaf, vitt vin och räkor då lär du få ligga iaf..
Citera
2008-10-20, 21:07
Medlem
Om du har råd och hon inte är vegetarian så är det alltid fint att steka lite lövbiff
Citera
2008-10-20, 21:14
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff
Fungerade ju för Stig Helmer i Repmånad, men det var för 20 år sedan!
Citera
2008-10-20, 21:19
Medlem
dePauls avatar
Finns hur mycket som helst i det ämnet. Sök på "romantisk middag" t ex. En sådan tråd är den här: https://www.flashback.org/showthread.php?t=617765

~Paul~
Citera
2008-10-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weizzz
Om du har råd och hon inte är vegetarian så är det alltid fint att steka lite lövbiff

Tack för tippset. Hon är inte vegitarian. Dock tycker jag att lövbiff är lite tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff

Räkor vore inte helt fel. Det är dessutom snorbilligt i Norge. Gjorde en trist räkpasta när jag bodde inne i Oslo. Min mage var inte bra dagen efter. Jag vill inte att det upprepas.

Några förslag på rätter med räkor? Kan ju inte serverar endast räkor

Fler förslag tack!
Citera
2008-10-20, 21:32
Medlem
ytterbodas avatar
vitt vin...

vitt vin och räkor är väl musöppnare det.. eller är det bara efter 50???
Citera
2008-10-20, 21:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreket
Fungerade ju för Stig Helmer i Repmånad, men det var för 20 år sedan!

Helge Jonsson va?
Citera
2008-10-20, 22:40
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Gör en kallsås innan, och stek lite lax med kokt potatis till. Det borde väl finnas fin fisk att tillgå i norge? :P Det går snabbt, och är rätt gott. Går bra ihop med vitt vin med.
Citera
2008-10-20, 22:57
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Gör en rotsaksgratäng. Servera med skivor av grillad rostbiff och en enkel sallad. Senare på kvällen kan du plocka fram aioli, räkor och varmt vitlöksbröd. Det går åt minimalt med tid under kvällen. Egentligen bara gratängen som kräver sitt. Brödet kan i nödfall bakas i micro, fast det blir mycket godare i vanlig ugn.

Det här är grabbens recept på en lyckad kväll.
Citera
2008-10-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakritsKrull
Tack för tippset. Hon är inte vegitarian. Dock tycker jag att lövbiff är lite tråkigt.

Räkor vore inte helt fel. Det är dessutom snorbilligt i Norge. Gjorde en trist räkpasta när jag bodde inne i Oslo. Min mage var inte bra dagen efter. Jag vill inte att det upprepas.

Några förslag på rätter med räkor? Kan ju inte serverar endast räkor

Fler förslag tack!
Skagenrulle gör alltid succé, den kan dessutom göras i förväg http://recept.nu/1.3095/nils_emil_ah...lle_med_lojrom

En jättegod räkpasta gör du genom att blanda 150 g kokt kall farfalle(fjärilsmakaroner) med skalade räkor (1kg oskalad vikt). Rör ihop med 3/4 dl majonäs, 1msk tomatpure och citronpeppar. Servera med rostat bröd och vitt vin.
Citera
2008-10-21, 03:12
Medlem
buffalos avatar
Korv i ugn såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto